• 3
  • 4
2025-08-31, 21:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Agnes Våld är inte frisk och har aldrig varit det!
Nej hon tillhör boomer-generationen och tror att det är 1974 fortfarande. Peace and love....
Citera
2025-08-31, 22:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag var hemma hos en klasskompis på 80-talet och vi rostade bröd. Kompisen sade att bränt bröd orsakar cancer. Jag minns att vi skapade bort allt som var bränt på brödet. Gäller det än idag?

Annat?

Oavsett om det orsakar cancer eller inte, så kan man ju rent logiskt konstatera, att om den förbränning av maten som ska ske i kroppen, tagit plats redan innan man inmundigar matvaran ifråga, så är det ingen vidare föda.
Citera
2025-08-31, 22:11
Medlem
rex144s avatar
Bränt bröd i mindre doser är bra för matsmältningen.

"Koltabletter
Koltabletter används i huvudsak för att lindra magproblem genom att absorbera och få bort gifter från magsäcken – innan de absorberas av kroppen. På så vis är de väldigt effektiva mot gaser i magen och magsjuka, både för människor och hundar. Men de har flera syften, bland annat för att få vita tänder och rena vatten. Därmed är koltabletter bra ur många perspektiv."
Citera
2025-08-31, 22:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag var hemma hos en klasskompis på 80-talet och vi rostade bröd. Kompisen sade att bränt bröd orsakar cancer. Jag minns att vi skapade bort allt som var bränt på brödet. Gäller det än idag?

Annat?

Jag skrapar alltid bort det svarta från rostmackan men inte pga cancerrisken utan för att jag inte tycker det är gott.

Men bränd mat är säkert inte bra att äta mycket av precis som mycket annat. Men att bränna sig om och om igen i solen, röka två paket om dagen eller stå bredvid en röntgenmaskin är nog klart farligare än en rostmacka.
Citera
2025-08-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Den där akrylamidstudien var ju både märklig och missvisande. Trodde de hade dragit tillbaka den, men tydligen inte. Var det inte så att om en labbråtta åt 20 påsar chips om dagen så kunde det vara skadligt för dess hälsa.
De anger att gränsvärdet för akrylamid i vatten är 0,1 mg/liter, samtidigt som de påstår att vi får i oss 30-40 mg om dagen, via kaffe, bröd, pommes frites och chips.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...nen/akrylamid/
Så här är det alltid tyvärr. Samma sak med hysterin kring aspartam där man tryckte i en råtta helt obscena mängder vilket visade sig ha bieffekter. No shit liksom..
Citera
2025-09-01, 08:18
Bannlyst
När jag pluggade toxikologi var ”hårt grillat kött” en sådan där sak som går in och pajar DNA-strängar.
Citera
2025-09-01, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jag tycker denna kärring är sjukt jobbig (inte minst politiskt, radikalfeminist etcetera) samtidigt som jag diggar henne. Ursäktar sig aldrig utan "såhär är det!", sen kan alla andra fara åt helvete på nått vis Hur rätt hon har om saker och ting är jag dock inte insatt nog för att ha en åsikt om. Hennes CV är i alla fall inte helt ihåligt på sina områden.
Jo då, att gå omkring med en vattenflaska överallt och tvinga i sig av den över hela dagen kommer bara resultera att det rinner rakt igenom. Det är inte alls så nyttigt som folk har fått för sig. Känns som att de flesta kvinnor fortsätter gå på myten att det är nyttigt att dricka vatten. Man får ju sig genom maten, och dessutom reglerar kroppen själv genom att signalera törst. Man behöver absolut inte gå omkring med en vattenflaska och pina i sig 2 L från den över dagen, som sedan rinner rakt igenom och man får springa på muggen mer än nödvändigt. Njurarna jobbar ju bara massa extra för det. Det här är grundläggande kunskaper i fysiologi. Hon har helt rätt i att det räcker med vätskan från maten och kanske lite till utöver det.
Citera
2025-09-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelvatten2025
Jo då, att gå omkring med en vattenflaska överallt och tvinga i sig av den över hela dagen kommer bara resultera att det rinner rakt igenom. Det är inte alls så nyttigt som folk har fått för sig. Känns som att de flesta kvinnor fortsätter gå på myten att det är nyttigt att dricka vatten. Man får ju sig genom maten, och dessutom reglerar kroppen själv genom att signalera törst. Man behöver absolut inte gå omkring med en vattenflaska och pina i sig 2 L från den över dagen, som sedan rinner rakt igenom och man får springa på muggen mer än nödvändigt. Njurarna jobbar ju bara massa extra för det. Det här är grundläggande kunskaper i fysiologi. Hon har helt rätt i att det räcker med vätskan från maten och kanske lite till utöver det.
Fram till 1990-talet var vattenflaskor i princip okända, folk hade inte sämre njurar för det ...
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in