Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Det är väl fritt fram för alla att kalla det för vad de vill men du svänger inte vänster för det säger inget i en rondell med många (fler än fyra) avfarter. Du cirkulerar i vänstervarv men svänger ut till höger vid vald avfart. Bättre än att säga "sväng vänster i rondellen" är att säga till exempel "ta av vid tredje avfarten"
När jag en gång övningskörde buss så fick jag följande råd av läraren vad gällde rondeller. "Blinka inte när du åker in i rondellen det är helt onödigt men blinka alltid när du åker ut" ja det är rätt logiskt.
"Sedan är det rekommenderat att du vid infarten lägger dig i rondellens vänsterfil om du ska ta av vid tredje avfarten och därutöver. Det är dock ingen lag på att du måste göra det. Jag vill nästan påstå att det ibland kan vara en fördel att inte göra det vid tät trafik i rondellen eftersom det då kan vara svårt eller nästintill omöjligt att göra ett filbyte vid avfart från rondellen. Så länge du ligger i högerfil och blinkar ut vid avfart så blir du inte vållande vid eventuella krockar. De enda stenhårda reglerna är att den som ska in i rondellen har väjningsplikt gentemot de som redan är inne i rondellen samt att man måste blinka när man kör ut från rondellen "
Så ja rekommendationer är en sak men men.
Oavsett om det är just så som du beskriver så är det i folkmun fullständigt accepterat och förstått sedan urminnes tider vad ”sväng vänster i rondellen” betyder, och det är i min värld då lika tramsigt att hänga upp sig på det (och som vissa då försöka göra sig lustiga med att säga att då kör man upp på gräset i mitten…”
Samma gafflande om vad det egentligen heter kan vi se i trådar om det heter hjulskruv eller hjulbult. Ja det kanske kan vara av intresse för etymologer eller liknande, men vi förstår ju vad som menas oavsett vilket ord som väljs, eller hur…?
När det sen gäller signalering i förbindelse med passering av CP, så är det sant att det enda krav är HB ut.
Likförbannat så lär körskolor ändå ut att man kan får och bör ge tecken inför infart, genom och ut ur CP, för att det är fullt tillåtet och rekommenderas att vara extra tydligt i förebyggande syfte. Och det är i min värld obegripligt att en sådan självklart och logisk sak kan skapa trådar med hätska debatter på hundratals sidor där vissa försöker idiotförklara de som följer vad Trafikförordningen säger, och alltså inte per automatik bryter några lagar för att de väljer att vara extra tydliga inför sina medtrafikanter.
Snarare är det väl de som hävdar att sådan extra tydlighet vad gäller signalgivning i CP som har vissa problem på vindsvåningen…
Jag själv innehar alla behörigheter på förarkortet och är en mycket erfaren förare med ca 5000-6000 mil/år sen 1978