Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2025-09-19, 07:05
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Exakt vilka naturresurser då? Eller sitter du och hittar på?

Sluta vara dryg en pick.

Detta är ett stort problem, så för dig saklig är du söt.

Om elbilar skall ersätta fossilbilar går det åt enorma mängder naturresurser.
Tillslut blir det väldigt dyrt att ta fram dessa resurser. Ingreppen på naturen (gruvor bla) skulle få vilken naturslusk som helst att sätta säden i halsen.
Litium, kopar, kobolt, nickel grafit mm behövs.

Sedan skall dessa också laddas, finns det kapacitet till det? Vilka ingrep på naturen innebär detta?

För något år sedan uppmanades det ju att inte dammsuga vintertid - men att ladda elbilen gick tydligen bra.. 😘
Citera
2025-09-19, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Tillslut blir det väldigt dyrt att ta fram dessa resurser. Ingreppen på naturen (gruvor bla) skulle få vilken naturslusk som helst att sätta säden i halsen.
Litium, kopar, kobolt, nickel grafit mm behövs.
Kineserna går mer och mer över från batterier som baseras på litium, nickel och kobolt till natrium, järn och fosfor som finns i obegränsade mängder. Om du tittar på priset på litium hade det en spik 2022/23 men har sedan fallit tillbaka så 'marknaden' tror i alla fall inte på någon brist:
https://www.dailymetalprice.com/meta...=li&u=kg&d=240
Citera
2025-09-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Men det är ju ingen subvention att inte ta ut en straffskatt på en nollutsläppsbil om straffskatten är till før att just bestraffa utsläppet. Det blir ju som att säga att vatten är subventionerat før att man inte lägger på alkoholskatt.

97% av nybilsregistrringen är helektrisk eftersom det funkar, är renare och enklare och dessutom billigare - som du så duktigt uppmärksammade innan - att driva och underhålla.

Visst är det så och vi skulle kunna göra liknande i Sverige, men här gör vi istället fossil åkande billigare genom att sänka bränsleskatten

Det som borde göras är att höja skatt/moms/registreringsavgift och bränsleskatt för fossila bilar och sen ta pengarna från det och ta bort momsen på elbilar. Då kommer skillnaden bli så stor i både inköpspris och körning och underhåll av fossila bilarna att det kommer bli helt naturligt att välja elbil i Sverige.

Ge oss tillbaka bensinpriser på 25 kr litern. Beskatta också äldre bilar för höga utsläpp enligt samma princip som man gör det på nya bilar första 3 åren. Varför ska bilar äldre än 3 år slippa hög skatt. Ju äldre de är desto mer släpper de ju ut.
Citera
2025-09-19, 10:13
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kineserna går mer och mer över från batterier som baseras på litium, nickel och kobolt till natrium, järn och fosfor som finns i obegränsade mängder. Om du tittar på priset på litium hade det en spik 2022/23 men har sedan fallit tillbaka så 'marknaden' tror i alla fall inte på någon brist:
https://www.dailymetalprice.com/meta...=li&u=kg&d=240

Vi får väl se.

Vad hjälper det att enbart titta på litium när det behövs betydligt fler ingredienser för att koka ihop en elbil.
Dessutom verkar väl inte nya elbilar vara så heta idag med tanke hur biltillverkarna tvingas ställa om till fossil igen…

Om alla fossil bilar skall ersättas med elbil så lär det bli tämligen hårt tryck i gruvorna.
Citera
2025-09-19, 12:03
Medlem
bl-gr-ns avatar
1. EU ska ge fan i att blanda sig i (helst ett svenskt EU-utträde).
2. Elen måste vara billigare och finnas tillgänglig (EUs krav på elexport måste bort).
3. Något måste göras för att bilen ska fungera även i vinterklimat... Kupévärme och batteriernas kraft i kyla.
4. Batteriet måste kunna laddas inom rimlig tid med 240V/50-60Ah (hemeluttag).
Citera
2025-09-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vad hjälper det att enbart titta på litium när det behövs betydligt fler ingredienser för att koka ihop en elbil.
Det var ett exempel på hur man kan byta ut råvaror om det blir brist på dem. Koppar är möjligen mer av ett problem, men tur nog går koppar i alla fall bra att återvinna.

Citat:
Dessutom verkar väl inte nya elbilar vara så heta idag med tanke hur biltillverkarna tvingas ställa om till fossil igen…
Över 25% av alla bilar som säljs i världen är elektriska.
Citera
2025-09-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
2. Elen måste vara billigare och finnas tillgänglig (EUs krav på elexport måste bort).
3. Något måste göras för att bilen ska fungera även i vinterklimat... Kupévärme och batteriernas kraft i kyla.

3. Elbilen funkar perfekt i vinterklimat. Inget skrapande av rutor eftersom man ställer in förvärmning enligt schema. Startar alltid, även om det så skulle vara minus 45 ute. Ja den får lite kortare räckvidd på vintern om det är kallt, men det är inget som påverkar mig till vardags. Har mer än nog med räckvidd ändå för mitt dagliga körande.

4. Detta kan du glömma eftersom man inte har effekt nog i ett sådant uttag. Kanske om batteriet i bilen vore 20 gånger mindre, men då får du grovt räknat 20 gånger mindre räckvidd också.

Det är bara så det fungerar. Batteriet har stor kapacitet för att det behövs för den tunga bilen samt nog med räckvidd.

Men det går ju ladda snabbt på snabbladdare. Klart du kan få en snabbladdare installerad hemma också om du har flera hundratusen, till nån mille att betala för det, men det vill nog de flesta inte betala för. För att inte tala om effektavgifterna du kommer få betala för det som kommer ta död på ekonomin.

Därför håller man sig oftast till allt mellan 3,7 kW och 11 kW i effekt på laddaren hemma.

Eftersom man laddar när man inte ska använda bilen hemma och ofta under kväll/natt så spelar det ingen roll om det tar kanske 4 timmar att ladda med ett lite mindre batteri och snabb laddning eller 8-10 timmar. Bilen används ju inte ändå när man sover, så det spelar ingen roll.

Ändå så sjukt mycket smidigare att ladda hemma än att behöva åka till en bensinmack.
Citera
2025-09-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
3. Elbilen funkar perfekt i vinterklimat. Inget skrapande av rutor eftersom man ställer in förvärmning enligt schema. Startar alltid, även om det så skulle vara minus 45 ute. Ja den får lite kortare räckvidd på vintern om det är kallt, men det är inget som påverkar mig till vardags. Har mer än nog med räckvidd ändå för mitt dagliga körande.
CATL:s senaste batterier påstås fungera lika bra ned till -40 C
https://www.tycorunenergy.com/uk/cat...wer-batteries/
Citera
2025-10-27, 21:21
Medlem
BAB7s avatar
Hittills i år har det sålts 1,73 miljoner rena elbilar i europa.
- januari-september.

Därav:
389.000 i Tyskland
349.000 i Storbritannien
217.000 i Frankrike

På de syd och östeuropeiska marknaderna är elbilen dock fortfarande en nischprodukt.
Och även i de större länderna som Spanien och Italien är andelen elbilar av nybilsförsäljningen fortfarande väldigt låg, ex runt 5% i Italien.

https://www.elektroauto-news.net/new...sungen-q3-2025
Citera
2025-10-28, 10:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Sent svar men ändå.

1. Vi kan alla se vad som hände britterna efter Brexit. Det är inte vackert.
2. Det finns inget krav på elexport. Vad som gäller är att 70% av överföringskapaciteten ska vara tillgänglig för elmarknaden i EU/EES vilket inkluderar oss själva. Ofta är det mycket sol och vind i Tyskland, då importerar vi snorbillig el därifrån, till och med negativa priser. Som tack för att vår el är tillgänglig får vi importera el de få dagar om året vår egen inte räcker till och vid de tillfällena är elen så dyr att de flesta av oss elbilägare låter bli att ladda.
3. Det behövs inte. De fungerar redan bra i vinterklimat. Jag laddar hemma 2 gånger i veckan på vintern och en och en halv gång på sommaren. Dessutom ogillar jag att köra längre än 25 mil utan paus och det är inga problem ens på vintern.
4. Dina elkunskaper om vårt elsystem brister en del. Nominella nätspänningen i Europa är 230 V och ström mäts i A och inte Ah. Här i Sverige (och i flera andra länder i Europa) har vi 3-fassystem. Min bil drar högst 10,5 kW från laddboxen vilket funkar med 16 A huvudsäkring. 3 faser 16 A vardera blir totalt 11 kW. Eller 3 gånger 230 V 16 A eller omskrivet 230 V 48 A.

Batteriet är på 64 kWh i min bil. Det räcker till 45 mil på sommaren och 35 mil i en sydsvensk vinter. Jag brukar plugga i bilen vid 40% kvar och ladda till 60%. Det räcker för småkörningarna i en vecka. Alltså 20% ska in i batteriet, dvs runt 13 kWh. Säg 16 kWh med förlusterna i laddning. Vid 10,5 kW tar det alltså inte ens 2 timmar att ladda hemma. Ska jag ut på långresa laddar jag till 100% och börjar jag på 40% ska alltså 60% in vilket blir c:a 38 kWh eller 44 kWh med förlusterna. Lite drygt 4 timmars laddning medan jag sover.

Förlusterna är något folk glömmer att räkna med så en elbil drar totalt sett lite mer än vad siffrorna i bilen visar.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in