• 3
  • 4
2025-09-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan man inte bestrida en sådan skuld med att personen inte längre finns, bouppteckning avslutad?

Inte om den uppstod och är känd innan personen avled (tror tom det räcker att den kom in innan bouppteckningen var klar)

Vi anlitade juridisk rådgivning, och det var tydligt, finns en lag som styr upp det där tom.

Om någon däremot skickar in en räkning i efterhand som alltså var okänd, då kan den förfalla.

I det här fallet fanns den med i bouppteckningen, men vi utgick ifrån att alla räkningar var betalda, vilket den inte var (vilket iof juristfirman borde uppmärksammat,) men men syster som skötte det hade tagit på sig att sköta just den biten, så den blev missad, och alla påminnelser gick till gamla adressen.

Så blev att kontakta övriga 5 arvingar och kräva in pengar, och olika summor beroende på vilken sida man var på.

Totalt ärvde jag ca 5000:- samt lite verktyg och förbrukningsartiklar.
Citera
2025-09-02, 20:48
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ni får inget på livförsäkringen om den nära dör av ålderdom.

Jo, det får man så länge försäkringen är betald och giltig. Även självmord ersätts i de flesta fall.
Citera
2025-09-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Är inte pga ålderdom utan sjukdom.
Begravningen kommer inte jag ha någon kontroll över vad jag vet då det ansvaret har lagts på hans bror.

Om ni har den relationen med er far att ni kan fråga honom hur han vill ha det med begravning, musik, gäster, gravplats/urna/minneslund så blir det mycket enklare för er när ni ska planera begravningen. Har själv varit i situationen att begrava en förälder där man dels är jökligt ledsen men sedan ska göra något som föräldern hade velat.

Bättre att fråga innan om det är något speciellt de önskar
Citera
2025-09-02, 21:15
Medlem
Citat:
Fadern kommer snart tyvärr att gå bort och då kommer arvet, hur fungerar den processen?
Ärver ju lägenhet, sommarhus osv och hur ska allting hanteras? Ska man anställa någon jurist som sköter bouppteckning eller vad det heter? Innan saker säljs av så är det ju hyror på fastigheterna och sådant och hur fungerar det för har ju inte råd att betala den kostnaden eller sätts det på paus och man betalar i efterhand när allt säljts av? Med andra ord jag kan ingenting om det här och antar att sådana här saker tar tid. Fadern ska tydligen ha en livförsäkring också som går in och vet inte hur den processen heller fungerar.
Finns det någon som kan förklara alternativt länka till några bra sidor?
1. Dör han på sjukhus tar dom hand om liket. Annars är det ni anhöriga som är ansvariga för att få det till bårhuset inom 24 timmar. Då kontaktar man en begravningsbyrå akut. Och begravningsbyrån fixar det med begravning. Inga större bekymmer.

2. Bouppteckning är enkelt att göra. Det fixar ni själva. Banker mm skickar info till den dödes adress.
Skicka in den så snart ni kan. Skattemyndigheten kan ta sin runda tid med att hantera den.

3. Banken fryser bankkonton förutom för autogiro som löper som vanligt. Dvs efaktura upphör och kommer som vanliga pappersfakturor. Bara gå med dom till ett bankkontorshelvet och stå i kö där och betala.

4. Arvsskifte skall också göras. Finns metoder ifall ni blir oense. Finansiella tillgångar är ju lätt att bara dela. Lösöre kan bli problem. Troligen mindre nuförtiden. Men förr kunde släktingar närmast mörda varandra för en stol.

5. Sedan kanske någon bostad skall städas ur och ev säljas. Det kan ta ett tag. Annars är det ganska klart här.
Citera
2025-09-02, 22:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Har tyvärr behövt hjälpa till med två bouppteckningar och är alla överens känner jag att det är väldigt enkelt att göra det själv, såklart tar det tid och arbete så vill man inte göra det så kan man anlita någon.

I ditt fall undrar jag kanske om det är bättre att få hjälp, du verkar tveksam kring hur arvet ska delas upp mellan dig, ditt syskon och flickvännen.

Har din far skrivit ett testamente att hon ska få 15% har du inte mycket att komma med då han har rätt att testamentera bort 50% till vad han vill.

För då blev även saker som värdering av lösören jobbigare, i dom fall jag hjälpt till har man skitit i att värdera upp massa saker så som smycken, guld osv och bara göra upp mellan varandra men om det blir en dispyt och det finns juridisk grund bakom det kan det snabbt bli infekterat.

Har din far testamenterat dom 15% till henne eller något bara ha sagts?

Annars har du fått bra tips, jag hade mycket hjälp av efterlevnadsgudien som länkades tidigare, bankerna var för en gångs skull enkla att ha att göra med.

I guiden kan du få beskrivet hur man står för de löpande kostnaderna osv.
Ja, min fru och hennes bror gjorde det själva när deras föräldrar gick bort med kort mellanrum. Det största kruxet var att säga upp Telias mobilabonnemang, de är väldigt sega. Dessutom hade Skatteverket väldigt lång handläggningstid, det här var för något år sedan, så allt gick väldigt trögt pga detta. Sen är det rätt som någon säger att man ska bevaka dödsboets post noga, även mailbox med mera, så att man inte missar någon viktig räkning eller annan information. För räkningarna ska fotfarande betalas så länge de dimper in.
Citera
2025-09-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
De där jävla juristerna är ena svin, dom tar ut absurda arvoden! Se om dom kan förvarna dig, en bekant åkte på en avgift på 37.000 kr vilket är sanslöst.

Nu är jag inte i just den branschen men om du tänker vad jurister får i månaden och funderar på vad de behöver ta i timmen för att få ut den lönen så låter det ganska rimligt.
Citera
2025-09-03, 03:02
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nu är jag inte i just den branschen men om du tänker vad jurister får i månaden och funderar på vad de behöver ta i timmen för att få ut den lönen så låter det ganska rimligt.
Det var inte rimligt att han fakturerade så många timmar. Änkan i familjen var den som gjorde det mesta av arbetet. Hon blev tvungen att skicka den här idioten samma dokument tre gånger om, extremt proffsigt skött...
Citera
2025-09-03, 09:16
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vi hamnade där för på morsan. Är inte alltid då enkelt när hon hade gift om sig och han hade barn som ska ha sin del (som hade sagt upp bekantskapen dessutom), en massa skulder som skulle redas ut, tillgångar värderas osv (och de andra arvtagarna givetvis sjukt misstänksamma)

Är man enbart 2-3 syskon som är överens är det rätt enkelt.

Ja det är inte alltid så enkelt tyvärr.
Det är oftast då man märker hur folk är, en del är tyvärr jävligt giriga när det handlar om pengar tyvärr.
Var egentligen i samma situation då min fru gick bort och hon hade barn sedan tidigare och vi hade inga gemensamma barn. Vi hade inga skulder. Men har inte varit några problem med någonting mellan mig och hennes barn då vi har en otroligt bra kontakt så det har känts jäkligt skönt.
Citera
2025-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ja det är inte alltid så enkelt tyvärr.
Det är oftast då man märker hur folk är, en del är tyvärr jävligt giriga när det handlar om pengar tyvärr.
Var egentligen i samma situation då min fru gick bort och hon hade barn sedan tidigare och vi hade inga gemensamma barn. Vi hade inga skulder. Men har inte varit några problem med någonting mellan mig och hennes barn då vi har en otroligt bra kontakt så det har känts jäkligt skönt.

Skönt, för det där kan spåra ur rätt ordentligt.

Minns att morsans gubbes barn (han dog först) var lite upprörda över att de inte fick ut sin del direkt, utan skulle behöva vänta på att morsan också dog, och hade synpunkter på att hon ev skulle "sätta sprätt på deras arv" osv

Detta vara alltså samma personer som vägrade träffa sin far och inte ville ha med honom att göra medan han levde
Citera
2025-09-03, 11:21
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Skönt, för det där kan spåra ur rätt ordentligt.

Minns att morsans gubbes barn (han dog först) var lite upprörda över att de inte fick ut sin del direkt, utan skulle behöva vänta på att morsan också dog, och hade synpunkter på att hon ev skulle "sätta sprätt på deras arv" osv

Detta vara alltså samma personer som vägrade träffa sin far och inte ville ha med honom att göra medan han levde

Ja man har läst skräck historier om hur det spårar ur för vissa vilket är jävligt tragiskt. Är man gift och har barn på skillda håll så har barnen alltid rätt att få ut sitt arv direkt om föräldern avlider.
Den enda gången dom inte har rätt att få ut arvet är om deras gemensamma föräldrar är gifta, då får dom vänta på arvet tills mamman avlider.
Oavsett om din mammas gubbe hade skrivit att dom skulle få vänta på arvet så har dom enligt lag rätt att få ut arvet direkt efter deras pappas bortgång.
Citera
2025-09-04, 11:59
Medlem
Citat:
Fadern kommer snart tyvärr att gå bort och då kommer arvet, hur fungerar den processen?
Ärver ju lägenhet, sommarhus osv och hur ska allting hanteras? Ska man anställa någon jurist som sköter bouppteckning eller vad det heter? Innan saker säljs av så är det ju hyror på fastigheterna och sådant och hur fungerar det för har ju inte råd att betala den kostnaden eller sätts det på paus och man betalar i efterhand när allt säljts av? Med andra ord jag kan ingenting om det här och antar att sådana här saker tar tid. Fadern ska tydligen ha en livförsäkring också som går in och vet inte hur den processen heller fungerar.
Finns det någon som kan förklara alternativt länka till några bra sidor?

Beklagar situationen. Rent praktiskt betalas allt löpande för dödsboet med medel ur dödsboet. Även begravningen. En viktig sak är att hålla koll på är allt som skickas adresserat till dödsboet per post så var noga med att ordna med eftersändning. Spara allt.

Som du beskriver det så finns det alltså ett testamente. Om nya flickvännen ska ärva 15% av boet så kan det vara klokt att ha klara papper på värdering på det som ni inte säljer.

Det är en del administration med att hantera ett dödsbo, man behöver ha koll och det ska ju deklareras också, men det är inte särskilt svårt.

Vi har gjort både och. Det är absolut enklare med jurist men det kostar. Det kan å andra sidan vara tungt att rodda med själv då man kanske inte är i högform efter ett dödsfall och det är mycket annat som måste ordnas med också.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in