• 3
  • 4
2025-08-31, 16:12
Medlem
DonaldBidens avatar
Det är inte korrekt.

Men egentligen är det bättre med rubriker som helt skiljer sig från brödtexten, då det uppmuntrar till en mer noggrann läsning.

Rubrik och ingress är kryckor som istället för att hjälpa den handikappade kan vilseleda dem då dessa ofta läses okritiskt.

Upprepning är trots allt ett starkt verktyg för manipulation och har du först okritiskt läst något i rubrik och ingress; blir du långt mer benägen att acceptera en halvtaskig förklaring/redogörelse i brödtexten.
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-08-31 kl. 16:26.
Citera
2025-08-31, 16:13
Medlem
Nej och alla hatar det.
Dom enda som gillar det är media som tjänar pengar på klick och läsare.

Tror aftonbladet började med detta kring år 2000 eller så med feta rubriker på löpsedlarna så att folk skulle bli intresserad och köpa deras tidning.

Idag är det ännu värre lögner och tricks för att locka läsare på varenda jävla nyhetssida.
Är väl så det har blivit då dom inte kan sälja en fysisk tidning idag och istället måste måste dom då ha reklam på deras sidor och få pengar på så sätt.

Var väl förra året tror jag som det stod " poromaa och Frida karlsson går skiljda vägar".
Då tror alla att dom gjort slut men sanningen var att dom skulle bo i olika städer för att kunna träna med sina lagkompisar typ.

Idag känner man lätt igen en klickbait rubrik och jag klickar aldrig på sånt men ibland blir man såklart lurad.
Citera
2025-08-31, 16:31
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Får väl tillägga att Expressen gör bra saker också (eftersom de nu hörsammade mitt klagomål och ändrade rubriken). T ex det här reportaget, det är ju jättebra att sånt här kommer i dagens ljus:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...er-sex-ganger/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in