• 1
  • 2
2025-09-03, 12:57
Medlem
MikeTyzons avatar
Polisen har upprättat 5st anmälningar om sabotage, detta mot så kallade fiberskåp. Stora delar av kommunen saknar helt eller delvis uppkoppling via fiber. Tele2's kunder saknar möjlighet att ringa eller använda mobildata.

Allt detta hände under 20 minuter strax efter 22:00 igår kväll.

Polisen är knäpptyst, hänvisar till förundersökningssekretess.

Inga rubriker i de stora tidningarna. Eskilstuna-Kuriren har fått tag i några tjänstemän som svarar undvikande på frågor.

Vad jag fått till mig är att skåpen helt och hållet blivit bortdragna med hjälp av bil.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men det här känns som främmande makt varit och testat hur pass känslig vår infrastruktur är. Nu visar det sig att vårdcentraler och tandläkare ända bort till Strängnäs blivit drabbade.

Vad tror ni, och vet ni något mer?
Citera
2025-09-03, 13:09
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Lol, nej det är några grabbar som hade tråkigt och någon satt och fantiserade om hur skoj det hade varit att göra det lite oroligt i stan.

Jag hade också ställt upp på detta. Tänk ett helt samhälle utan internet i flera veckor folk hade dödat varandra pga ångest och abstinensen. Detta hade varit något att titta på om du frågar mig.
Citera
2025-09-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeTyzon

Vad jag fått till mig är att skåpen helt och hållet blivit bortdragna med hjälp av bil.

Varför tror du det? har du koll på var skåpen står?
Citera
2025-09-03, 14:03
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Lol, nej det är några grabbar som hade tråkigt och någon satt och fantiserade om hur skoj det hade varit att göra det lite oroligt i stan.

Jag hade också ställt upp på detta. Tänk ett helt samhälle utan internet i flera veckor folk hade dödat varandra pga ångest och abstinensen. Detta hade varit något att titta på om du frågar mig.
Slynglar i EPA-traktorer som gjort ett hyss som kommer stå dem dyrt?
Citera
2025-09-03, 14:19
Medlem
MikeTyzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellmansens
Varför tror du det? har du koll på var skåpen står?
Har hört av 2 olika personer att skåpen är helt bortslitna. Det bekräftades även i Ekuriren av EEM's affärsområdeschef.
Citera
2025-09-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeTyzon
Polisen har upprättat 5st anmälningar om sabotage, detta mot så kallade fiberskåp. Stora delar av kommunen saknar helt eller delvis uppkoppling via fiber. Tele2's kunder saknar möjlighet att ringa eller använda mobildata.

Allt detta hände under 20 minuter strax efter 22:00 igår kväll.

Polisen är knäpptyst, hänvisar till förundersökningssekretess.

Inga rubriker i de stora tidningarna. Eskilstuna-Kuriren har fått tag i några tjänstemän som svarar undvikande på frågor.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men det här känns som främmande makt varit och testat hur pass känslig vår infrastruktur är. Nu visar det sig att vårdcentraler och tandläkare ända bort till Strängnäs blivit drabbade.

Vad tror ni, och vet ni något mer?

Behöver vårdcentraler och tandläkare internet för att kunna ställa en diagnos alternativt kunna googla hur dom ska hjälpa folk? Chatgpt studenterna svettas nog rejält nu när dom faktiskt måste använda hjärnan för första gången
Citera
2025-09-03, 14:24
Medlem
Detta skedde i närheten förra året också vid ett antal tillfällen. Känns som det kan vara samma person och att snaran nu börjar bli tight.

https://www.vlt.se/2024-02-28/sabota...hall-drabbade/

Citat:
550 hushåll i och runt Rytterne är utan internet efter att tre markskåp brann natten mellan söndag och måndag. Det hela är troligtvis orsakat av skadegörelse och är polisanmält.

https://www.vlt.se/2024-03-08/nytt-f...ningspersoner/

Citat:
Internettrafiken i delar av Västerås kommun har troligen saboterats igen. Förra gången drabbades över 550 kunder. Denna gång drabbas ännu fler. Även denna gång är det företaget Open infra som råkat ut för sabotaget. Det kan vara samma sabotörer som slagit till igen, tror företaget.
Citera
2025-09-03, 14:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Behöver vårdcentraler och tandläkare internet för att kunna ställa en diagnos alternativt kunna googla hur dom ska hjälpa folk? Chatgpt studenterna svettas nog rejält nu när dom faktiskt måste använda hjärnan för första gången

Gissningsvis kan de inte använda datorsystemen ens för att kunna läsa journaler utan internet. Många system har inga lokala filer öht.
Citera
2025-09-03, 14:50
Avstängd
Staffearas avatar
Måste vara Putin
Citera
2025-09-03, 20:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Detta skedde i närheten förra året också vid ett antal tillfällen. Känns som det kan vara samma person och att snaran nu börjar bli tight.

https://www.vlt.se/2024-02-28/sabota...hall-drabbade/

https://www.vlt.se/2024-03-08/nytt-f...ningspersoner/
De som tycker denna variant av sabotage är kul har även varit på turné till Strängnäs enligt lokaltv och där blev främst två vårdcentraler påverkade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...t-i-eskilstuna
" Folktandvården, ambulansstationen och flera vårdcentraler i Strängnäs och Mariefred har också drabbats av nätverksproblem under dagen, vilket är kopplat de saboterade kabelskåpen.

Tomas Jonsson, enhetschef för ambulansen i Eskilstuna och Strängnäs, berättar att internet-problemen i Strängnäs inte innebär en risk för patienterna.
Enligt region Sörmland är det svårt att komma fram till folktandvården, vårdcentralen i Mariefred, vårdcentralen Mälarlunden, vårdcentralen Mäster Olof och vårdcentralen Strängnäs. "
Citera
2025-09-03, 20:33
Medlem
Våra makthavare envisas med att tvinga på befolkningen en sårbar datateknik, utan att ha analyserat vad det kan få för konsekvenser vid elavbrott alternativ sabotage.
Det måste finnas en beredskap för sådant men våra ledare har inte sett det komma.
Landet Sverige, har blivit et kaosland likt vilket U-land som helst.
Det är skrämmande.
Citera
2025-09-03, 21:34
Medlem
Någon foliehatt som ogillar 5G nätet kanske
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto