Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-17, 00:23
Medlem
undrande1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
så vad gäller?

kan dom se vilka som använder vpn och utreda dessa? måste bli en massa jobb för ai?

och i förlängningen kräva att vpn stängs av för att kunna logga in?
Nej det låter osannolikt, att någon kan kräva att man ska stänga av vpn.

Jag tror att de hittar vpn användare på att väldigt många har samma ip. Har man dedikerat ip så ser de knappast att man snvänder vpn.
Citera
2025-10-17, 00:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Mac-adress kan randomiseras samt att det är din router som ser mac, inte internet eller isp.
Njae. Din ISP ser definitivt din routers MAC-adress, eller vad du nu har inkopplat som första steg. Däremot ser dom ju inte vad som kommer efter, men kör du utan router så syns din dators MAC-adress.
Citera
2025-10-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Njae. Din ISP ser definitivt din routers MAC-adress, eller vad du nu har inkopplat som första steg. Däremot ser dom ju inte vad som kommer efter, men kör du utan router så syns din dators MAC-adress.
Nu syftade jag inte på routern. Det begrep du väl?
Citera
2025-10-17, 00:41
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Dumt att de varnar i förväg. Borde vara en surprise så effektiviteten ökar på fusktletandet.
Citera
2025-10-17, 02:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Dumt att de varnar i förväg. Borde vara en surprise så effektiviteten ökar på fusktletandet.
De hade samlat på sig uppgifter på 4000 som rubriken anger.
De torde vara fall med rätt stabila bevis men lite, som trafikpolisens kampanjveckor, hoppas de att flertalet arbetslösa är laglydkga till nästa sommar, är min tolkning.
Citera
2025-10-21, 17:14
Medlem
undrande1s avatar
Verkar inte komma nån info om de som åkte för ip fusket skulke vara intressant att veta om de åkte dit och vad påföljden blev
Citera
2025-10-25, 08:52
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Verkar inte komma nån info om de som åkte för ip fusket skulke vara intressant att veta om de åkte dit och vad påföljden blev
Att de skickar det till din Akassa som slutar betala ut men du givetvis rätt att yttra dig innan A-kassan dras in.
Antagligen kan man också bli återbetalningsskyldig för ekonomisk bedrägeri om du inte inkommit med yttrande i rimlig tid.
Citera
2025-10-29, 11:00
Medlem
undrande1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Att de skickar det till din Akassa som slutar betala ut men du givetvis rätt att yttra dig innan A-kassan dras in.
Antagligen kan man också bli återbetalningsskyldig för ekonomisk bedrägeri om du inte inkommit med yttrande i rimlig tid.
Ok du vet inte heller. Det där är ju det man kan läsa på AF:s hemsida. Jag 7ndrar om det finns nån som verkligen varot med.
Citera
2025-10-29, 11:02
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Ok du vet inte heller. Det där är ju det man kan läsa på AF:s hemsida. Jag 7ndrar om det finns nån som verkligen varot med.
Nej vet inte men utrymmet för gissningar är väldigt begränsad, vad annars skulle de göra?
Citera
2025-11-21, 20:01
Medlem
Är svårt bevisa detta. Resurskrävande också. Bidragsbrott är resurskrävande för polisen att utreda. 4000 har man inte tid med. Man utreder främst riktigt grova organiserade bidragsbrott. En åklagare har full bevisbörda och en A-kassa måste kunna bevisa att du är utomlands och inte står till arbetsmarknadens förfogande. Vi har inget förbud på vpn tjänster heller. Finns många anledningar som kan leda till att man har en utländsk IP. Dessutom är det inte svårt att få ett IAF-intyg.

Tullverket har väl förvisso plockat in personer med Rolexklockor samt cash och i samband med detta också fått försäkringskassan involverad men dessa är gängkriminella i de flesta fall. Inte Olle arbetslös som kör en weeķend i London.

Nu var det längesedan jag var arbetslös men rapporter skickas in en gång per månad. Så man har den tiden att kringgå detta även utan en VPN.

Om någon varit på en weekend i säg Köpenhamn går inte att bevisa.

De vill säker minska folk som gör detta därav går man ut med det helt öppet.
Senast redigerad av Adobekrabat 2025-11-21 kl. 20:37.
Citera
2025-11-22, 10:02
Medlem
Jag surfade in - utan VPN - på SVT play i Tjeckien, Prag nyligen och kunde se programmen där till trots för att de är geo-blockade, dvs begränsade till personer med svenska ip-adresser. Jag kunde också komma in på spelbolag som är blockerade i Tjeckien men tillåtna i Sverige osv. Visade sig att min ip-adress stod registrerad i Stockholm, Sverige som område även om jag befann mig i Tjeckien. Nu använde jag mitt eget wifi, dvs roaming. Om jag däremot loggade in med hotellets wifi så såg det ut som att jag befann mig i Tjeckien och SVT Plays tjänster var blockerade.
Senast redigerad av kretinsky7 2025-11-22 kl. 10:17.
Citera
2025-11-30, 17:29
Medlem
undrande1s avatar
Håller AF fortfarande på med detta. Finns nån utvärdering av hur det gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in