2025-09-02, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr så händer det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Allt sammantaget låter det som att det finns en stor risk att hon mått psykiskt dåligt på ett eller annat sätt, under lång tid. Min känsla är att bilden är väldigt gammal, vilket är naturligt om man inte umgås med familj eller andra vänner. I så fall är risken stor att hon ser markant annorlunda ut nu för tiden.

Självklart misstänker man dödsfall när någon saknats i ett år. Statistiken talar mot mord och för självmord. Statistiken talar också mot att hon valt att försvinna utomlands, eftersom alla trots allt behöver pengar och att kunna legitimera sig.

Med det sagt så undrar jag hur sjutton en kropp inte hittas på så lång tid i så fall. De som inte tar livet av sig hemma brukar göra det i skog eller vatten och där blir man hittad av människor eller djur. Ingen ligger på botten och guppar år efter år.

Eller olycka.

Tyvärr inget ovanligt men dessbättre hittas de flesta försvunna. Här är ett fall då den försvunne unge mannen sprang ut från ett Maranatamöte i Tantolunden 1969 och som aldrig har hittats. Till 99% så handlade detta om ett självmord.

(FB) Bengt Gotthard Holm, 20, försvunnen i Stockholm vid Tantolunden (1969-06-22)

Nej ingen ligger på sjöbotten och guppar år efter år. Efter ett tag blir det bara skelettet kvar och delar kan då flyta iväg med strömmarna.
Citera
2025-09-02, 20:05
Medlem
Vad är det för familj som anmäler henne försvunnen (åtminstone till Missing People) först efter ett år? Hennes pappa är präst också, men han verkar inte bry sig ett dyft om sin dotter. Det kan dock vara så att de ”vet” att hon är död om hon mådde dåligt. Men stackars kvinna som är så bortglömd av sin egen familj och släkt. Ingen av dem har skrivit något inlägg på sociala medier innan MP-annonsen heller.
Citera
2025-09-02, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt bortglömd.

Citat:
Ursprungligen postat av BeBop1
Vad är det för familj som anmäler henne försvunnen (åtminstone till Missing People) först efter ett år? Hennes pappa är präst också, men han verkar inte bry sig ett dyft om sin dotter. Det kan dock vara så att de ”vet” att hon är död om hon mådde dåligt. Men stackars kvinna som är så bortglömd av sin egen familj och släkt. Ingen av dem har skrivit något inlägg på sociala medier innan MP-annonsen heller.

Fruktansvärt när hennes närmaste inte ens verkar bry sig det minsta.

Matilda verkar vara helt bortglömd. Verkligen tragiskt.
Citera
2025-09-03, 09:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Allt sammantaget låter det som att det finns en stor risk att hon mått psykiskt dåligt på ett eller annat sätt, under lång tid. Min känsla är att bilden är väldigt gammal, vilket är naturligt om man inte umgås med familj eller andra vänner. I så fall är risken stor att hon ser markant annorlunda ut nu för tiden.

Självklart misstänker man dödsfall när någon saknats i ett år. Statistiken talar mot mord och för självmord. Statistiken talar också mot att hon valt att försvinna utomlands, eftersom alla trots allt behöver pengar och att kunna legitimera sig.

Med det sagt så undrar jag hur sjutton en kropp inte hittas på så lång tid i så fall. De som inte tar livet av sig hemma brukar göra det i skog eller vatten och där blir man hittad av människor eller djur. Ingen ligger på botten och guppar år efter år.
Finns många som försvinner som aldrig hittas också. Bara ta en titt i detta forumet. Jag har en kompis försvann ifjol aldrig hittats tex.

Oftast har dom förmodligen drunknat. I havet kan strömmar ta en kropp långt. Det kan också fastna på otillgängliga ställen så det tar lång tid innan den hittas och då mer eller mindre i oigenkännbart skick
Senast redigerad av Steff83 2025-09-03 kl. 09:15.
Citera
2025-09-03, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer hennes förvinnande att klaras upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Finns många som försvinner som aldrig hittas också. Bara ta en titt i detta forumet. Jag har en kompis försvann ifjol aldrig hittats tex.

Oftast har dom förmodligen drunknat. I havet kan strömmar ta en kropp långt. Det kan också fastna på otillgängliga ställen så det tar lång tid innan den hittas och då mer eller mindre i oigenkännbart skick

Tyvärr har du helt rätt i det du skriver.

Ja de allra flesta har omkommit via en olycka (eller självmord) som t. ex. just drunkning. Under bl. a. 1950-talet var detta ännu vanligare eftersom simkunnigheten då var lägre. Ju längre anhöriga eller bekanta låter bli att rapportera desto svårare att försvinnandet kommer att klaras upp. Det är bara att ta sig en titt i de båda forumen.

Jag hoppas att jag har fel men Matildas försvinnande kan förbli ouppklarat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-09-03 kl. 13:01.
Citera
2025-09-03, 15:41
Medlem
Citat:

Kan ju vara som någon annan varit inne på tidigare i tråden att det är en myndighet som letar efter henne som nu hört av sig till anhöriga och att det är först då dom inser att hon är borta. Väldigt tragiskt i så fall.

https://www.regeringen.se/pressmedde...-befolkningen/

Vet att det är en folkräkning på gång kanske har något med det att göra?

Annars påminner det mig lite om den där mannen man hittade som legat död i sin lägenhet i tre år: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...t-efter-tre-ar
Citera
2025-09-03, 22:09
Medlem
Citat:

Det kan ju vara så att hennes familj försökt på alla sätt men utan framgång. Att tjejen själv inte velat se sin familj. Behöver inte alltid vara att en familj struntar i sitt barn..
Citera
2025-09-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasa123
Det kan ju vara så att hennes familj försökt på alla sätt men utan framgång. Att tjejen själv inte velat se sin familj. Behöver inte alltid vara att en familj struntar i sitt barn..

Jag funderade på det, om det kan vara så att hon själv brutit kontakten med sin familj och därav ingen som saknat henne tidigare.
Finns ju möjligheten att hon inte hade några vänner som hörde från henne regelbundet heller.
Citera
2025-09-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag funderade på det, om det kan vara så att hon själv brutit kontakten med sin familj och därav ingen som saknat henne tidigare.
Finns ju möjligheten att hon inte hade några vänner som hörde från henne regelbundet heller.
Exakt så tror jag fallet har varit
Citera
2025-09-04, 09:40
Medlem
Men frågan kvarstår vart hon kan tänkas vara ?
Citera
2025-09-04, 10:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

Att hon är senast sedd ”hösten 2024” tyder ju också det på en på sin höjd sporadisk kontakt med familjen. I annat fall borde tidsangivelsen för när hon försvann vara mer exakt än så.
Citera
2025-09-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasa123
Men frågan kvarstår vart hon kan tänkas vara ?

Hon är ju skriven på en adress i Mjölby dit även en man flyttade för 15 veckor sedan.
Så hur kommer det sig ?

Mannen har tidigare haft ett annat efternamn. Oklart varför byte skett
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2025-09-04 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in