Citat:
Ursprungligen postat av
Profeten-Allan
Arbetat inom sjukvården I sommar och har gjort ett bra jobb. Behandlat patienter och deras närstående väl och integrerat bra, oavsett etnicitet eller sexuell läggning.
Jobbet har utförts. Alla nöjda, noll avvikelser.
Men innerst inne känner jag ingen ansvarskänsla för något på jobbet. Jag bryr mig inte vad som händer innerst inne. Även ute i samhället saknar jag ansvarskänsla. Jag känner endast ansvarskänsla för mig själv och för mina behov, resten rör mig inte ryggen.
På arbetet kan jag manipulera och navigera mig till att slippa undan jobbiga och krävande uppgifter. Jag hatar ansvar och känner inte några förpliktelser gentemot någon eller något.
Hur blir jag en person som bryr mig och känner ansvar? Jag upplever det som att kollegor jag jobbat med bär med sig en moralisk ryggsäck, jag saknar en sådan. Allt från min sida är ett skådespel.
Kan jag bli en person känner ansvar?
Och är det egentligen ens eftersträvansvärt att göra det? Eller blir det bara en belastning?
Jag upplever att en del kollegor upplever en moralisk stress som går ut över de själva.
Det viktigaste är att du har gjort ett bra jobb och det i sig är att ta ansvar.
När jag blir sjuk eller gammal vill jag ha någon som gör ett bra jobb med att sköta om mig, vill inte ha någon som sitter och daltar så nej jag ser inget problem med ditt sätt att känna!
Men tack för att du bryr dig om djur, de är så hjälplösa utan oss människor.
Genom att du bryr dig om dig själv så kommer du att se till att göra det rätta för andra (annars kan du själv bli lidande).