2025-08-29, 20:30
Medlem
Jag planerar att påbörja behandling med Wegovy och förstår att detta sannolikt innebär att diagnosen fetma kommer att registreras i min patientjournal.

Jag undrar vilka eventuella konsekvenser detta kan få för mig, exempelvis i kontakt med andra vårdgivare, myndigheter eller försäkringsbolag.
Citera
2025-08-29, 20:32
Vet inte varför typ Skatteverket skulle bry sig.

Du kan inte skaffa livförsäkring tex. Bil lär dom inte bry sig.
Citera
2025-08-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semalimtide
Jag planerar att påbörja behandling med Wegovy och förstår att detta sannolikt innebär att diagnosen fetma kommer att registreras i min patientjournal.

Jag undrar vilka eventuella konsekvenser detta kan få för mig, exempelvis i kontakt med andra vårdgivare, myndigheter eller försäkringsbolag.

Fetma finns inte som diagnos. Obesitas. Är det vanligt att andra brukar läsa dina journaler?
Citera
2025-08-29, 21:06
Medlem
Att du är obes märker ju alla som tittar på dig. Varför skulle diagnosen göra någon skillnad? Journalen är ju dessutom sekretessbelagd.
Citera
2025-08-29, 22:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semalimtide

Du kan ju köra det off the books med privata företag online så slipper sjukvården veta att du är ett fetto på pappret.
Citera
2025-08-29, 22:39
Medlem
Din journal är sekretesskyddad och du måste ge ditt samtycke till att lämna ut uppgifter. Vissa arbetsgivare kan ha speciella krav (t ex Försvarsmakten) men överlag är det inget de har rätt att begära ut. Försäkringsbolag kan begära ut uppgifter men då måste de ha väldigt goda skäl till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in