2025-09-03, 00:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Problemet med demens är bland annat att mycket förnuft går förlorat och även sådant som rör sexuella hämningar. Anser du att det isåfall är ok att förståndshandikappade eller människor med andra grövre funktionsnedsättningar våldtas av skötare/sjuksköterskor och annan personal? Var går gränsen enligt dig?

Det verkar som om vården systematiskt "skjuter saker under mattan" överallt där det pågår övergrepp från personalens sida. Hade de själva utsatts hade det blivit ett jäkla liv i media men när det gäller i tagna, patienter eller brukare- då är det lite obekvämt. Ingen vill ju hamna på kant med kollegorna.

Gjorde min gräns klar. Vårdpersonal kontra vårdsökande. Oberoende av vad. Sjuka mentalt, sjuka och gamla osv. Trodde det var ganska givet med mitt inlägg. Du jobbar för en sak. Att vårda, ta hand om. Du är över din patient. Sett att du styr över hennes/hans liv sett till skita, äta och sova osv.

Det är kanske det som bör poängteras mera. Dessa äldre kan ju faktiskt i mångt och mycket ses som barn. Sett till de kan inte försvara sig själva. Deras mind är ungefär som på ett barns nivå om kanske tom lägre. Vi har dessa vårdare för att ta hand om dom.
Citera
2025-09-03, 00:37
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Gjorde min gräns klar. Vårdpersonal kontra vårdsökande. Oberoende av vad. Sjuka mentalt, sjuka och gamla osv. Trodde det var ganska givet med mitt inlägg. Du jobbar för en sak. Att vårda, ta hand om. Du är över din patient. Sett att du styr över hennes/hans liv sett till skita, äta och sova osv.

Det är kanske det som bör poängteras mera. Dessa äldre kan ju faktiskt i mångt och mycket ses som barn. Sett till de kan inte försvara sig själva. Deras mind är ungefär som på ett barns nivå om kanske tom lägre. Vi har dessa vårdare för att ta hand om dom.
Vi behöver förbättra säkerheten. Helt galet vad många genom historien som sannolikt utsatts men av skam varit tysta. Särskilt för äldre människor har sådana här saker varit mycket skamliga förr. Gissningsvis är det först nu som offer vågar berätta och därför vi hör mer och mer om sexualbrott inom äldreomsorgen.
Citera
2025-09-03, 01:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medborgargardet

En kvinnlig sommarvikarie, har enligt uppgift druckit alkohol med vårdtagaren inne på hans rum och uppmuntrat honom att ta på henne. Dessutom ska de vid flera tillfällen ha haft oralsex.

https://www.kristianstadsbladet.se/2...de-tystas-ned/

Vem är denna sjuka kvinna ?

Det kan man verkligen kalla för full-service! Antar att inte alla äldreboenden har denna policy??
Senast redigerad av LeeVan 2025-09-03 kl. 01:13.
Citera
2025-09-03, 01:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av medborgargardet
En vårdtagare på ett äldreboende i Hässleholms kommun ska vid flera tillfällen under sommaren ha blivit utsatt för grova sexuella övergrepp av en anställd.

Men ingen anmälan upprättas – förrän Kb/NSk börjar söka ansvariga. Då uppges det handla om ”sexuella anspelningar”.

– Vi som jobbar får inte prata om detta, det ska bara tystas ned, säger en ur personalen.

Den misstänkte, en kvinnlig sommarvikarie, har enligt uppgift druckit alkohol med vårdtagaren inne på hans rum och uppmuntrat honom att ta på henne. Dessutom ska de vid flera tillfällen ha haft oralsex.

https://www.kristianstadsbladet.se/2...de-tystas-ned/

Vem är denna sjuka kvinna ?

Vem skvallrade?
Citera
2025-09-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Det låter ju som en dröm för varje manlig vårdtagare! Ett luder som bjuder på alkohol och ger avsugningar. Jag förstår inte riktigt varför någon ens blir upprörd...
Nää, måste bero på avundsjuka...
Citera
2025-09-03, 02:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vem skvallrade?

Ingen.. "Dom" blev påkomna av annan personal.
Citera
2025-09-03, 02:06
Medlem
Galejans avatar
Det här har säkert kommit fram genom skvaller från kvinnliga kollegor på boendet, eller någon nyfiken dotter som besökt gamla pappa och blivit moraliskt upprörd över att han luktade sprit. Det finns så många tråkiga och stela typer i det här skadade landet.

Det är åtminstone inte gubben som skvallrat, det kan vi vara säkra på. Äldre män med erfarenhet viker sig inte lika lätt som de amerikanska tonårspojkar som fått gosa med bystiga söta lärarvikarien som vi ibland får läsa om i tidningarna. Äldre män har ingen mamma och ett helt liv med äktenskap och arbete har lärt dem att hålla käften om privata hobbies. Så gubben går fri. Min slant ligger på att det är dottern som slagit larm eftersom pappa var lite för glad och luktade sprit. Sedan rullades det upp när det konfererades med kärringarna på avdelningen. Det finns ingen grupp som är så avundsjuka och missunnsamma som medelålders kvinnor.

Man kan bara hoppas att det finns någon sådan här donna på äldreboendet när jag blir gammal. Jag struntar i om hon är ute efter arvet eller vill att jag ska slicka, jag kommer att dricka upp spriten och sedan äta hennes röv. En tjugoåring är en tjugoåring även om hon kanske har lite WT-gener.
Citera
2025-09-03, 05:18
Medlem
Detta skall givetvis ses som en våldtäkt och ingenting annat, förutsätter att aftonhoran hänger ut henne med namn och bild. Men det lär säkert inte bli något annat än att hon inte är välkommen tillbaka till jobbet igen.
Citera
2025-09-03, 06:30
Medlem
Kom på att jag känner till en snubbe som är på ett demensboende som hamnade där pga alkoholdemens då han va runt 56-57 år, han har inte hunnit bli 65 år ännu och är så dement att nu känner han inte igen några anhöriga längre.
Han såg ut som vilken person som helst sett till åldern men som sagt började va rätt borta i huvudet, så det behöver ju inte vara en 85 åring.
Jag hade en anhörig på samma boende som sa i telefon att nu hade de kommit dit en ny yngre karl som nog va yngre än 60, trodde bara de va svammel eller möjligen en ny som jobbade där men anhörige trodde va en boende. Men de va rätt och en av sakerna som är jobbigt som anhörig till dementa, man vet aldrig om det stämmer eller är svammel.
Citera
2025-09-03, 06:30
Medlem
sound69s avatar
Känner en tjej som jobbar i samma bransch och tydligen så är det ganska vanligt att gubbarna ges en ”hjälpande hand” lite då och då.

Ett väldigt uppskattat inslag, som det naturligtvis talas tyst om
Citera
2025-09-03, 06:37
Medlem
omkretss avatar
Att supa på arbetstid samt idka sexuellt umgänge leder på de flesta arbetsplatser till uppsägning ja. Lär väl vara någon halvalkad thaikärring eller svensk sosstant.
Citera
2025-09-03, 06:50
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhellm01
kan vara thai mycket thai jobbar på äldreboende kanske fick pengar
Tror aldrig jag sett en Thai i hemtjänsten ute på gatorna i hemtjänstkläder så varför skulle de vara på äldreboende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in