2025-08-31, 13:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Inte ens det är helt enkelt. Inte ens betala stora fakturor är helt enkelt. Bankerna har ökat kontrollen väldigt mycket för privatpersoner.

Visst jag håller med om att det börjar bli sjukt. Man borde givetvis kunna föra över den summan man vill till någon annan utan att banken lägger sig i det. Så något är ju inte bra längre.
Citera
2025-08-31, 13:38
Medlem
DenverAirports avatar
Det här beror på babbegängen som lurar äldre. Så som vanligt babbarnas fel att saker blir skit. Att gaggiga 90-plussare nödvändigtvis ska ha swish hjälper inte direkt heller.
Citera
2025-08-31, 13:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkistan
Det är inte exakt lika enkelt att göra. Sluta sprid missinformation.

Då har du fel bank i så fall. Jag kan gå in och regga en överföring till någon annan på ett kick. Jag förde nyss över pengar till en äldre närstående (som inte har Swish) och det gick på under 1 minut. Hur simpelt som helst.
Citera
2025-08-31, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Erkänn att det faktiskt inte gjorde det…
Just att swish inte berörs av lördagar och röda dagar gör att du slipper de där glappen när det tog fem dagar från inlagd betalning till att pengarna var över.
Ingen kan säga att banköverföringssystemet med minst två bankdagar någonsin varit smidigt.

Tanken bakom detta är dels att swish stulit en inkomstkälla - de två dagarna är inte av tekniska skäl utan för att banken ska kunna låna ut dina pengar och ta ränta - och lagarna kring penningtvätt som tillkommit.
Vad jag förstått så är det riksbanken som har pengarna, för att ha koll på penningflöde (inkl utlandsbetalningar) för att det skall finnas täckning "i Sverige" och vilken bank som har skuld till vilken bank, d v s behöver eventuellt låna av riksbanken till styrräntan.
Swish går på sidan av clearingen därför endast mindre belopp godkänns för det inte blir så stor påverkan på den stora enorma clearingen som dagligen sker.
Senast redigerad av tjanska 2025-08-31 kl. 13:49.
Citera
2025-08-31, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du får väl göra en helt vanligt traditionell banköverföring. Det är ca exakt lika enkelt att göra.

Tar dock ca exakt en bankdag extra att komma fram.
Citera
2025-08-31, 13:52
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hehe appmarknaden är global och om en norsk produkt fungerar bättre än motsvarande svenska så tar jag den direkt. Det här blir antagligen året när swish för första gången sjunker i antalet användare. Gigantiska appar har dött på 2-3 år i historien.

Detta motsägs dock av att jag inte tror det är swish i sig som vill ha gränsen, det är den enskilda banken Swedbank. De kommer omedelbart att stoppa vipps på belopp större än swish och därmed skydda sin egen produkt som de är med och äger.

Med en GLOBAL bankmarknad, som kommer ganska snart via något som swish, kan vi naturligtvis ganska enkelt lämna våra svenska skräpbanker om vi anser att de övervakar oss för mycket och ta t.ex en norsk bank.

ECB håller på med en digital Euro och när den kommer 2028 försvinner swish-apparna i alla euro-länder. Då har ju själva valutan samma enkla överföringsmekanism som swish fast helt utan beloppsgräns och med enbart ECB som övervakare.

Om man tänker ett litet steg vidare så om digital-Euro-ansvariga plötsligt får för sig att det känns osäkert med att man ger någon mer än 300 digital-Euro och inför en gräns så kan jag sitta där med mina 100Mkr på banken och inte längre göra något med dem och man måste flytta från EU.

Norge är utanför EU och har fuck off Capital så det är ett bättre alternativ iaf.
Citera
2025-08-31, 13:54
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Stämmer, alla banker har sk bryttider, min primära bank har kl 14 som senaste bryttid, överföring före det klockslaget så kommer det in samma dag.
Jepp så är det, finns banker vilka har sin bryttid än senare, bl a 1530 o allt skickat innan dess går då in samma dag.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag gör banköverföringar väldigt ofta och det har aldrig gått snabbare än 1 dag när jag skickat till annan bank, ibland upp till 3 dagar.
[...]
Det du nu skriver stämmer inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vem åker hemifrån och går och köper en bil privat och kollar på bilen och testar bilen och är klar innan kl 13.30 måndag till fredag och är klar att göra banköverföringen kl 13.25 och sen åka och äta lunch och vänta några timmar.

Är det pensionärer och arbetslösa du pratar om?
Svarade bara på en skribent som skrev att det alltid tar minst en dag, ngn annan värdering la jag ej in.
Citera
2025-08-31, 13:58
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Då har du fel bank i så fall. Jag kan gå in och regga en överföring till någon annan på ett kick. Jag förde nyss över pengar till en äldre närstående (som inte har Swish) och det gick på under 1 minut. Hur simpelt som helst.

Menar du att mottagaren som har en annan bank fick pengarna direkt? Knappast.
Citera
2025-08-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast det har redan hänt.

Finns sjuka ställen där det registreras när du går på muggen.
Du kan alltså endast betala med kort eller swish.
Ja det tänkte jag inte på, tänkte mest att det kommer registreras hemma.

För att hålla sig till ämnet, blir jobbigt för alla som säljer och köper bilar, blir krångligt med spontanköp mm.

Globalisterna kör på alla fronter nu, FaceID, didgitalt ID, Man blir spårad överallt, manegen krattas för fulltsändig övervakning Ala 1984, och folket välkomnar det med handhjärtan och klappar händerna hysteriskt, precis som eliten planerat.
Citera
2025-08-31, 14:02
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Bankerna är livrädda för att folk ska börja använda fysiska pengar igen så varför går ni rakt in i bankernas agenda. Nu sitter dom på makten och bestämmer vem du får och inte får betala till och varje gång ni handlar med ett kort så tjänar banken pengar utan att fråga varför du handlar det där.

Men om du går till banken för att sätta in eller ta ut 15000 så blir det frågor, bankerna hatar att folk har fysiska pengar.

Tro det eller ej men det finns puckon som köper knark och horor med swish.
Citera
2025-08-31, 14:04
Medlem
Wayaheads avatar
På frågan, till chatgpt,om någon bank kommer att ändra max belopp på swish i september svaras det, ** Inga banker har offentliggjort att de kommer att ändra sina Swish-beloppsgränser i september 2025.**
Citera
2025-08-31, 14:05
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det här beror på babbegängen som lurar äldre. Så som vanligt babbarnas fel att saker blir skit. Att gaggiga 90-plussare nödvändigtvis ska ha swish hjälper inte direkt heller.

Delvis sant. Samtidigt har många av de här förändringar dubbelt syfte. Man vill ha total kontroll över oss, att tillåta kontanter eller att vi kan göra vad vi vill med våra pengar är lika farligt som andra tillägget i den amerikanska konstitutionen för makten. Är du dissident, så kan vi stänga dina bankkonton och begränsa dina möjligheter att resa. Skillnaden emot Kina är att där sker det öppet och alla vet vad som gäller. Här är det mer dolt och försöker man förklara för "vanligt folk" hur det ligger till så är man en foliehatt och de vill inte tro på det man säger. För så kan det inte vara i deras värld.

Men mycket har också med babberiet att göra som du säger, så många saker som drabbar vanliga svenskar indirekt p.g.a. babberiet och förmodligen är även detta delvis ett resultat av det som du säger.

Det är exempelvis få svenskar idag som orkar med problemet och risken att sälja en begagnad bil genom privatannons, istället så går man till en bilhandlare.

Jag har aldrig personligen swishat över 10.000 kr, men att den möjligheten förmodligen försvinner är ändå av ondo för mig, för att OM jag skulle behöva köpa något dyrare så går det inte att ta ut kontanter och betala kontant på samma vis som det gick när jag senast gjorde det för 10 år sedan. Idag är Swish i stort sett den enda tjänst som tillåter sådana transaktionen. Bankomaterna har dessutom inte ens haft kontanter de senaste månaderna, så även om man det var tillåtet att ta ut sina pengar som förr, så hade det inte gått då det inte finns kontanter i bankomaterna.

Hur kommer det se ut om ytterligare 10 år? Fler dystopiska lagar gällande ekonomiska transaktioner? E-kronan eller (e-euron) är redan införd och varje transaktionen loggas och sparas. Köpa krypto? Glöm det. För det tillåter vi inte att du använder vår e-valuta till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in