2025-09-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
ja jo vägmarkeringarna är inte tvingande på något sätt det förstår jag också, men det underlättar för iq fiskmås människor att få en tydlig instruktion
Vill man styra trafiken till "rätt" fil så krävs skylt F21, sådan är dock mycket sällsynt vid cpl. Meningen är att varje trafikant skall kunna välja fil efter den planerade fortsatta färden.
Citera
2025-09-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Det är väl fritt fram för alla att kalla det för vad de vill men du svänger inte vänster för det säger inget i en rondell med många (fler än fyra) avfarter. Du cirkulerar i vänstervarv men svänger ut till höger vid vald avfart. Bättre än att säga "sväng vänster i rondellen" är att säga till exempel "ta av vid tredje avfarten"

När jag en gång övningskörde buss så fick jag följande råd av läraren vad gällde rondeller. "Blinka inte när du åker in i rondellen det är helt onödigt men blinka alltid när du åker ut" ja det är rätt logiskt.
"Sedan är det rekommenderat att du vid infarten lägger dig i rondellens vänsterfil om du ska ta av vid tredje avfarten och därutöver. Det är dock ingen lag på att du måste göra det. Jag vill nästan påstå att det ibland kan vara en fördel att inte göra det vid tät trafik i rondellen eftersom det då kan vara svårt eller nästintill omöjligt att göra ett filbyte vid avfart från rondellen. Så länge du ligger i högerfil och blinkar ut vid avfart så blir du inte vållande vid eventuella krockar. De enda stenhårda reglerna är att den som ska in i rondellen har väjningsplikt gentemot de som redan är inne i rondellen samt att man måste blinka när man kör ut från rondellen "
Så ja rekommendationer är en sak men men.

Oavsett om det är just så som du beskriver så är det i folkmun fullständigt accepterat och förstått sedan urminnes tider vad ”sväng vänster i rondellen” betyder, och det är i min värld då lika tramsigt att hänga upp sig på det (och som vissa då försöka göra sig lustiga med att säga att då kör man upp på gräset i mitten…”

Samma gafflande om vad det egentligen heter kan vi se i trådar om det heter hjulskruv eller hjulbult. Ja det kanske kan vara av intresse för etymologer eller liknande, men vi förstår ju vad som menas oavsett vilket ord som väljs, eller hur…?

När det sen gäller signalering i förbindelse med passering av CP, så är det sant att det enda krav är HB ut.
Likförbannat så lär körskolor ändå ut att man kan får och bör ge tecken inför infart, genom och ut ur CP, för att det är fullt tillåtet och rekommenderas att vara extra tydligt i förebyggande syfte. Och det är i min värld obegripligt att en sådan självklart och logisk sak kan skapa trådar med hätska debatter på hundratals sidor där vissa försöker idiotförklara de som följer vad Trafikförordningen säger, och alltså inte per automatik bryter några lagar för att de väljer att vara extra tydliga inför sina medtrafikanter.
Snarare är det väl de som hävdar att sådan extra tydlighet vad gäller signalgivning i CP som har vissa problem på vindsvåningen…
Jag själv innehar alla behörigheter på förarkortet och är en mycket erfaren förare med ca 5000-6000 mil/år sen 1978
Citera
2025-09-03, 19:57
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oavsett om det är just så som du beskriver så är det i folkmun fullständigt accepterat och förstått sedan urminnes tider vad ”sväng vänster i rondellen” betyder, och det är i min värld då lika tramsigt att hänga upp sig på det (och som vissa då försöka göra sig lustiga med att säga att då kör man upp på gräset i mitten…”

Samma gafflande om vad det egentligen heter kan vi se i trådar om det heter hjulskruv eller hjulbult. Ja det kanske kan vara av intresse för etymologer eller liknande, men vi förstår ju vad som menas oavsett vilket ord som väljs, eller hur…?

När det sen gäller signalering i förbindelse med passering av CP, så är det sant att det enda krav är HB ut.
Likförbannat så lär körskolor ändå ut att man kan får och bör ge tecken inför infart, genom och ut ur CP, för att det är fullt tillåtet och rekommenderas att vara extra tydligt i förebyggande syfte. Och det är i min värld obegripligt att en sådan självklart och logisk sak kan skapa trådar med hätska debatter på hundratals sidor där vissa försöker idiotförklara de som följer vad Trafikförordningen säger, och alltså inte per automatik bryter några lagar för att de väljer att vara extra tydliga inför sina medtrafikanter.
Snarare är det väl de som hävdar att sådan extra tydlighet vad gäller signalgivning i CP som har vissa problem på vindsvåningen…
Jag själv innehar alla behörigheter på förarkortet och är en mycket erfaren förare med ca 5000-6000 mil/år sen 1978

Som sagt folk får väl kalla det vad fan de vill. Dock är det för tydlighetens skull betydligt klarare att säga att du ska ta av vid tredje eller i förekommande fall fjärde avfarten än att säga att du ska svänga vänster. Javisst en petitess men säg sväng vänster till den som kör in i CPn vid Triumfbågen så får du se om det blir rätt. Nåväl slutgaggat om detta. Vad gäller hjulbult eller hjulskruv så går jag inte in i någon debatt om detta även om jag föredrar hjulbult, men jag kan hålla med dig i det fallet. För övrigt förordar jag utredningar om allt sånt. Verkligen nått att lägga lite skattepengar på
Citera
2025-09-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Som sagt folk får väl kalla det vad fan de vill. Dock är det för tydlighetens skull betydligt klarare att säga att du ska ta av vid tredje eller i förekommande fall fjärde avfarten än att säga att du ska svänga vänster. Javisst en petitess men säg sväng vänster till den som kör in i CPn vid Triumfbågen så får du se om det blir rätt. Nåväl slutgaggat om detta. Vad gäller hjulbult eller hjulskruv så går jag inte in i någon debatt om detta även om jag föredrar hjulbult, men jag kan hålla med dig i det fallet. För övrigt förordar jag utredningar om allt sånt. Verkligen nått att lägga lite skattepengar på

Den absoluta majoriteten av CP har fyra anslutande vägar och ser ut som en vanlig korsning, ett kors, typ. Den som då inte förstår ”sväng vänster i rondellen” har nog en hel del andra svårigheter med i trafiken…
Har däremot aktuell CP ett avvikande utseende, fler anslutningar etc, så kan det såklart bli knas att säga sväng höger, eller sväng vänster i CP. Och i sådana tillfällen passar det ju bättre med att ange t ex kör ut på andra utfarten.

Körning i CP är i grunden, och praktiken, skitenkelt och logiskt. Så det är för mig obegripligt hur folk kan tycka det är krångligt….
Citera
2025-09-03, 21:16
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Körning i CP är i grunden, och praktiken, skitenkelt och logiskt. Så det är för mig obegripligt hur folk kan tycka det är krångligt….

Ja där kan jag hålla med dig. I de allra flesta fall är en CP att föredra framför andra typer av korsningar/avfarter. Känner bara till en CP där jag istället skulle föredragit trafikljus. det är en relativt stor huvudgata som korsas av en något mindre. Där har de gjort om korsningen till en CP. Visst tanken var god men eftersom trafiken på huvudgatan är så massiv och dominerande i rusningstrafik har det blivit riktigt svårt att komma ut i rondellen från den mindre gatan. Flödet på huvudgatan fyller på med bilar som ligger helt tätt från båda håll. Där kan den som kommer från den mindre gatan få vänta riktigt länge innan det blir en lucka i flödet. Där hade det nog varit bättre att köra med trafikljus men som sagt normalt sett är en CP att föredra
Citera
2025-09-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det ni framför i första stycket kräver mer tydlighet eller exemplifiering av hur det skall se ut.
Vidgår det ni i andra stycket framför angående filval, säkrast många gånger att enbart nyttja ytterfilen.

Lite oklart vad du menar med "ni" och "första" och "andra" stycket. Men gissar lite.

Superhöger är konstruktionen där man vid högersväng har en egen fil så man slipper in i sjjälva cirkulationsplatsen och härja (och de som är där slipper dig).

Spiralformade körfält innebär att man lägger körfälten så att de leder en ut ur cirkulationsplatsen istället för att behöva göra körfältsbyte. Vilket gör att den som väljer yttervarv för att köra runt i stället måste byte körfält, då körfältet leder en ut ur cirkulationsplatsen (ja rent tekniskt behöver man göra det om man ligger i innerkurvan och vill vara kvar där).

Problemet med att nyttja ytterfilen är att det ju motverkar syftet med att ha flera filer i rondellen (och försvårar för de som väljer innervarvet).
Citera
2025-09-08, 05:18
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hel jävla vetenskap. Finns ju tom som man sett poliser som blinkar inne i rondellen. Man blinkar bara när man ska in i en rondell, sedan ut ur den.

Sedan blir det ju än mer med dessa flerfiliga ronden. Men där ska det ju vara den som är inne i rondellen först har företräde, och därmed rätt. Hur det ser ut här. Den som är på väg in ska ju avvakta och inte köra rakt in. Rättsläget kring just rondeller är ju dock förvirrande när inte ens polisen gör rätt.

Nä, blinkar alltid vänster om jag ska ta tredje utfarten i rondellen och likaså om jag ska använda rondellen för att vända. Det är jättebra för tydligheten och ger ju dessutom andra trafikanter bättre möjlighet att köra in i rondellen om den är tvåfilig, annars vet man ju aldrig om den som är i innerfilen plötsligt byter fil för att köra ut. Det finns inget krav att blinka vänster, men det är inte regelvidrigt att blinka heller och det är i många fall rekommenderat.
Senast redigerad av MrMario 2025-09-08 kl. 05:20.
Citera
2025-09-08, 05:25
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Denna markering upphör att gälla när du väl kört in i cirkulationsplatsen. Sedan syns de inte under halva året, då är det snö och is allestädes.

Finns en sån rondell där jag bor också, utöver markeringarna på vägen så har den påvisningstavlor också
Citera
2025-09-08, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Finns en sån rondell där jag bor också, utöver markeringarna på vägen så har den påvisningstavlor också
Vilka tavlor kallar du "påvisningstavlor"? Nummer på skylten.
Citera
2025-09-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nä, blinkar alltid vänster om jag ska ta tredje utfarten i rondellen och likaså om jag ska använda rondellen för att vända. Det är jättebra för tydligheten och ger ju dessutom andra trafikanter bättre möjlighet att köra in i rondellen om den är tvåfilig, annars vet man ju aldrig om den som är i innerfilen plötsligt byter fil för att köra ut. Det finns inget krav att blinka vänster, men det är inte regelvidrigt att blinka heller och det är i många fall rekommenderat.
Det finns en lång tråd enbart om vänsterblinkning i cpl, därmed ingen kommentar här.
Citera
2025-09-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Ja det här med rondellkörning är ju en hel vetenskap.

Skulle vilket fall svänga vänster i en rondell. Kör in i rondellen och börjar åka runt mot vänster, samtidigt kommer en bil på väg in i rondellen som då inte stannar alls utan bara kör rakt in, så när jag precis börjat kurva runt mitten så dyker den här upp en halvmeter framför min front, jag på bromsen, ligger på tutan, bilen kör förbi och försvinner.

Har fått för mig att man anses som mer vållande om man kör in i en bil i sidan än om en bil kör in i din sida, alltså, om jag hade kört nån sekund tidigare och bilen från höger gasat på och kört in i min högersida.

Är jag helt ute och cyklar?
Varför tutade du? Trots allt var situationen så stressfri att du han med att tuta. Räddade du upp situationen genom ditt tutande?
Citera
2025-09-08, 13:27
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Ja det här med rondellkörning är ju en hel vetenskap.

Skulle vilket fall svänga vänster i en rondell. Kör in i rondellen och börjar åka runt mot vänster, samtidigt kommer en bil på väg in i rondellen som då inte stannar alls utan bara kör rakt in, så när jag precis börjat kurva runt mitten så dyker den här upp en halvmeter framför min front, jag på bromsen, ligger på tutan, bilen kör förbi och försvinner.

Har fått för mig att man anses som mer vållande om man kör in i en bil i sidan än om en bil kör in i din sida, alltså, om jag hade kört nån sekund tidigare och bilen från höger gasat på och kört in i min högersida.

Är jag helt ute och cyklar?
bara det att du skriver att du skulle svänga vänster i en rondell, antyder att du själv inte riktigt förstår principen för rondellkörning. Tar du vänster runt rondellen kör du åt fel håll. Däremot kör du motsols oavsett vilket avfart du sen väljer att ta, och då åt höger.

men, du kör rätt vad det verkar, och inkörare gör fel som inte respekterar väjningsplikten. Men såna här situationer blir konsekvensen av att vissa körlärare lär ut felaktigheter som Vb vid rondellkörning. De tror de lär ut rätt, men inser inte konsekvenserna, som här med gubben som kanske trodde du inte skulle fortsätta runt för han ainte såg nån Vb, men oavsett hur du gjorde, så betyder oblinkat att man ska forsätta runt rondellen. Du verkar ha gjort helt rätt och han tokfel.

Du hade kunnat gasaa på och kört in i sidan på honom och ändå haft rätt iom att han inte respeterade plikten att väja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in