2025-09-01, 01:35
Medlem
Utöver skola så tenderar den största posten hos kommuner vara funktionshindrade och den verkar variera lite från kommun till kommun mellan ~10-20% av den totala kommunala budgeten, och av dom är det bara en minoritet som bor i gruppboenden.

Varför bygger inte staten stora lägenhetshus mitt i stan och placerar alla där, där man även delar på assistansen mellan olika brukare? Precis som vi behandlar äldredomsvården så hade man fortfarande haft ett eget hem. Sverige hade kunnat sparat ~40 miljarder per år (ca hälften) som vi kunnat lägga på skola och vård istället.

Är det rimligt att vi lägger sånna enorma summor pengar på att funktionshindrade måste kunna bo exakt vart dom vill när äldre inte heller har sånna val?
Senast redigerad av intenegermen 2025-09-01 kl. 01:38.
Citera
2025-09-01, 01:38
Medlem
kalkryggars avatar
På vilket sätt menar du att ditt förslag skulle spara in några summor i nivå som gör det värt det?
Citera
2025-09-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
På vilket sätt menar du att ditt förslag skulle spara in några summor i nivå som gör det värt det?

Jag tänker bland annat att man inte behöver betala hyror till privata hyresbolag och att den personliga assistansen kan delas på 4-5 brukare. Problemet med LSS idag är att man tenderar att köra gruppboenden med fåtal lägenheter och man hyr huset av privata aktörer.

Jag tror det egentliga svaret är att man är för feg att göra reformer som försämrar det för utsatta människor även fast det är helt orimligt hur det bekostar samhället i sin nuvarande form.

Ett större problem inom LSS är detta: https://lagen.nu/dom/hfd/2018%3A80
Citat:
En kommun kan inte av kostnadsskäl underlåta att verkställa en insats enligt 9 § LSS.

Vilket innebär att det får kosta vad det vill.
Senast redigerad av intenegermen 2025-09-01 kl. 02:17.
Citera
2025-09-01, 02:40
Medlem
Onanikrems avatar
Vi tar hand om de våra. Utlänningar som kostar pengar skall vi skicka hem, men de våra som fötts med olika handikapp är våra och de skall vi ta hand om på bästa sätt även om det kostar.

Jag tar hand om min familj även om det kostar både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Nu är jag lyckligt lottad att jag inte har någon handikappad i familjen, men har haft svårt sjuka äldre. De tog jag hand om på bästa möjliga sätt då jag inte litar på omsorgen, vården längre.

Damen i rullstol eller psykoconny som sitter i madrasserad cell är de våra, de skall vi ta hand om.
Muhammed som dealar knark, stjäl, våldtar och mördar skall vi skicka hem! Det skulle spara mycket mer pengar och lidande än att intuitionerna våra egna handikappade.
Citera
2025-09-01, 02:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenegermen

Ett större problem inom LSS är detta: https://lagen.nu/dom/hfd/2018%3A80

Vilket innebär att det får kosta vad det vill.
Tycker man läser dagligen om handikappade som får indragen assistans, som inte får komma ut i solen.. Nog fan dras det in på omsorgen alltid!
Citera
2025-09-01, 02:49
Medlem
Ingen vill jobba i så stora projekt, det skapar kaos, de hade i desperation ta in en massa kriminella som inte bryr sig.

Hela poängen med skatt är att hjälpa de svagaste, pengarna är dessutom lika mycket till för de som är handikappade som åt de karaktärerna som utför jobben. Dessa pengar gör nytta för många och en hel del går tillbaka till skattefar och närområdet igen.

Hade varit bättre att spara tex genom att ersätta skolplikten med undervisningsplikt. Skolplikten lever ändån inte upp till sina mål i många fall inom specialområdet.
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-09-01 kl. 03:00.
Citera
2025-09-01, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi tar hand om de våra. Utlänningar som kostar pengar skall vi skicka hem, men de våra som fötts med olika handikapp är våra och de skall vi ta hand om på bästa sätt även om det kostar.

Jag tar hand om min familj även om det kostar både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Nu är jag lyckligt lottad att jag inte har någon handikappad i familjen, men har haft svårt sjuka äldre. De tog jag hand om på bästa möjliga sätt då jag inte litar på omsorgen, vården längre.

Damen i rullstol eller psykoconny som sitter i madrasserad cell är de våra, de skall vi ta hand om.
Muhammed som dealar knark, stjäl, våldtar och mördar skall vi skicka hem! Det skulle spara mycket mer pengar och lidande än att intuitionerna våra egna handikappade.

Du är medveten om att utlänningar är medräknade bland funktionshindrade, vid statligt ägande så minskas korruptionen kring assistans och det jag föreslår är ju såklart en försämring men igen, det är inte värre än hur agda 95 bor i ålderdomshem idag, det blir ju enklare att ge dom vård om det är billigare och mer centraliserat.
Citera
2025-09-01, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Ingen vill jobba i så stora projekt, det skapar kaos, de hade i desperation ta in en massa kriminella som inte bryr sig.

Hela poängen med skatt är att hjälpa de svagaste, pengarna är dessutom lika mycket till för de som är handikappade som åt de karaktärerna som utför jobben. Dessa pengar gör nytta för många och en hel del går tillbaka till skattefar och närområdet igen.

Hade varit bättre att spara tex genom att ersätta skolplikten med undervisningsplikt. Skolplikten lever ändån inte upp till sina mål i många fall inom specialområdet.

Det kommer ju ut rapporter då och då om assistansbolag och personliga assistenter som är kriminella, vid statligt ägande så går det inte att plundra pengar ur statskassan då det är vanliga arbeten.
Citera
2025-09-01, 03:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du är medveten om att utlänningar är medräknade bland funktionshindrade, vid statligt ägande så minskas korruptionen kring assistans och det jag föreslår är ju såklart en försämring men igen, det är inte värre än hur agda 95 bor i ålderdomshem idag, det blir ju enklare att ge dom vård om det är billigare och mer centraliserat.
Medveten om det ja, därför jag tog upp det i mitt svar.

Anledningen till jag tog hand om mina närmaste var det fetade, Och det skulle inte bli bättre direkt med centralisering. Men i dag blir knappt inget bättre, vi har nått vår "peek" Nu går det bakåt i stället.
Citera
2025-09-01, 03:32
Medlem
Citat:
Det kommer ju ut rapporter då och då om assistansbolag och personliga assistenter som är kriminella, vid statligt ägande så går det inte att plundra pengar ur statskassan då det är vanliga arbeten.

De skulle bli extremt dyrt sä staten skulle behöva sänka sina standarder på vården så går ut i ett.

Jag ska iallafall aldrig ha någon vård från främmande, har upplevt det på nära håll själv och det är undermåligt i 50% av fallen.
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-09-01 kl. 03:35.
Citera
2025-09-01, 05:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tycker man läser dagligen om handikappade som får indragen assistans, som inte får komma ut i solen.. Nog fan dras det in på omsorgen alltid!
Frågan är om man vågar dra in biståndet för Mohammedsfejkassistans AB?

Vi har egentligen en väldans massa pengar i olika system men frågan är väl hur prioriteringarna ser ut!
Citera
2025-09-01, 06:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Frågan är om man vågar dra in biståndet för Mohammedsfejkassistans AB?

Vi har egentligen en väldans massa pengar i olika system men frågan är väl hur prioriteringarna ser ut!
Ja, väl väl någon visselblåsare inom Södertäljes kommun som blev hotad när den outade en hel klan av fejkassistans. Någon i klanen var visst polis tom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/polis-advokat-och-pilot-doms-for-miljonbedrageri-i-assistansharva-i-sodertalje
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in