• 1
  • 2
2025-09-02, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Jag har fem år och ligger just nu på 51.

Som säljare?
Citera
2025-09-02, 18:36
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Som säljare?
Med likvärdig utbildning.

Frågan är väl vad man tjänar?
Citera
2025-09-02, 19:59
Medlem
Citat:
55 papp för 7 års erfarenhet låter mycket.

En duktig säljare jobbar alltid mot säljbonus ej lön.

Beror väl helt på vad man drar in och i vilken bransch, teknik, och företag. Drar man in mångmiljonbelopp och det är personberoende är det klart att man kan få mer. Exakt hur mycket som är fast och hur mycket som är rörligt kan väl variera.

Många alldagliga ingenjörer får typ 65 (medellön enl. Sveriges ingenjörer för civilingenjörer som jobbar i privat sektor). Det är ingen summa man tappar hakan för precis.

Hur som helst, det är väl bara att kolla vad folk tjänar som man jämför sig själv med. Kostar inte så mycket för ett part upplysningar på ratsit eller liknande. Då får man bra koll på läget.
Citera
2025-09-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag är 72. Och jobbar som teknisk konsult. Inom samma område i 51 år. Jag tar bara ut pensionen. Resten går ju in i bolaget (AB) Men...utdelningen beskattas bara med 20%.
3:12-reglerna. Va, har inte folk fattat? Efter så jävla många år.
Lönen? Egentligen på ett sätt ganska ointressant, men du väljer ju själv. Jag har plockat ut lön nåt år på 1,2 mille. Men det är ganska oklokt. Nu bygger jag bara ut sparat utdelningsutrymme som kan dela ut när när likviditeten medger. Eller delar av det.
Skulle jag vara anställd nu skulle jag kräva 75K (eller 80K) plus en förmånsbil. Hybrid, 60% hemma.

Du ser det på fel sätt, man får börja någonstans och för de allra flesta är det anställning.
Du får bygga upp massor med erfarenheter och nätverk för att bli konsult, sen beror det på dina skills och din bransch också.

Min bransch är otroligt svår att konsulta inom iallafall.

Att vara konsult eller ha ett eget företag och kunna plocka ut en rätt bra hacka varje år till 20 % hade väl alla velat.

Det du säger är i princip "bara bli framgångsrik, att folk inte fattar det".
det är det det vi försöker, och ofta får du börja med att vara anställd. Sen finns det undantag med de som blivit mångmiljonärer och egenföretagare vid 25, grattis till dem.
Citera
2025-09-02, 22:10
Medlem
Citat:
Som säljare?

säljare är för brett uttryck.

Du kan sälja mobilabbonemang/köra elgiganten eller sitta i avancerade ODM projekt med kunder och hjälpa med med allt från supply chain till programmering på lågnivå.

Finns inget riktigt ord för det men jag menar mer säljare / account managers på stora tech bolag, b2b i roller som oftast kräver att man är ingenjör utöver säljet.
Citera
2025-09-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Du ser det på fel sätt, man får börja någonstans och för de allra flesta är det anställning.
Du får bygga upp massor med erfarenheter och nätverk för att bli konsult, sen beror det på dina skills och din bransch också.

Min bransch är otroligt svår att konsulta inom iallafall.

Att vara konsult eller ha ett eget företag och kunna plocka ut en rätt bra hacka varje år till 20 % hade väl alla velat.

Det du säger är i princip "bara bli framgångsrik, att folk inte fattar det".
det är det det vi försöker, och ofta får du börja med att vara anställd. Sen finns det undantag med de som blivit mångmiljonärer och egenföretagare vid 25, grattis till dem.

Lite onödigt raljant skrivet av mig och delvis OT. Man ska inte skriva på flashback efter intag av starta drycker. Undrar när man ska lära sig det?
Givetvis måste man börja med anställning. I mitt fall 11 år innan jag startade som egen. Man måste självklart knyta kontakter och försöka utvärdera om de kommer att vara tänkbara uppdragsgivare när jag hoppat av anställningen. Och som egen måste du vara oerhört fokuserad och disciplinerad. Och absolut beredd att jobba mer än 40 timmar i veckan, särskilt i början. Lämplig ålder att börja fundera på eget är nog mellan 35-40 år.
Och visst är det så att vissa branscher inte alls är aktuella. Men säg att du är ingenjör och jobbar inom något teknikområde inom infrastruktur. Då är mitt råd: starta eget konsultföretag.
Sen är det ju inte så att alla lyckas. Jag har kollegor som tvingats packa ihop efter ett par år medan andra lyckats mycket bra.
Citera
2025-09-03, 21:40
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag är 72. Och jobbar som teknisk konsult. Inom samma område i 51 år. Jag tar bara ut pensionen. Resten går ju in i bolaget (AB) Men...utdelningen beskattas bara med 20%.
3:12-reglerna. Va, har inte folk fattat? Efter så jävla många år.
Lönen? Egentligen på ett sätt ganska ointressant, men du väljer ju själv. Jag har plockat ut lön nåt år på 1,2 mille. Men det är ganska oklokt. Nu bygger jag bara ut sparat utdelningsutrymme som kan dela ut när när likviditeten medger. Eller delar av det.
Skulle jag vara anställd nu skulle jag kräva 75K (eller 80K) plus en förmånsbil. Hybrid, 60% hemma.

Du måste sitta på extremt nischad(garanterat IT) kunskap. Är en ENORM åldersdiskriminering i Sverige och att sitta och fakturera högt i din ålder är få förunnat. Grattis!

Vad är din plan att göra med alla pengar i bolaget?
Citera
2025-09-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du måste sitta på extremt nischad(garanterat IT) kunskap. Är en ENORM åldersdiskriminering i Sverige och att sitta och fakturera högt i din ålder är få förunnat. Grattis!

Vad är din plan att göra med alla pengar i bolaget?

Nej, det är inte IT. Mer gammal hederlig ingenjörsverksamhet inom infrastruktur.

Plan:
1. Gå ner i arbetstid, mindre fakturering.
2. Plockar ut utdelning enligt förenklingsregeln (schablonbeloppet) plus plockar ut sparat utdelningsutrymme, så pass mycket som inte sänker likviditeten för mycket.
3. Förmånsvärdet på leasingbilen drar rätt mycket också.

eller nåt sånt. Kan ju också likvidera bolaget om några år. Vi får se....man ska hålla sig frisk också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in