2025-08-30, 20:35
Medlem
kromosomxyzs avatar
AI-genererad text:
Citat:
I Sverige har svenska medborgare som är 18 år och har varit eller är folkbokförda i Sverige rösträtt i riksdagsvalet. För kommun- och regionval har samtliga som fyllt 18 år rösträtt om de är svenska medborgare och folkbokförda i kommunen/regionen, eller om de är medborgare i EU, Island eller Norge och är folkbokförda där. För val till Europaparlamentet gäller samma som för kommun- och regionval, men med tillägget att utländska medborgare måste ha anmält sig till röstlängden.
Här är en uppdelning per val:
Riksdagsvalet
Ålder: Du ska ha fyllt 18 år senast på valdagen.
Medborgarskap: Du måste vara svensk medborgare.
Folkbokföring: Du måste vara, eller ha varit, folkbokförd i Sverige.
Kommun- och regionval
Medborgarskap: Svenska medborgare, eller medborgare i ett EU-land, Island eller Norge.
Folkbokföring: Du ska vara folkbokförd i kommunen eller regionen.
Tidsgräns: Medborgare i andra länder än EU, Island och Norge måste ha varit folkbokförda i Sverige i tre år i följd före valdagen.

Val till Europaparlamentet
Medborgarskap: Du måste vara medborgare i ett EU-land.
Folkbokföring: Du måste vara folkbokförd i Sverige.
Anmälan: Om du är medborgare i ett EU-land måste du ha anmält dig till röstlängden senast 30 dagar före valdagen.
Grundläggande krav:
Du måste ha fyllt 18 år senast på valdagen.

Förändra så att det blir krav på medborgarskap oavsett riksdags-, region- eller kommunval. Varför i hela friden får de rösta ö.h.t. innan de är svenska medborgare?

Finns det något parti som håller med mig i detta som är riksdagsparti?
Citera
2025-08-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
AI-genererad text:

Förändra så att det blir krav på medborgarskap oavsett riksdags-, region- eller kommunval. Varför i hela friden får de rösta ö.h.t. innan de är svenska medborgare?

Finns det något parti som håller med mig i detta som är riksdagsparti?

AI generad tex. Stark jobbat. 🤦‍♂️

Aldrig hört talats om Valmyndigheten?
https://www.val.se/att-rosta/vem-har-rostratt/rostratt-och-rostlangd.html

Kanske du borde frågat AI lite mer?

ALLA EU medborgare har rätt att rösta i de lokalval där dom bor, dvs i kommunalval vad det gäller Sverige. Så då måste vi gå ur EU för att ändra på det, kommer inte att ske.
Att ta ifrån dom rätten att rösta i regionval skulle få konsekvenser då flera länder tillåter svenskar boende i landet att rösta i regionalval.

Svenskar boende på Island får rösta i deras kommunalval. Svenskar boende i Norge får rösta i deras kommunal och Fylketingsval. Därmed är det inte heller realistiskt att det ändras kring att deras medborgare får rösta i svenska kommunal och regionalval.

Varför drar du in EU-parlamentsval när du sen inte frågar, orkade du inte korta ner AIs svar?
I alla fall kan inget ändras där heller. Det är EU rätt som gäller än en gång.

Att ta emot migranter rösträtten rimmar illa med integrationstanken så det kommer aldrig att ske.

För övrigt. Inget riksdagsparti vill ta bort rösträtten för migranter som bott i Sverige mer än tre år.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-08-30 kl. 21:46.
Citera
2025-08-31, 01:21
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
AI generad tex. Stark jobbat. 🤦‍♂️

Aldrig hört talats om Valmyndigheten?
https://www.val.se/att-rosta/vem-har-rostratt/rostratt-och-rostlangd.html

Kanske du borde frågat AI lite mer?

ALLA EU medborgare har rätt att rösta i de lokalval där dom bor, dvs i kommunalval vad det gäller Sverige. Så då måste vi gå ur EU för att ändra på det, kommer inte att ske.
Att ta ifrån dom rätten att rösta i regionval skulle få konsekvenser då flera länder tillåter svenskar boende i landet att rösta i regionalval.

Svenskar boende på Island får rösta i deras kommunalval. Svenskar boende i Norge får rösta i deras kommunal och Fylketingsval. Därmed är det inte heller realistiskt att det ändras kring att deras medborgare får rösta i svenska kommunal och regionalval.

Varför drar du in EU-parlamentsval när du sen inte frågar, orkade du inte korta ner AIs svar?
I alla fall kan inget ändras där heller. Det är EU rätt som gäller än en gång.

Att ta emot migranter rösträtten rimmar illa med integrationstanken så det kommer aldrig att ske.

För övrigt. Inget riksdagsparti vill ta bort rösträtten för migranter som bott i Sverige mer än tre år.

Grundfrågan kvarstår oaktat att jag klistrade in och påvisade att det var AI-genererad text.

Tycker du att det är rätt att en person utan medborgarskap ska få rösta i Sveriges kommun- och regionval?

Att lagen är skriven så är en sak, vad tycker du själv? Är det rimligt att du flyttar till t.ex. Malaysia och blir skriven där (motsvarigheten till folkbokförd i Sverige) har rätt att rösta i det landets lägre instanser? Utan att vara medborgare i landet. Känns det helt logiskt?
Citera
2025-08-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Grundfrågan kvarstår oaktat att jag klistrade in och påvisade att det var AI-genererad text.

Tycker du att det är rätt att en person utan medborgarskap ska få rösta i Sveriges kommun- och regionval?

Att lagen är skriven så är en sak, vad tycker du själv? Är det rimligt att du flyttar till t.ex. Malaysia och blir skriven där (motsvarigheten till folkbokförd i Sverige) har rätt att rösta i det landets lägre instanser? Utan att vara medborgare i landet. Känns det helt logiskt?

Fast nu får du skärpa dig.
Jag förklarade saken kring EU medborgare och att det är orimligt att tro att vi kan stoppa dom från att rösta i kommunalval. Varför ska vi då porta dom från att rösta i regionalval?

Sen så förklarade jag tanken kring integration och migranter.
Ja jag tycker det är viktigt att man känner som en del av det svenska samhället.
Det finns folk som anser att alla ska hem, men det kommer inte att ske.

Varför ska en engelsman som flyttar till Sverige portas från kommunal och regionval?
Citera
2025-10-05, 22:38
Medlem
bl-gr-ns avatar
Medborgarskap skall vara minimum för att få rösta i allmänna val.
Fast det skulle ju förstås vara ett hinder för sossarnas makt.
Citera
2025-10-22, 12:07
Medlem
ekerilars avatar
Jag är ju lika mycket kommuninvånare som någon annan i kommunen där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in