2025-08-29, 17:30
Medlem
DrDoaks avatar
Nils Littorin från lokalpartiet Malmölistan har tidigare alltid låtit som en inflyttad svensk i Malmö, kanske från Uppsala eller Västerås. Nu har han dock lagt sig till med en grovt skånsk dialekt, i alla fall framför kameran (Facebook). Är det här bara ett billigt sätt att försöka framstå som mer lokalt förankrad än vad han egentligen är?

Jag personligen tycker det känns falskt när man på så kort tid byter dialekt, särskilt som Littorin har figurerat i sociala medier flera gånger med sin "normala" dialekt.

Tror ni att malmöborna kommer att tycka mer om honom nu?
Citera
2025-08-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Nils Littorin från lokalpartiet Malmölistan har tidigare alltid låtit som en inflyttad svensk i Malmö, kanske från Uppsala eller Västerås. Nu har han dock lagt sig till med en grovt skånsk dialekt, i alla fall framför kameran (Facebook). Är det här bara ett billigt sätt att försöka framstå som mer lokalt förankrad än vad han egentligen är?

Jag personligen tycker det känns falskt när man på så kort tid byter dialekt, särskilt som Littorin har figurerat i sociala medier flera gånger med sin "normala" dialekt.

När jag läste i Lund gled jag snabbt över i lundensiskan knappt utan att jag märkte det själv. Min mor sa samma sak när hon bodde i Helsingborg.

Det är något med skånskan som gör den så lätt att apa efter när man bor där. Jag bodde i Stockholm länge utan att börja prata stockholmska.
Citera
2025-08-29, 18:13
Medlem
Hur vet du att han bluffar sin dialekt? Många tar efter dialekten där de bor, inget konstigt med det.

Och om han skulle fejka den så är det ingen big-deal. Nils är det enda hoppet för Malmö för tillfället och hans politik är viktigare än hurvida han skulle fejka sin dialekt eller ej
Citera
2025-08-29, 18:13
Moderator
Ancistruss avatar
Någon skåning här som kan hjälpa till med en bedömning om dialekten är helt korrekt eller rent fake?
Citera
2025-08-29, 18:17
Medlem
AttansNedranss avatar
Jag har bott i Skåne i 40 år och kan rapportera att skånskan inte smittar (tack gode Gud).
Citera
2025-08-29, 18:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Den där hemmagjorda dialekten grundar sig säkert på nått talfel när han var ung. Många har svårt med hårda skånska ÄRR så dom börja använda rullande Ärr.
Så hans dialekt har absolut ingenting med skånska att göra.
Citera
2025-08-29, 18:26
Medlem
Personligen har jag dålig hörsel och kan intyga att det är betydligt lättare att uppfatta vad folk säger om man själv anpassar sin dialekt och intonation med de man pratar med. Jag gör detta både på svenska och engelska både i mitt tal men även i tanken.

Åker jag till exempelvis Finland och pratar engelska med folk så börjar jag både prata och tänka engelska med finsk brytning, gjorde jag inte det så skulle jag mest stå där som ett fån och inte förstå vad folk försöker säga.
Citera
2025-08-29, 18:57
Medlem
Wikitomtes avatar
Han är född i Lund och var bosatt där år 2000.
Citera
2025-08-29, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

Han är uppvuxen i Lund, vilket så vitt jag vet ligger i Skåne.

Uppsala eller Västerås.
Citera
2025-08-29, 20:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Den där hemmagjorda dialekten grundar sig säkert på nått talfel när han var ung. Många har svårt med hårda skånska ÄRR så dom börja använda rullande Ärr.
Så hans dialekt har absolut ingenting med skånska att göra.

Det där räknas som skånska.
Senast redigerad av borskungen 2025-08-29 kl. 20:35.
Citera
2025-08-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Han är uppvuxen i Lund, vilket så vitt jag vet ligger i Skåne.

Uppsala eller Västerås.

Haha, men det låter ju verkligen som att han skojar ihop en dialekt
Citera
2025-08-30, 22:36
Medlem
Man hör vad han säger på svenska. Om det är att ”bluffa”, ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in