Citat:
Ursprungligen postat av
DenverAirport
Det här beror på babbegängen som lurar äldre. Så som vanligt babbarnas fel att saker blir skit. Att gaggiga 90-plussare nödvändigtvis ska ha swish hjälper inte direkt heller.
Delvis sant. Samtidigt har många av de här förändringar dubbelt syfte. Man vill ha total kontroll över oss, att tillåta kontanter eller att vi kan göra vad vi vill med våra pengar är lika farligt som andra tillägget i den amerikanska konstitutionen för makten. Är du dissident, så kan vi stänga dina bankkonton och begränsa dina möjligheter att resa. Skillnaden emot Kina är att där sker det öppet och alla vet vad som gäller. Här är det mer dolt och försöker man förklara för "vanligt folk" hur det ligger till så är man en foliehatt och de vill inte tro på det man säger. För så kan det inte vara i deras värld.
Men mycket har också med babberiet att göra som du säger, så många saker som drabbar vanliga svenskar indirekt p.g.a. babberiet och förmodligen är även detta delvis ett resultat av det som du säger.
Det är exempelvis få svenskar idag som orkar med problemet och risken att sälja en begagnad bil genom privatannons, istället så går man till en bilhandlare.
Jag har aldrig personligen swishat över 10.000 kr, men att den möjligheten förmodligen försvinner är ändå av ondo för mig, för att OM jag skulle behöva köpa något dyrare så går det inte att ta ut kontanter och betala kontant på samma vis som det gick när jag senast gjorde det för 10 år sedan. Idag är Swish i stort sett den enda tjänst som tillåter sådana transaktionen. Bankomaterna har dessutom inte ens haft kontanter de senaste månaderna, så även om man det var tillåtet att ta ut sina pengar som förr, så hade det inte gått då det inte finns kontanter i bankomaterna.
Hur kommer det se ut om ytterligare 10 år? Fler dystopiska lagar gällande ekonomiska transaktioner? E-kronan eller (e-euron) är redan införd och varje transaktionen loggas och sparas. Köpa krypto? Glöm det. För det tillåter vi inte att du använder vår e-valuta till.