Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du menar att det inte går att lära sig ett ords betydelse på det naturliga sätt som språk fungerar och att du måste kunna dissekera det för att förstå?
Nej, givetvis inte, man kan lära sig det. Poängen är om man inte känner till ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Hur kan du förstå ordet arrogant då? Det är ursprungligen en ordsammansättning från latinets ad och rogare som sammanfogats till arrogant.
Man har lärt sig vad det betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Förstår du själv vad du menar när du skriver att handikappad skulle vara meningslöst på svenska. Förklara gärna hur det var uppenbart för alla vad det betydde. Fortfarande är det samma sak, men knäppgökarna som tror att ord ändrar företeelser kämpar med nya obegripliga konstruktioner som bara gör det mindre normaliserat.
I detta sista stycke uttalar du enbart din avsky för hur orden används, inte om språk, vilket är vad jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Hur då fungerar annorlunda. Kan han vrida huvudet 360 grader. Säger ingenting om på vilket sätt han är varierad, vad nu varierad är i det här fallet. Är han däremot rörelsehindrad eller idiot är det tydligt vad det handlar om
Det är riktigt, och om jag säger handikapp eller funktionsvariation så säger det ingenting heller i detalj. Du tänkte inte på det, va? De andra orden har jag inte diskuterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Fortsätter man att använda ordet, kommer man att associera det på samma sätt som handikappad tidigare och du kommer att anse att man bör kalla dem något annat, för att kalla andra för funktionsvarierad låter hemskt. Och så vidare.
Samma sak med dig, du diskuterar inte språk, utan politik. Nu är jag färdiga med er så får ni kräkas på nyord bäst ni vill.