2025-08-31, 13:03
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Punkt 3 gäller endast om man gör överföringen sent på dagen annars kommer de in på ngn timme.
Jag gör banköverföringar väldigt ofta och det har aldrig gått snabbare än 1 dag när jag skickat till annan bank, ibland upp till 3 dagar.

Det är här vi har problemet när man skall köpa grejer, eftersom det tar sådan tid så blir det problematiskt.
Köparen kan t.ex. ångra sig vilket har hänt mig flera gånger och ja jag vet att det är ett avtalsbrott om köparen ångrar sig men vem fan pallar ta det till rätten.
Senast redigerad av tram123 2025-08-31 kl. 13:06.
Citera
2025-08-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Punkt 3 gäller endast om man gör överföringen sent på dagen annars kommer de in på ngn timme.

Vem åker hemifrån och går och köper en bil privat och kollar på bilen och testar bilen och är klar innan kl 13.30 måndag till fredag och är klar att göra banköverföringen kl 13.25 och sen åka och äta lunch och vänta några timmar.

Är det pensionärer och arbetslösa du pratar om?
Citera
2025-08-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Banköverföring är enda gången jag blivit blåst när jag gjort affärer med privatpersoner. Jag var stressad, nonschalant och trög som inte insåg att man kan avbryta en överföring i efterhand...

Swish borde vara mycket säkrare alternativ.

kontanter är enklast.
då får du garanterat betalt direkt och pengarna kommer inte från nåt konto från bilbedrägerier,telefonbedrägerier och annat skit på blocket som gör att du kan få huvudvärk med banken efteråt.
Senast redigerad av Blatteman 2025-08-31 kl. 13:12.
Citera
2025-08-31, 13:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Ja eftersom nya regeln införs 4:e september.
-Det är på torsdag. Knepigt val av datum, varför inte på en måndag?
Citera
2025-08-31, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du vet Swish har inte funnits så länge. Hur tror du folk gjorde innan det? Det fungerade ju hur bra som helst.
Erkänn att det faktiskt inte gjorde det…
Just att swish inte berörs av lördagar och röda dagar gör att du slipper de där glappen när det tog fem dagar från inlagd betalning till att pengarna var över.
Ingen kan säga att banköverföringssystemet med minst två bankdagar någonsin varit smidigt.

Tanken bakom detta är dels att swish stulit en inkomstkälla - de två dagarna är inte av tekniska skäl utan för att banken ska kunna låna ut dina pengar och ta ränta - och lagarna kring penningtvätt som tillkommit.
Citera
2025-08-31, 13:16
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det var märkligt.

Det var det kanske, gjorde en överföring innan kl. 10 en vardag, mottagaren hade pengarna direkt den gången. Möjligt att det brukar finnas en fördröjning men inte på flera dagar mellan de två bankerna vad jag vet.
Citera
2025-08-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucifervenus
Först skapar dom problemen, sen presenteras lösningen, så är det med allting.

Den som inte fattat nåt än kommer aldrig förstå, inom 5 till 10 år kan man inte ens gå på muggen utan att det registreras.

Fast det har redan hänt.

Finns sjuka ställen där det registreras när du går på muggen.
Du kan alltså endast betala med kort eller swish.
Citera
2025-08-31, 13:25
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du får väl göra en helt vanligt traditionell banköverföring. Det är ca exakt lika enkelt att göra.

Det finns två problem med det:
1. Swedbank har även en gräns för dessa fick jag reda på via autohero. Så man måste ringa banken och tala om att man kommer att köpa en bil.
2. Traditionella överföringar kan på många banker dras tillbaka fram till att de faktiskt genomförts. Det betyder att bilaffärer utanför showroom blir svåra. Personen måste överföra pengar till mig först innan vi kan skriva överlåtelse. Det kommer bara gå göra på bankdagar och skapa osäkerhet för inblandade parter.
Senast redigerad av bithax 2025-08-31 kl. 13:28.
Citera
2025-08-31, 13:29
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det kunde också varit så att det inte funnits något Swish alls. Hur hade den hårt hållne cuck-svensken reagerat då?
För något år sedan så låg Sverige längst fram i mot att bli ett kontantfritt samhälle, "bankerna/eliten" testar garanterat hur kort vi kan hållas, inför lanseringen av EUs digitala valuta och det totala slaveriet.
Citera
2025-08-31, 13:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Det var det kanske, gjorde en överföring innan kl. 10 en vardag, mottagaren hade pengarna direkt den gången. Möjligt att det brukar finnas en fördröjning men inte på flera dagar mellan de två bankerna vad jag vet.

Detdär är upp till sk ”cutoff times” i bankernas interna system. Det kan vara olika mellan olika banker och på olika banker. Man får räkna med att en överföring tar en bankdag även om det kan gå snabbare mellan storbankerna.
Citera
2025-08-31, 13:32
Medlem
Gissningsvis sker detta på Swedbank för att de haft FI på sig, av storbankerna så känns de helt klart som den bank med sämst uppföljning & kontroll när det kommer till oredovisade inkomster och swishtransaktioner.
Citera
2025-08-31, 13:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Russinsmurfen: det stämmer, Swedbank rullar ut nya gränser från 4:e september. Hos andra storbanker (Nordea, Handelsbanken m.fl.) kan man dock fortfarande höja Swish-gränsen temporärt till betydligt mer än 10k, så privataffärer är inte helt kört än.

Och kalkryggar – tack för tipset om banköverföring. Nästa gång vi diskuterar Swish kan du väl också passa på att tipsa om checkhäften, postväxel och kanske hur man skickar pengar med Western Union? Flashback vore ju inte sig likt utan dina 'lösningar' från förra årtusendet.

Jo men det var väl bra att jag tipsade dig då eftersom du inte verkade känna till den fina banköverföringen. Den används flitigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in