2025-08-30, 22:47
Medlem
Det där tycker bara stockholmare låter skånska. Inte ett dugg likt.
Citera
2025-08-31, 18:27
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Hur vet du att han bluffar sin dialekt? Många tar efter dialekten där de bor, inget konstigt med det.
Han måste ha svängt snabbt, för i många av hans andra klipp så använder han inte alls den dialekten.
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Man hör vad han säger på svenska. Om det är att ”bluffa”, ok.
Det är klart att man hör och förstår, men när någon byter dialekt på så kort tid så känns det inte genuint. När personen som snabbt byter dialekt dessutom är en politiker så känns det som rent publikfrieri.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det där tycker bara stockholmare låter skånska. Inte ett dugg likt.
Jag är inte skåning nog att göra en rimlig bedöming av den saken, jag reagerade mest på att han lät så annorlunda i det klippet jämfört med många av hans andra klipp.
Citera
2026-09-17, 08:38
Medlem
Han är bög. Han bor med en man i Oxie. Kollade upp det på Mer Info. Månntro vaselinet stänker till höger och vänster mums filifikus
Citera
2026-09-17, 09:34
Medlem
kajnuss avatar
Han är från Lund från början och i Lund pratar man riktigt bögig skånska.
Citera
2026-09-17, 13:48
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Han måste ha svängt snabbt, för i många av hans andra klipp så använder han inte alls den dialekten.

Jag har inte Facebook, så har inte kunnat kolla klippet du länkade till, men om vi tittar på det här klippet från Youtube för två veckor sedan så försöker han inte låta skånsk:

Sveriges Radio ångrar nazistpåstående om mig (Youtube)

Syntax, ordförråd och morfologi är standardsvenska och ickeskånska. I uttalet har han vissa malmöitiska diftonger, men han har också fallande diftonger (liksom i sveamål), t ex i ordet "på" [pɔɑ]. Det är vad som kan förväntas av en person som inte förställer sig.

Efternamn som slutar på -in är ju oftast inte skånska. Dock har Malmö under flera sekler haft en stor uppsvensk (och dansk och tysk) befolkning, så det finns ingen motsättning mot att det är malmöitiskt och/eller lundensiskt uttal och samtidigt påminner mer om språket, dialekterna och uttalet i mitten av Sverige än om det i övriga delar av Skåneland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in