Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-03, 07:34
Medlem
Sjukt att det ens är lagligt med såna monster räntor.
Citera
2025-09-03, 07:38
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Jag har tänkt fixa min ekonomi genom att nolla mina tre kreditkort (25000 + 30000 + 30000) genom att ta ett nytt lån och sedan bara ha ett lån kvar. Jag blev beviljad 150 tusen från "Loanstep" till 47% ränta med en återbetalningstid på 12 år. Min kompis säger att jag måste kontakta långivaren och häva detta lån då det är en dålig deal. Jag tror dock att räntorna är högre på kreditkort? Hur kan jag räkna ut vad som är dyrast och vilken lösning jag borde välja för att snabbast betala skulderna men till lägst avgifter? Jag har beskrivit samma sak för Chat GPT men den klarar inte av att hjälpa mig utan att jag uppger vad kreditkorten har för ränta men det kommer jag inte ihåg. Det gäller American Express och Northmill Bank och Resurs Gold. Tack för all hjälp & godnatt!

Är det annuitetslån eller amortering?

Om du har annuitetslån så betalar du 150 000x47%x12år = 849 361kr varav 699 361kr är ränta. Du betalar då endast ränta de första åren tills räntan är betald sen sker amortering.

Om du har en rak amortering så betalar du totalt 575 937kr varav 425 937kr är ränta.

Med andra ord så har långivaren våldtagit dig i alla hål och du bör omedelbart avsluta avtalet.
Citera
2025-09-03, 07:49
Medlem
Citat:
Haha inte en chans att jag kan betala 5 tusen i månaden i 12 år, jag ringer direkt när jag vaknat och häver det här jävla lånet
I första hand hoppas jag att du skämtar med oss. I andra hand att du lyckas häva lånet. Och lär dig hur det fungerar med ränta.
Citera
2025-09-03, 07:52
Medlem
Citat:
Jag har tänkt fixa min ekonomi genom att nolla mina tre kreditkort (25000 + 30000 + 30000) genom att ta ett nytt lån och sedan bara ha ett lån kvar. Jag blev beviljad 150 tusen från "Loanstep" till 47% ränta med en återbetalningstid på 12 år. Min kompis säger att jag måste kontakta långivaren och häva detta lån då det är en dålig deal. Jag tror dock att räntorna är högre på kreditkort? Hur kan jag räkna ut vad som är dyrast och vilken lösning jag borde välja för att snabbast betala skulderna men till lägst avgifter? Jag har beskrivit samma sak för Chat GPT men den klarar inte av att hjälpa mig utan att jag uppger vad kreditkorten har för ränta men det kommer jag inte ihåg. Det gäller American Express och Northmill Bank och Resurs Gold. Tack för all hjälp & godnatt!

Driver du med 47% ränta? Ska du betala in nästan halva lånbeloppet årligen då i 12 år bara i ränta? Och utöver det betala av på själva lånet?
Citera
2025-09-03, 08:05
Medlem
Det är dags att regeringen förbjuder dessa kreditgivare. Max låna 100.000 kr utan säkerhet och ta bort alla jävla avbetalningar under ett visst belopp. Hur många människors liv ska de hinna förstöra.
Citera
2025-09-03, 08:08
Medlem
Gå till din riktiga bank å förklara läget, jobbar du så hjälper de dig.
Citera
2025-09-03, 08:10
Medlem
Citat:
Det låter ju väldigt taget ur luften att avgifterna blir "en miljon". Hur räknar du ut det? Jag skäms inte för att försöka räkna ut det själv, men jag vet att jag gör fel, men du kanske kan lära mig?

Om jag lånar 150 tusen och räntan är 47%, då tar jag 1% av 150 tusen, så 1500, gånger 47, så ca 47 tusen? Plus dom 150 tusen jag lånat? Så jag får det till 200 tusen totalt på 12 år och därför tog jag lånet. Men om jag räknat fel, hur ska man räkna då?

Runda av det till 50%... då är det 75.000 dvs hälften... 75.000 ggr 12 är 900.000.

Men sedan amorterar du ju.... säg att du gör det helt linjärt då blir det 450.000...
Citera
2025-09-03, 08:11
Medlem
alienfins avatar
Finns räntetak så den räntan är fel såklart. Kolla igen.
Citera
2025-09-03, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Finns räntetak så den räntan är fel såklart. Kolla igen.

Det kommer de säkert runt med skyhöga aviavgifter etc.
Citera
2025-09-03, 08:29
Medlem
R.Rs avatar
Du kan inte fixa din ekonomi utan att veta vad utgångsläget är. Hade du kollat upp räntan på dina kreditkort hade du sett att den förmodligen ligger runt 20-25%. Då hade du förhoppningsvis insett att det vore extremt korkat att ta ett lån med ränta på 47% och 12 års löptid för att lösa dessa kort. Ungefär som att börja knarka för att sluta röka.

Om du har OK kreditvärdighet, ansök om ett blancolån på någon av de stora jämförelsesajterna. Då kanske du får runt 9-10% ränta men det är fortfarande mycket billigare än vad dina kreditkort kostar.

Om du har dålig kreditvärdighet och det här erbjudandet från Loanstep var det bästa du kunde få så får du klara dig utan några lån. Betala istället av så mycket du kan på kreditkorten varje månad så blir ekonomin bättre över tid. Har du ett jobb och fast inkomst ska det kunna gå rätt snabbt.
Citera
2025-09-03, 08:54
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Nja, räntekostnaden sjunker ju förhoppningsvis i takt med att man amorterar.

TS, här kan du räkna på lån: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/
Amortering är inget vi kan ta hänsyn till då det inte nämns. Det vi har är ju bara räntan
Citera
2025-09-03, 09:01
Medlem
Asså jösses. Det är just såna som du som dessa företag livnär sig på.

Du vill "ordna" upp din ekonomi och samla 3 kreditskulder i 1 lån. Därför beslutar du dig att låna nästan 200% av vad du behöver?

Du fuckar upp för dig själv så det stänker om det bara för du vill ha lite extra pengar att kladda med. Eller har jag missat något i ekvationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in