2025-08-31, 15:56
Medlem
StigEngstroms avatar
Jag är en mästare på att älta, grubbla och övertänka saker till förbannelse och såhär har det varit i minst 20 år.
Min fru har blivit närmast överraskad över saker som jag fortfarande tänker på då hon släppt det för längesen.
Saker gällande barnen, historiska händelser, förhållandet med frun, det är som att hela livet bara är oändligt med änslighet och grubblande i all oändlighet.
Hur fan får man hjärnan att vara tyst?
Jag kan se en koppling mellan att vara introvert och detta jävla tänkandet. Kan räcka att jag säger något fel så är det i huvudet för att stanna.
Mina nära ser detta också. Jag kan mentalt bli helt förstörd av saker som andra kan skaka av sig hur lätt som helst.
Önskar att jag bara var en happy go lucky människa som tar allt med en klackspark och inte bara bestämmer sig för att släppa saker men då också gör det. Hur gör man?
Citera
2025-08-31, 15:59
Medlem
Vissa delar du nämner beror nog på bra långtidsminne, på gott och ont (bevara erfarenhet), även drabbad av det.
Citera
2025-08-31, 16:00
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag är en mästare på att älta, grubbla och övertänka saker till förbannelse och såhär har det varit i minst 20 år.
Min fru har blivit närmast överraskad över saker som jag fortfarande tänker på då hon släppt det för längesen.
Saker gällande barnen, historiska händelser, förhållandet med frun, det är som att hela livet bara är oändligt med änslighet och grubblande i all oändlighet.
Jag kan se en koppling mellan att vara introvert och detta jävla tänkandet. Kan räcka att jag säger något fel så är det i huvudet för att stanna.
Mina nära ser detta också. Jag kan mentalt bli helt förstörd av saker som andra kan skaka av sig hur lätt som helst.
Önskar att jag bara var en happy go lucky människa som tar allt med en klackspark och inte bara bestämmer sig för att släppa saker men då också gör det. Hur gör man?
Köp boken Sluta älta och grubbla och följ dess råd.
Citera
2025-08-31, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

när ja ältar något skriver jag ner ord eller meningar kopplat till de. ibland skriver ja ner känslor ja känner kring de. ibland ventilerar ja tankarna till en vän och ber om feedback.

alla människor är så upptagna med sina egna liv, så oftast övertänker man i onödan.
Citera
2025-08-31, 16:06
Medlem
litenbokstavs avatar
jag känner igen mig själv i detta och jag tror det bara finns en lösning - att inte ta livet så seriöst

värsta fall så dör man. så får det va.
Citera
2025-08-31, 16:07
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Läs recensionerna.
Boken blir kraftigt dissad av en del läsare:

https://www.bokus.com/bok/9789163945373/sluta-alta-och-grubbla-lattare-gjort-med-kognitiv-beteendeterapi/
Citera
2025-08-31, 16:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
jag känner igen mig själv i detta och jag tror det bara finns en lösning - att inte ta livet så seriöst

värsta fall så dör man. så får det va.
Visst är det så.
Inget av detta förbannade övertänkandet spelar någon roll och framförallt om det är saker man inte kan styra över.
Ändå försvinner dom inte.
Jag känner så mycket folk som bara verkar kunna släppa saker hur lätt som helst.
Citera
2025-08-31, 16:15
Medlem
Baimeis avatar
En box vin brukar hjälpa på traven. I övrigt att hålla sig sysselsatt.
Citera
2025-08-31, 16:17
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
En box vin brukar hjälpa på traven. I övrigt att hålla sig sysselsatt.
Ja jo alkohol nyttjas emellanåt med kanske målet att få bort problemet.
Men jag kan inte säga att det funkar. Då får jag öka dosen till pissfull och det rimmar inte så bra med familjelivet.
Citera
2025-08-31, 16:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Kan du ge ett exempel på ett råd de ger?
Citera
2025-08-31, 16:49
Bannlyst
Du ska ta bort dom kemikalier du sätter i kroppen och hjärnan så som sprit och lugnade ät nyttigare och börja spring
Citera
2025-08-31, 16:54
Medlem
litenbokstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dustimkroy
Du ska ta bort dom kemikalier du sätter i kroppen och hjärnan så som sprit och lugnade ät nyttigare och börja spring

och du tror att detta kommer att ta bort övertänkande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in