Citat:
Ursprungligen postat av
IstariOlorin
Det är väl så att dun är lättast och minst packvolym medan primaloft anses kunna hålla värmen bättre om den blir blöt?
Det är väl den största skillnaden. Men den är inte så stor som man skulle tro, för det beror på hur stora "fickor" fyllningen har. Primaloft har i 20 år påstått sig vara "vattenavstötande", men om du blöter ner en primaloft-jacka ordentligt och den har stora "inre fickor" för fyllningen så bildar primaloft-fibrerna en enda blöt klump (nånstans i den inre fickan) och också om du kan krama ur den klumpen så har du i praktiken förlorat en stor del av jackans isolering (eftersom du liksom samlat all isolering på ett litet område).
Missförstå mig inte, jag gillar primaloft. Men det är inte så mycket fråga om dun vs primaloft som om själva konstruktionen av klädesplagget. Själv gillar jag packade/"styva" Primaloft-jackor bättre än fluffiga, eftersom om dom blir genomblöta så hålls primaloft-fodret "på plats" = de har kvar en stor del av sin isolerande effekt genast de fått droppa ur (eller man försiktigt kramat ur dem). Men när det gäller "lätt fluff" (

) är det enligt mig inget som klår högkvalitet-dun.
Sen finns det ju numera massor av olika sorters primaloft-material, så det kan lönas att kolla vilket av dem som finns i en jacka (om man nu ska vara hyper-klädteknisk...). Primaloft kom för några år sedan med en ny produkt (tror den heter "Crosscore") som nästan hypeades ihjäl, men som visat sig vara riktigt bra (en del toppmärken har därför uppgraderat fyllningen i sina "ultimata" produkter till "Crosscore"). Den är bättre just för att den är styvare och mindre fluffig (än den klassiska primaloft-fyllningen), dvs. den tål både tryck (hängslar, ryggsäck, bälte, annan utrustning, ligga/sitta etc.) och väta bättre.