2025-09-07, 02:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Adermark
Är du säker?

100%
Citera
2025-09-07, 02:18
Medlem
Bilderberg78s avatar
Staten vill att kommunerna ska stå för bidrag och försörjning av de som inte har ett jobb eller kan jobba.
Inflationen har gjort att de flesta måste gå till socialen för att kunna leva som arbetslösa eller sjuka.

Och socialbidragen har förstås inte heller följt ett index som justerar för inflation. Men ingen säger något och varför skulle då politikerna bry sig om saker som detta? Svensken dör hellre av svält än erkänner att vara fattig eller arbetslös som är nästan lika skamligt som att var utpekad som en pedofil ungefär.
Citera
2025-09-07, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Staten vill att kommunerna ska stå för bidrag och försörjning av de som inte har ett jobb eller kan jobba.
Inflationen har gjort att de flesta måste gå till socialen för att kunna leva som arbetslösa eller sjuka.

Och socialbidragen har förstås inte heller följt ett index som justerar för inflation. Men ingen säger något och varför skulle då politikerna bry sig om saker som detta? Svensken dör hellre av svält än erkänner att vara fattig eller arbetslös som är nästan lika skamligt som att var utpekad som en pedofil ungefär.
Men sluta ljug. Just soc(tillsammans med tex garantipension) hör ju just till dem bidrag som HAR höjts i takt med inflationen de senaste åren, alltså mer än många löner. Dessutom får de som går på soc även pengar till dagstidning, sånt som många låginkomsttagare hoppar. Inte synd om dessa med andra ord.
Citera
2025-09-07, 04:23
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men sluta ljug. Just soc(tillsammans med tex garantipension) hör ju just till dem bidrag som HAR höjts i takt med inflationen de senaste åren, alltså mer än många löner. Dessutom får de som går på soc även pengar till dagstidning, sånt som många låginkomsttagare hoppar. Inte synd om dessa med andra ord.
Kan du visa att jag har fel och du har rätt här?

Ensamstående utan barn för enkelhetens skull i detta exempel.
För 2025 uppgår riksnormen till 6 186 kr för ensamstående vuxna vilket låter sunt.

MEN det bryr sig inte kommunerna om och betalar endast vad de själva anser att mat och annat ska kosta, och en tabell visar Örebro betalar ut endast 3800:- alltså 2460:- mindre än existensminimum för att överleva enligt riksnormens tabell.

https://hejaolika.se/artikel/ekonomi...sorjningsstod/
Citera
2025-09-07, 13:53
Medlem
polseks avatar
Citat:

Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag har aldrig röstat vänster, men jag kan bara inte förstå hur borgarna kan tro att det här kommer sluta lyckligt. De är helt skamlösa i sin stigmatisering av arbetslösa, samtidigt som de inte genomfört en enda konstruktiv reform inom arbetsmarknadspolitiken.
Jag känner personligen tre personer som är arbetslösa, och ingen av dem är lata eller passiva. "flytta dit jobben finns", hör man.
Och hur ska man få ett hyreskontrakt utan en fast anställning?
Precis som Bilderberg skriver är detta bara det senaste steget i en medveten förskjutning av statliga utgifter till kommunerna. Självklart kommer det nu successivt uppstå en ström av nya klienter till socialtjänsten (som kommer få komplettera inkomsten för de med lägst aktivitetsstöd upp till socialbidragsnormen) i takt med att dessa människor säljer av sina ägodelar.
"det händer aldrig mig"-attityden från etniska svenskar med utbildning på gymnasienivå - dvs de första att offras på slaktblocket - är dock ganska fascinerande. Man får det samhälle man förtjänar.
Citera
2025-09-07, 15:25
Medlem
Jag läste att det är runt en halv miljon arbetslösa, så det kommer att bli långa köer till Socialkontoren i framtiden. Socialtjänsten kommer inte att hinna med att administrera den stora tillströmningen av folk som kommer dit för att söka bidrag.

Många kommer att få problem där en alltför hög hyra kan leda till avslag för hela eller delar av kostnaden. Socialstyrelsen har riktlinjer för bostadskostnader, men den faktiska nivån är upp till kommunen att besluta om och kan variera stort mellan olika kommuner.

Många ensamstående kommer att få problem när Kommuns egna "högsta godtagbara kostnad" inte på långa vägar kommer att täcka hyran.
Citera
2025-09-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag har aldrig röstat vänster, men jag kan bara inte förstå hur borgarna kan tro att det här kommer sluta lyckligt. De är helt skamlösa i sin stigmatisering av arbetslösa, samtidigt som de inte genomfört en enda konstruktiv reform inom arbetsmarknadspolitiken.
Jag känner personligen tre personer som är arbetslösa, och ingen av dem är lata eller passiva. "flytta dit jobben finns", hör man.
Och hur ska man få ett hyreskontrakt utan en fast anställning?
Precis som Bilderberg skriver är detta bara det senaste steget i en medveten förskjutning av statliga utgifter till kommunerna. Självklart kommer det nu successivt uppstå en ström av nya klienter till socialtjänsten (som kommer få komplettera inkomsten för de med lägst aktivitetsstöd upp till socialbidragsnormen) i takt med att dessa människor säljer av sina ägodelar.
"det händer aldrig mig"-attityden från etniska svenskar med utbildning på gymnasienivå - dvs de första att offras på slaktblocket - är dock ganska fascinerande. Man får det samhälle man förtjänar.
Jag tror som du, att jaga och stigmatisera arbetslösa kommer aldrig att fungera. Ju mer ekonomisk stress och press en person utsätts för, ju mindre rörlig och anställningsbar blir personen. När tankarna handlar om hur varje krona ska räcka så hinner man inte skicka in en välskriven jobbansökan.

Om den ekonomiska stressen blir för hög så övertar den tankar på framtida jobb. Hur ska man ens ta ta sig till intervjuer eller AF-aktiviteter? Jag har en granne som jag hjälper så gott jag kan, med skjuts och så, men jag oroar mig.

Flytta till jobb? Hur då? Har du en hyresrätt så lär du aldrig lämna den, för du kommer aldrig få en ny med 6000 i aktivitetsstöd. Det blir en slags inlåsningseffekt.
Citera
2025-09-08, 09:44
Ingen vill vara arbetslös frivilligt du går i konkurs till slut även på nuvarande nivå. Men nu kommer Sverige brinna. Lås dörren bra jobbat högern
Citera
2025-11-14, 23:08
Medlem
Citat:

Haha det där sista är så sant
Inte som fransmännen slår näven i bordet och på med västen och PROTESTERA
Citera
2025-11-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Adermark
Ingen vill vara arbetslös frivilligt du går i konkurs till slut även på nuvarande nivå. Men nu kommer Sverige brinna. Lås dörren bra jobbat högern
Ska flytta eller börja med nåt olagligt
Citera
2025-11-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmaxad
Undrar jag med.
Ska de ta bort halva ersättningen borde man få besked lite i förväg.
Flera med mig har sett en minskning nu i november (period 1-31 oktober) med 2-3000kr! Från en månad till en annan
Detta är sjukt om det stämmer!
Citera
2025-11-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Flera med mig har sett en minskning nu i november (period 1-31 oktober) med 2-3000kr! Från en månad till en annan
Detta är sjukt om det stämmer!

Samma här. 2000kr mindre.
Som långtidsarbetslös räknar jag med att bara få ut runt 6000 kr efter april.
Senast redigerad av Flashmaxad 2025-11-15 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in