4 c § Ett föremål som har omhändertagits enligt
- 4 b § första stycket ska återlämnas till eleven senast i samband med att undervisningspasset har avslutats för eleven,
- 4 b § andra stycket ska återlämnas till eleven senast i nära anslutning till att eleven har lämnat utrymmet efter idrottslektionen,
23 § Ett föremål som har omhändertagits enligt 22 § ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven.
8 § Ett föremål som har omhändertagits enligt 7 § ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven.
Du som är juridisk kunnig vad skulle Europadomstolen säga, om mobilen beslagstags längre än till skolan slut?
Jag tänker på Artikel 1, första tilläggsprotokollet (egendomsskydd), Artikel 8 (rätt till privatliv och data) och Artikel 13 (rätt till effektivt rättsmedel). Utifrån att en mobil kan numera innehålla ID-kort (Bank-ID), Swish och bussbilj hem och till skolan.
Som jag förstår så kan inte dessa beslag överklagas till domstol utan endast till skolinspektionen.
Typiskt för Sverige att staten tror denne kan konfiskera din egendom utan domslut. Detta land liknar Kina mer och mer. Nej detta är inte rimligt.
Självklart ska inte ungarna greja med mobilen hela tiden. Men man kan inte ta en mobil i 4 dagar för det. Kränker äganderätten
Min tanke också. Dessutom brukar det ju tas noll ansvar när telefonen kommer tillbaka kraschad också så jag tror att skolan behöver hitta nått annat sätt.
Det är inte ens lagligt att ta en telefon en dag från en elev. Oavsett vad lagen säger. Du kan ta någonting från en individ när något brottsligt misstänks, då beslutar polis och åklagare om det.
Jag fattar inte, när blev det lagligt för en skola och vi har dessutom skolplikt, att beslagta telefoner som är någons egendom utan att det föregåtts ett brott?
Vad? Det behöver väl inte ha inträffat ett lagbrott för att de ska konfiskera mobilen?
Jo annars är det bara en lokal regel. En lokal regel är bara en lokal regel och ingen lag. Finns det en lag som går emot grundlag så är den ogiltig också.
Om en elev kommer till en skola där den måste enligt skolplikten gå, så har den ingen som helst skyldighet att lämna ifrån sig sin telefon om eleven inte vill.
Det gjorde man inte utan man dog. Hade en nära anhörig som dog pga det vilket enkelt kunde ha undvikts med dagens mobilanslutna sensorer.
Skolorna saknar dock lagligt stöd för att beslagta de mobiler som används av medicinska skäl eller funktionshindrade. Dessa får alltså ha sina mobiler på under skoltid.
Eleven här kan representeras av vårdnadshavaren. Du tror väl inte att lagstiftaren anser det är lämpligt att ge tillbaka en telefon till en 6åring som har missbrukat den?
Vi pratar inte 4§ heller.
Det gäller för alla omhändertaganden.
Inte många 6åringar på en högstadieskola(som det här gäller).
Du tror inte på att ge barnen åtminstone lite frihet? Mina barn får inte ta med barn till skolan och går de hem till någon efter skolan ber de föräldrarna att informera oss. Fungerar utmärkt.
nej, helt lagligt. Stjäl? Rektor eller lärare beslutar om ett myndighetsingripande mot eleven.
Det står sedan "upp till fyra dagar" och det är formulerat så för att skolan kan uppdra vårdnadshavaren att hämta mobilen. Då kan det ta tid då många vårdnadshavare tar väldigt lång tid på sig att hasa sig till skolan.
Du behöver inte kunna nå dina barn var de än är i skolan. Du får helt enkelt kontakta expeditionen.
Om du behöver nå dina barn efter skoltid får du se till att dina barn har vett i skallen att följa de regler som är uppsatta i skolan. Kan du inte förmå dina telningar att följa reglerna får du ta din mössa i hand och själv gå till rektorn för att hämta dina barns mobiltelefoner.
En högstadieskola skall nu ta sig rätten att beslagta en elevs mobil i upp till fyra dagar om reglerna inte följs. Min fråga till experterna i detta forum om det ens är lagligt?
Jag antar att det är samma lagar och regler för mobiler som för övriga privata ägodelar. Får skolan beslagta en jacka i fyra dagar?
Nja... det framgår inte alls.
Det står "..finns särskild anledning att inte återlämna det, behöver dock inte föremålet lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Ett omhändertagande får inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet."
Det står inte ska. Det blir svårt att annars tolka den meningen i förhållande till den följande; att omhändertagandet inte få bestå längre än 4 dagar. Det är i princip omöjligt att se en situation där inte vårdnadshavare kan infomeras senast dagen efter beslaget. Det finns alltså skäl att att kunna behålla föremålet även efter vårdnadshavare informerats på telefon. Ex. för att vid allvarliga fall kunna boka ett möte för att diskutera detta innan föremålet återlämnas. Eller om det är ett farligt föremål kunna hinna informera polis eller sociala myndigheter. En mobiltelefon kan också innefattas i detta om den använts till något brottsligt eller vid en så allvarlig incident att man behöver ha ett möte om det först.
Men precis som jag skriver så ska den skrivningen om 4 dagar inte användas slentrianmässigt på alla beslag.
Jo det är precis vad det betyder.
Att man inte behöver lämna tillbaks den under de förhållandena innebär att om de förhållanden inte råder så SKA de lämna tillbaks den, vilket framgår av första delen av paragrafen.
23 § Ett föremål som har omhändertagits enligt 22 § ska återlämnas till eleven senast vid den tidpunkt skoldagen är slut för eleven. Om eleven vid upprepade tillfällen tagit med sig föremål som omfattas av 22 § eller om det med hänsyn till föremålets beskaffenhet finns särskild anledning att inte återlämna det, behöver dock inte föremålet lämnas tillbaka förrän elevens vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Ett omhändertagande får inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet.
Det fetade är alltså grunden.
Det i kursiv stil är alltså undantag som enbart gäller vid de omständigheter som står där.
Ja det är just det som är grejen, det är bara vid väldigt få tillfällen beslag får bestå så länge.
Det är tänkt att vara vid särskilda undantag.
Antingen om vårdnadshavare inte kan nås eller om det är en sak som är direkt olämplig och vårdnadshavaren inte kan hämta den.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!