2025-09-01, 12:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Men nu är frågan om arbetsgivaren har rätt att dra ner på tiden bara sådär..
De behöver huvuden vissa tider, heltider är väldigt rare inom handels. Coop var först ut vad jag vet. (vet inte allt) Fler har följt efter.

De kan inte sparka tre gubbar för de behöver huvuden på plats vissa tider, då hyvlar de tiden. Centrala fackgubbarna som antagligen gått med på det, jag vet inte? Bister verklighet vi lever i ja.
Citera
2025-09-01, 12:39
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Alltså, du får vara lite tydligare. Bestäm dig för om du pratar per månad eller vecka.

Om kontraktet säger att du är anställd på 30h/vecka så är det så mycket du ska ha.

Ursäktar för min otydlighet. Väldigt upprörd och tom i skallen, det här blev för mycket för mig..

Jag har enl anställningsbevis 30h/vecka.
Har gått ner i arbetstid tidigare.. därför kör jag 2x 30h varannan vecka/ månad och 20h/ v de andra två veckorna 30+20+30+ 20= ~100 h /månad
Men nu har jag fått än fler timmar mindre plötsligt så nya schemat är bara ~90h
Citera
2025-09-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursäktar för min otydlighet. Väldigt upprörd och tom i skallen, det här blev för mycket för mig..

Jag har enl anställningsbevis 30h/vecka.
Har gått ner i arbetstid tidigare.. därför kör jag 2x 30h varannan vecka/ månad och 20h/ v de andra två veckorna 30+20+30+ 20= ~100 h /månad
Men nu har jag fått än fler timmar mindre plötsligt så nya schemat är bara ~90h
Prata med facket. Du ska ha de timmar som står i kontraktet.
Citera
2025-09-01, 12:48
Avstängd
Typiskt arbetsgivare att vilja utnyttja arbetskraften. Om Tidelaget och FB-högern får som dom vill har vi snart slaveri i Sverige.
Citera
2025-09-01, 13:19
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Alltså, du får vara lite tydligare. Bestäm dig för om du pratar per månad eller vecka.

Om kontraktet säger att du är anställd på 30h/vecka så är det så mycket du ska ha.

Han skall ha betalt för 30 timmar i veckan om avtalet är skrivet så.
Betyder inte att han skall schemaläggas alla dessa timmar.

Får man inte betalt för alla timmar så är det ett avtalsbrott.

Vill arbetsgivaren ändra anställningsavtalet får dom kalla till förhandling.
Citera
2025-09-01, 13:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Typiskt arbetsgivare att vilja utnyttja arbetskraften. Om Tidelaget och FB-högern får som dom vill har vi snart slaveri i Sverige.
Relativt säker på att hyvlingen började under en sossestyd period och att Coop var först ut med det. Arbetade fackligt då det först kom på tal. Dock inte för Handels, men vi pratade med varandra mellan förbunden.
Citera
2025-09-01, 13:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Han skall ha betalt för 30 timmar i veckan om avtalet är skrivet så.
Betyder inte att han skall schemaläggas alla dessa timmar.

Får man inte betalt för alla timmar så är det ett avtalsbrott.

Vill arbetsgivaren ändra anställningsavtalet får dom kalla till förhandling.

Man måste kolla vad det står i kollektivavtalet. Om det inte är reglerat så är det frågan om deltidspermittering och det måste då förhandlas fram med facket. Det kan rent av vara så att man är berättigad till a-kassa för dessa timmar.
Citera
2025-09-01, 13:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man måste kolla vad det står i kollektivavtalet. Om det inte är reglerat så är det frågan om deltidspermittering och det måste då förhandlas fram med facket. Det kan rent av vara så att man är berättigad till a-kassa för dessa timmar.

Oavsett så måste det först ske förhandlingar innan deltidspermittering.
Inte bara presentera nytt schema med färre timmar än avtalat.
Citera
2025-09-01, 15:41
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Oavsett så måste det först ske förhandlingar innan deltidspermittering.
Inte bara presentera nytt schema med färre timmar än avtalat.
Är det deltidspermittering i mitt fall?
P.s. en kvinnlig kollega som hamna i bråk med chefen(bad honom dra åt skogen) fick sina helger, kvällar (massor med ob, tusenlappar minus) omvandlade till långa dagpass med fler timmar, inte med i facket..
Citera
2025-09-01, 15:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Är det deltidspermittering i mitt fall?
P.s. en kvinnlig kollega som hamna i bråk med chefen(bad honom dra åt skogen) fick sina helger, kvällar (massor med ob, tusenlappar minus) omvandlade till långa dagpass med fler timmar, inte med i facket..

Om dom ändrar antal timmar i ert anställningsavtal så är det deltidspermittering.
Är du med i facket så skall butiken kalla facket till förhandling om permittering och du skall
få ett nytt anställningsavtal.
Butiken vill INTE göra så för då spärras dom från att anställa någon då dom först måste
ge dej nya timmar innan nyanställning.
Citera
2025-09-01, 16:05
Medlem
Ha i åtanke att det är ganska oroligt i omvärlden just nu och att vissa lagar ändras lite hur som helst och nya lagar tillkommer.
D.v.s tro inte på allt AI ställer upp i sin översikt.
Citera
2025-09-01, 16:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ca 100 h. Minus 10 timmar som de plötsligt tagit bort genom att förkorta passen..
100?? 30 × 4 = 120 h. Om du jobbar 30h var je vecka. Det går 4 veckor på en månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in