2025-09-01, 21:50
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Jag sitter på avgiftning sedan i måndags, och lämnade min älskade katt till min granne som är djurvän,han var van att vara ute och hade många krypin, hade även lämnat en bod öppen och satt filt och mat där, i förrgår hittades han död, det såg ut att ha gått väldigt snabbt ,som om det var hjärtat som bara lagt av, har märkt några gånger i sommar att han flämtat med öppen mun men det brukade tänkt att det var pga värmen. Grannen hade varit och tittat till honom kvällen före han hittades och då verkade han ha svårt att andas men verkade ändå på gott humör och hade matlust. Katten var överviktig och 13 år gammal och av en ras som brukar lida av hjärtasvikt, men jag har ändå så jävla dåligt samvete över att jag inte var hemma, kan katten ha blivit så stressad av att jag inte var hemma att den dog av det? Jag hälsade på honom i fredags sist så verkade han ledsen men såg i övrigt ut att må bra
Försök att inte lasta dig själv för att din gamla katt dog. Jag tror inte det hade med din bortovaro att göra eftersom den redan innan hade visat att den inte var så pigg.
Den hade nog avlidit i alla fall, men jag förstår känslan du har och jag hade känt precis samma sak som du:-(
Jag beklagar din förlust🩷
Citera
2025-09-01, 21:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför ska man plåga katten när man ser att döden är nära genom att stoppa in honom i en bur och komma till en stressig miljö?

Så nästa gång du ringer efter ambulans så gör det dig inget att 112 säger "varför stressa upp din döende mamma med att stänga in henne i en plåtbil?"

Det går liksom inte att ta dig på allvar.

Citat:
Båda katterna hade avlivningstid

Alldeles nyss var det enligt dig plågeri att ta dem till veterinär. Snälla, försök att hålla kolla på dina egna lögner. Din äckliga horunge.

Jag har fått nog av dig nu. Hej då.
Citera
2025-09-01, 22:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Alldeles nyss var det enligt dig plågeri att ta dem till veterinär. Snälla, försök att hålla kolla på dina egna lögner. Din äckliga horunge.

Ja, vem vill lyssna på en sådan gnällfitta som du?

Förstås så har de fått chans att dö hemma med uppbackning om det skulle ta för lång tid. Svårt att fatta? Mildare att dö hemma, värt att avliva om det tar lång tid vilket man inte kan veta på förhand. Ja, när man inte förstår hur det går till i verkligheten.

Jag kan ta fram papper på att det är sant.
Citera
2025-09-02, 09:38
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om den flämtar EN gång efter ansträngning i värme, fine. Det här var upprepat.

2-3 ggr. Hade jag vetat att det var tecken på hjärtsvikt hade jag såklart tagit honom till veterinären
Citera
2025-09-02, 13:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
2-3 ggr. Hade jag vetat att det var tecken på hjärtsvikt hade jag såklart tagit honom till veterinären

Jag tycker inte du behöver försvara dig inför henne.

Du försökte göra det rätta för dig och katten dog olyckligtvis samtidigt, du hade kattvakt vilket man ska ha.

Din katt visade sjukdomstecken som du missade, det är mänskligt, vi som kattägare vet inte allt om kattsjukdomar. En del vet mer, en del mindre, ingen vet allt.

Din katt var i övre åldern för sin ras.

Jag hoppas du kan hedra din katt med fortsatt nykterhet och sörja för den fina varelse katten var.
Citera
2025-09-02, 14:24
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Jag tycker inte du behöver försvara dig inför henne.

Du försökte göra det rätta för dig och katten dog olyckligtvis samtidigt, du hade kattvakt vilket man ska ha.

Din katt visade sjukdomstecken som du missade, det är mänskligt, vi som kattägare vet inte allt om kattsjukdomar. En del vet mer, en del mindre, ingen vet allt.

Din katt var i övre åldern för sin ras.

Jag hoppas du kan hedra din katt med fortsatt nykterhet och sörja för den fina varelse katten var.

Tack ❤️
Citera
2025-09-02, 18:14
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Katter går ofta och gömmer sig när de skall dö. De bara försvinner.

Katter har inget behov av att man skall hålla tass.

De gör ofta det med ja men de jag har haft har sökt närhet.
Citera
2025-09-02, 18:38
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Det är hemskt. Dessutom fick jag inte vara med till döden hos veterinären. Det var mot deras jävla regler. Man fick vara med till katten var borta (djup medvetslös/hjärndöd) men inte när de injicerade hjärtgiftet. Jag var för upprörd för att protestera.

6 av 8 var försäkrade, den första tror jag inte fanns, den andra blev för gammal för att försäkras som kattunge, jag hade dåligt med pengar och ung och bollade massa saker jag egentligen inte hade råd med. Kanske var dumt, men hade inget på den katten som gått över självrisken. Den andra katten skadade sig och fick infektioner/bölder men inget som gick på försäkringen. När jag var ung så var det mycket konstigheter man lärde ut om katt som inte stämmer idag eller man har bytt åsikt.

Va fick du inte? Det är ju helt sjukt. När min katt fick somna in hos veterinären fick vi för ta avsked av våran katt, vara med under hela processen och sedan fick vi ett par minuter efteråt när det var färdigt.

Det är bra att försäkringen är bättre nu. De saker mina katter fick göra hade jag aldrig haft råd med utan en försäkring. Mycket mera som ingår nu för tiden som tur är.
Citera
2025-09-02, 19:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Va fick du inte? Det är ju helt sjukt. När min katt fick somna in hos veterinären fick vi för ta avsked av våran katt, vara med under hela processen och sedan fick vi ett par minuter efteråt när det var färdigt.

Det är bra att försäkringen är bättre nu. De saker mina katter fick göra hade jag aldrig haft råd med utan en försäkring. Mycket mera som ingår nu för tiden som tur är.

Ja, mycket som försäkringen täcker nu som inte gjorde innan, dessutom hade de bara en sort förut, nu kan man ofta bestämma om man vill ha en dyrare försäkring eller en högre självrisk, det blir lättare att passa med sin ekonomi.

Nej, vi fick inte ta farväl, de sövde ned katten och sa att han var borta, sedan skyndade de iväg med honom. Det tog flera år innan jag kopplade att han inte var hjärtdöd då. De sa inte rakt ut att vi inte fick vara med, det var en underförstådd grej, som jag inte kopplade då. När de sa att han var borta menade de alltså att inget fanns kvar i hjärnan. Det skär sig i hjärnan på mig, för annars var de störtgulliga och superförstående, de förklarade på ett bra sätt varför katten var så sjuk och de var lugna så det skulle gå bra till, tröstade med. Katten var frisk 24 timmar tidigare så det var dramatiskt.

Jag fattar inte varför de lurades. Eller om jag bara var dum.
Citera
2025-09-22, 14:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
...

Känns det bättre nu? Håller du dig nykter?
Citera
2025-09-22, 14:58
Avstängd
Staffearas avatar
Citat:
Jag sitter på avgiftning sedan i måndags, och lämnade min älskade katt till min granne som är djurvän,han var van att vara ute och hade många krypin, hade även lämnat en bod öppen och satt filt och mat där, i förrgår hittades han död, det såg ut att ha gått väldigt snabbt ,som om det var hjärtat som bara lagt av, har märkt några gånger i sommar att han flämtat med öppen mun men det brukade tänkt att det var pga värmen. Grannen hade varit och tittat till honom kvällen före han hittades och då verkade han ha svårt att andas men verkade ändå på gott humör och hade matlust. Katten var överviktig och 13 år gammal och av en ras som brukar lida av hjärtasvikt, men jag har ändå så jävla dåligt samvete över att jag inte var hemma, kan katten ha blivit så stressad av att jag inte var hemma att den dog av det? Jag hälsade på honom i fredags sist så verkade han ledsen men såg i övrigt ut att må bra
Du det va int ditt fel, naturen har sin gång å det var väl bara en risk med den arten
Citera
2025-09-24, 10:08
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Känns det bättre nu? Håller du dig nykter?

japp, nykter 30 dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in