2025-09-05, 19:04
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenevaken
Jag är inskriven vid motsvarigheten till AF i ett annat europeiskt land. Kan intyga att man inte kommer in på vare sig deras kontrollsida eller andra myndighetssidor, där man ska identifiera sig med elektroniskt ID, ifall man använder VPN. Jag använde i somras Mullvad, var inget problem för befann mig i rätt land, men måste avaktivera VPN för att logga in och identifiera mig för att registrera mig arbetslös för månaden.
Med andra ord Inte arbetsformedlingen.se då?
Imponerande!
Citera
2025-09-06, 00:57
Medlem
Kör med starlink och transpoortstyrelsen godkänner inte detta på vissa sidor. Får byta till mobilens bredbandsuppkoppling som är långsammare. Kan finnas orsaker som för gränsbor tillFinland och Norge då man har bättre uppkoppling via grannlandet.
Citera
2025-09-06, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så du tycker att svin som sitter med A-kassa i Thailand hela vintern OCH invandrare som befinner sig i sina tidigare hemländer och samtidigt kvitterar ut svenska bidrag, ska få hållas utan att någon kontrollerar dom?
Bara för att dom som "sköter sig" ska slippa bli kontrollerade?

Vad fan har någon som "sköter sig" att vara orolig för???

Är du för korkad för att förstå vad ”en kortare period” är?
Citera
2025-09-06, 07:11
Medlem
AndersABs avatar
Bevisar inget. Dom kan lika gärna sitta arbetslösa i Sverige med VPN så det ser ut som dom är utomlands. Alltså till arbetsmarknadens förfogande. AF trodde dom var smarta.
Citera
2025-09-06, 08:08
Medlem
cacas avatar
Är väl bra att af gör något åt det utbredda fusket med a-kassan och låter dessa 4000 komma med en rimlig förklaring till att de vart utomlands. Antar en systematik i det hela då det troligen inte handlar om en ggr utländsk IP utan återkommande, att man i månader loggar in och klickar i så man får ut pengar och befinner sig i annat land och vem vet, någon kanske arbetar på pappas kusins verksamhet?

Ser man historiskt med fysiska besök för hämta a-kasse kort som man gjorde förr så fuskades de även då. Man fick kort för en månad i taget allt 1,5 månad. Vet folk som givetvis stämpla och arbetade svart men även de som tog en månad fängelse för nån misshandel eller annat och folk utanför postade de redan ifyllda a-kasse korten.

Ska de komma åt fuskare som i detta fallet kontakta dem och möte imorgon på kontoret. Blir en jävla logistik ta sig hem för detta möte eller så får man erkänna direkt att man är på fel plats och se a-kassan försvinna på dagen. Antar alla uppger något mobil nr/mail idag.

Förr jagade de också folk, men då jag stämpla ett tag så hade man inte mobil, (ja ja så gammal) de ringde på ens hemtelefon och svara man inte kom ett brev i lådan att man skulle personligen på mötte med sin handläggare. Var bara ljuga att man vart och knackat dörr och frågat om jobb eller suttit på biblioteket och läst jobb annonser i tidningar osv.

Så fusk förekommer, har alltid gjort och kommer alltid att göras så länge man har en tillitsbaserat system där man tror gott om alla. Så kanske det var på 60-70 talet men det är en svunnen tid vilket många system inte anpassat sig till.

Själv var jag tvungen sluta stämpla, höll på arbeta ihjäl mig, men det en annan historia.
Citera
2025-09-06, 08:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Till Haparanda är det minst lika långt som till Barcelona och där får man även söka arbete. Nu har jag nöjt mig med pendlingsavstånd, 10-12 mil, om inte en bostad ingår. Men Danmark, Storköpenhamn, har jag varit på intervju i. Det är okej av Arbetsförmedlingen, de betalade resan. Så nog får man resa utomlands.

Ja du kan få resa utomlands som inskriven arbetssökande med pengar från A-kassan.
Precis som du också när du är anställd kan åka utomlands på din semester.

Men precis som den anställde, kan inte den med A-kassa plötsligt åka utomlands utan överenskommelse med den som betalar ersättningen/lönen.

Man måste naturligtvis i båda fallen först få en beviljad ansökan innan man tar sig en utlandssemester.

Det hade ingen av dessa 4 000 personer fått
De loggade dessutom in och ljög om att de var i Sverige och tillgängliga för AFs möten, intervjuer etc.
Klart de ska återbetala A-kassan de fått medan de ljög om sin utlandsvistelse.
Senast redigerad av coli 2025-09-06 kl. 08:36.
Citera
2025-09-06, 08:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Bevisar inget. Dom kan lika gärna sitta arbetslösa i Sverige med VPN så det ser ut som dom är utomlands. Alltså till arbetsmarknadens förfogande. AF trodde dom var smarta.

Det är precis därför som AF inte kräver tillbaka några pengar omedelbart utan först ska utreda det misstänkta bedrägeriet.
Finns många sätt att ta reda på var en person fysiskt befann sig.

Det handlar inte om fuskpengarna som kanske måste återbetalas idag. Det är en struntsumma i sammanhanget.
Det handlar om framtiden. Att sända en tydlig signal att man inte får åka utomlands när man kvitterar ut ersättning för att stå till förfogande på svensk arbetsmarknad. Att man är inskriven hos AF för just det.

Man har inte rätt att som inskriven utan beviljat tillstånd från AF åka utomlands OCH fortsätta kvittera ut A-kassa.

Självklart leder alltid avslöjade bedrägerier och fusk till hårdare regler och kontroller.
VPN inloggning kommer kanske förbjudas och fler fysiska besök kommer krävas.
Automater på AF med ansiktsigenkänning för daglig registrering?
Som passkontrollsautomater i många länder. Kräver inga stora investeringar och låg personalkostnad.
Citera
2025-09-06, 09:08
Medlem
electricstars avatar
Jag testade, det går inte att logga in om man ställer in en utländsk vpn. En vpn ip i Sverige går dock. Så det finns någon spärr redan mot att logga in från utlandet?

Så det kommer krävas vpn/tor spärr (inklusive svenska ip på vpn) och spärr mot utländska IP för att stoppa fusket då, antar jag.

Borde väl också gå att få ut tidszon på enheten, via bank id.
Senast redigerad av electricstar 2025-09-06 kl. 09:13.
Citera
2025-09-06, 09:39
Medlem
Tvinga alla sjukskrivna, arbetslösa att identifiera sig via fingeravtryck på det lokala socialkontoret varje vecka. Vad är problemet?
Citera
2025-09-06, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamitallan
Kör med starlink och transpoortstyrelsen godkänner inte detta på vissa sidor. Får byta till mobilens bredbandsuppkoppling som är långsammare. Kan finnas orsaker som för gränsbor tillFinland och Norge då man har bättre uppkoppling via grannlandet.
Jag fattar det dom att man ska utreda 4000 AV dom som kopplar upp sig från andra länder. Tror inte man börjar med dom som kopplar upp sig från typ Köpenhamn.
Citera
2025-09-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Då visar ju utredningen det i så fall. Tror nog att en hel del av dessa sitter utomlands på riktigt.
Citera
2025-09-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är väl bra att af gör något åt det utbredda fusket med a-kassan och låter dessa 4000 komma med en rimlig förklaring till att de vart utomlands. Antar en systematik i det hela då det troligen inte handlar om en ggr utländsk IP utan återkommande, att man i månader loggar in och klickar i så man får ut pengar och befinner sig i annat land och vem vet, någon kanske arbetar på pappas kusins verksamhet?

Ser man historiskt med fysiska besök för hämta a-kasse kort som man gjorde förr så fuskades de även då. Man fick kort för en månad i taget allt 1,5 månad. Vet folk som givetvis stämpla och arbetade svart men även de som tog en månad fängelse för nån misshandel eller annat och folk utanför postade de redan ifyllda a-kasse korten.

Ska de komma åt fuskare som i detta fallet kontakta dem och möte imorgon på kontoret. Blir en jävla logistik ta sig hem för detta möte eller så får man erkänna direkt att man är på fel plats och se a-kassan försvinna på dagen. Antar alla uppger något mobil nr/mail idag.

Förr jagade de också folk, men då jag stämpla ett tag så hade man inte mobil, (ja ja så gammal) de ringde på ens hemtelefon och svara man inte kom ett brev i lådan att man skulle personligen på mötte med sin handläggare. Var bara ljuga att man vart och knackat dörr och frågat om jobb eller suttit på biblioteket och läst jobb annonser i tidningar osv.

Så fusk förekommer, har alltid gjort och kommer alltid att göras så länge man har en tillitsbaserat system där man tror gott om alla. Så kanske det var på 60-70 talet men det är en svunnen tid vilket många system inte anpassat sig till.

Själv var jag tvungen sluta stämpla, höll på arbeta ihjäl mig, men det en annan historia.
Fusk kommer alltid att finnas men det spelar ju rätt stor roll hur stor andel av alla som fuskar mot dom som är ärliga är. Tyvärr verkar det finnas en allt för stor andel fuskare för att det ska funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in