Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-13, 00:34
Bannlyst
Ja det är vanligt med män som inte kan behålla lugnet.
Citera
2025-09-16, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Jag har gått och funderat på det här med manlig labilitet och förmåga att hantera känslor och motgångar. Ofta beskrivs kvinnor som känsliga, emotionella och “hysteriska” i forumtrådar, men samtidigt ser jag gång på gång män som tappar det fullständigt när de blir ifrågasatta.

Varför ses det som “naturligt” eller “manligt” när män reagerar aggressivt medan kvinnor stämplas som hysteriska? Är det egentligen fler män som borde diagnostiseras med något i stil med Borderline/EIPS? Har det blivit värre på sistone? Det var ju inte kanske aggression man menade när man började prata om att män behöver bli bättre på att visa känslor.

Kan ta ett par exempel från min närhet:

• En kille jag känner blev uppsagd från sitt jobb och hans första reaktion var att komma hem och slå en knytnäve i badrumsdörren. Frun blev förskräckt och pratade med hans vänner som då alla sa att ”dom hade gjort likadant”.

• En vän och hans fru kom gemensamt överens om att skiljas, hon ville då flytta med barnen till en annan stadsdel och han fick 20 minuter längre resväg till jobbet om dagen så han började anmäla henne till socialen och skickade festbilder på henne till hennes jobb.

• En väns man fick frågan vad han jobbar med på en städdag i föreningen och gick sen runt resten av städdagen, var arg och ”kände sig ifrågasatt” och tänkte att den som ställt frågan ville trycka ner honom. Fick konsekvenser för deras familjeliv i en vecka för att han var arg och började planera hur han skulle sätta sig emot den här personen.

Har fler exempel på liknande beteenden och händelser från just män men vad är det som gör att det blivit normalt för män med så starka och aggressiva reaktioner på motgångar?
Vet också en som var känslomässigt labil. Och han skrev upprepande i trådar här att alla kvinnor minsann är känslomässiga. Och så är det inte, men han själv är fruktansvärt svajig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in