• 1
  • 2
2025-08-30, 17:18
Medlem
fjollciggs avatar
Det finns 27 personer i Sverige med förnamnet Banan, men inte en enda med Banan som efternamn. Det tycker jag är lite sjukt.
Citera
2025-08-30, 18:32
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Arabiska kulturen är så klart inte modern till alla kulturer. Araberna var kulturellt helt efterblivna när de spred sig från Arabiska halvön och erövrade icke-arabiska kulturer. Varken Mesopotamien eller någon av de andra högkulturerna var arabiska. Sumererna i Mesopotamien var inte ens semitiskttalande. Jag roas ibland av de falska historiska föreställningarna hos er arabchauvinister. De är lite som föreställningarna hos många svarta amerikaner som desperat försöker hävda att alla kända historiska figurer, uppfinningar och kulturer har varit svarta. En slags historiens flat earthers.

Edit: jag har svårt att se poängen med din sista fråga, om det inte är så att du inte vet att ordet ”Lund” faktiskt betyder något och inte endast är ett ortsnamn. Eller varför drar du annars upp Malmö?

Nej, precis. För mig är Lund ett ortnamn och inget mer och det var så jag skämtade med min arabisktalande bekant. Jag frågade honom varför han inte döpte sin dotter typ till "Tripoli" eller "Malmö" eller "Marseille" (det var ett vist namn från ett visst land men poängen var att det var ett ortnamn till en medelstor stad i det landet).
Citera
2025-08-30, 20:34
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nej, precis. För mig är Lund ett ortnamn och inget mer och det var så jag skämtade med min arabisktalande bekant. Jag frågade honom varför han inte döpte sin dotter typ till "Tripoli" eller "Malmö" eller "Marseille" (det var ett vist namn från ett visst land men poängen var att det var ett ortnamn till en medelstor stad i det landet).

Men en ”lund” är samma sak som en dunge, det vill säga en liten grupp träd. Det kan även betyda offerplats. Staden Lund fick sannolikt sitt namn från att det en gång låg en offerlund där. Du har säkert hört begreppet ”minneslund”, där man begraver eller sprider dödas aska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in