Citat:
Ursprungligen postat av
Privattaxin
Jag har tänkt fixa min ekonomi genom att nolla mina tre kreditkort (25000 + 30000 + 30000) genom att ta ett nytt lån och sedan bara ha ett lån kvar. Jag blev beviljad 150 tusen från "Loanstep" till 47% ränta med en återbetalningstid på 12 år. Min kompis säger att jag måste kontakta långivaren och häva detta lån då det är en dålig deal. Jag tror dock att räntorna är högre på kreditkort? Hur kan jag räkna ut vad som är dyrast och vilken lösning jag borde välja för att snabbast betala skulderna men till lägst avgifter? Jag har beskrivit samma sak för Chat GPT men den klarar inte av att hjälpa mig utan att jag uppger vad kreditkorten har för ränta men det kommer jag inte ihåg. Det gäller American Express och Northmill Bank och Resurs Gold. Tack för all hjälp & godnatt!
Är det annuitetslån eller amortering?
Om du har annuitetslån så betalar du 150 000x47%x12år = 849 361kr varav 699 361kr är ränta. Du betalar då endast ränta de första åren tills räntan är betald sen sker amortering.
Om du har en rak amortering så betalar du totalt 575 937kr varav 425 937kr är ränta.
Med andra ord så har långivaren våldtagit dig i alla hål och du bör omedelbart avsluta avtalet.