Citat:

Ursprungligen postat av 
Dioll99

Det är lätt att säga idag, särskilt om man bor i en större stad, att man inte bryr sig om skitsnacket.
Men förr i tiden, när folk kanske träffade ett hundratal personer under en livstid, kunde ens rykte vara livsavgörande. Om folk pratade negativt om en fick det garanterat negativa konsekvenser.
Det är därför det är så smärtsamt att göra bort sig inför många människor. Det är nedärvt, då det kunde förstöra ens rykte.
Idag om du gör bort dig, får det i många fall inga långsiktiga konsekvenser alls, beroende på sammanhanget.

I mindre hålor är det absolut säkert så. Och rykten sprider sig som en löpeld. Det räcker med att en person som utgår ifrån sina känslor hela tiden har en teori om någon. Sedan sitter de där och presenterar det som om det vore fakta. Och människor är så dumma att de lyssnar och tror på det där.
Upplever ändå att det finns många som är misstänksamma till saker de har fått höra på villovägar. De låter inte något rykte, som kanske kommer från någon personen inte ens känner, utgöra deras egna bild av personen.
Man kan ju vända på frågan också: sitter ni och skrattar åt någon annan som inte är med? Lyssnar ni på vad andra säger?
I min värld har man förbrukat mitt förtroende, om man inte kan be om ursäkter för felaktigheter man har spridit om mig. (Ja det förekommer uppenbarligen…)