2025-08-30, 00:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hur fan kan man ha en katt som kostar 1000kr i månaden ? Gör dig av med den så har du 1000kr extra i månaden .

Borde iaf kunna se över kostnaderna, jag betalar ca 500kr i mån för min jycke, varav 250 är försäkring och 250 mat (ett bra färsk/frysfoder) och övrigt.
Citera
2025-08-30, 02:40
Medlem
Kan ingen här komma med ett relevant svar? Fattar att det är roligt att raljera över någons livssituation, men på riktigt 🤷‍♀️
Citera
2025-08-30, 05:16
Medlem
fittfrossas avatar
Jag tycker inte 1000 spänn i månaden är så mycket på en katt. Förmodligen får katten bra mat, vilket på sikt minskar vetrinärkostnader för katter blir inte friska av att äta spannmål skit som säljs i matbutiker. En bra kattsand som klumpar är också livskvalité, billigare sorter får hemmet att lukta riktigt illa. Och försäkring är en självklarhet! Får katten gå ut? Finns det möjlighet till det? Om den kan jaga och pissa ute minskar iallafall mängden kattsand och mat som går åt. Kolla om det finns bättre o billigare djurförsäkring att byta till (själv är jag nöjd med sveland då dom är kundägda). Köp maten i bulk om det går (kan göra stor skillnad på att beställa online vs köpa i butik), jämför på t ex prisjakt.

Hur ser resten av dina utgifter ut?
CSN ligger på 13.5k nu och din inkomst är runt det, o har du dessutom en billig hyra är det inte helt katastofalt.
Citera
2025-08-30, 06:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Jag tycker inte 1000 spänn i månaden är så mycket på en katt. Förmodligen får katten bra mat, vilket på sikt minskar vetrinärkostnader för katter blir inte friska av att äta spannmål skit som säljs i matbutiker. En bra kattsand som klumpar är också livskvalité, billigare sorter får hemmet att lukta riktigt illa. Och försäkring är en självklarhet! Får katten gå ut? Finns det möjlighet till det? Om den kan jaga och pissa ute minskar iallafall mängden kattsand och mat som går åt. Kolla om det finns bättre o billigare djurförsäkring att byta till (själv är jag nöjd med sveland då dom är kundägda). Köp maten i bulk om det går (kan göra stor skillnad på att beställa online vs köpa i butik), jämför på t ex prisjakt.

Hur ser resten av dina utgifter ut?
CSN ligger på 13.5k nu och din inkomst är runt det, o har du dessutom en billig hyra är det inte helt katastofalt.

Finns ganska bra utbud på fruset BARF/färskfoder även för katter numera, och priserna är ganska bra om man köper större förpackningar/helkartong, framförallt om man kan köpa direkt från tillverkare och skippa zoo-butiker och liknande.

TS har en "hyra" på 4k.
Citera
2025-08-30, 08:11
Medlem
Många dåliga råd i denna tråd. Man får inte försörjningsstöd om man äger en bostadsrätt. För att få bostadsbidrag behöver man vara under 30 eller ha minderåriga barn. För att få bostadstillägg behöver man ha sjukersättning (inte sjukpenning) eller ålderspension.

Fonder borde däremot kunna finnas. Många av dem är lokala och kräver lite letande att hitta. Man brukar kunna få hjälp av ex. kurator hos sjukvården, svenska kyrkan eller medborgarkontor med att hitta fonder och ansöka.
Citera
2025-08-30, 08:26
Medlem
Någon som kan fungera är att försöka få sjukersättning istället för sjukpenning från försäkringskassan. Då kan du söka även bostadstillägg och kommer att ha mer pengar. Sjukersättning kan du få ifall din arbetsskada inte är rehabiliteringsbar. Om du närmar dig 60 behöver inte möjligheten att arbeta med något annat än det du gjort i ditt yrkesliv undersökas, annars ska det inte vara möjligt att arbeta med något annat heller för att man ska kunna få sjukersättning.
Citera
2025-08-30, 14:09
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Justhuman.se
Citera
2025-08-30, 20:12
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noakes
Kan ingen här komma med ett relevant svar? Fattar att det är roligt att raljera över någons livssituation, men på riktigt 🤷‍♀️

Det finns inget bra svar på TS fråga. Livet straffar den som inte tänker framåt. Det kan låta hårt men det finns ingen rättvisa i att någon kan jobba i 35 år och under den tiden leva upp alla sina pengar och inte ha något sparande men sedan få pengar ändå.

TS situation är tråkig men till ganska stor del självförvållad. Om det fanns en lätt väg ut skulle så många välja den att den till slut inte skulle fungera.

// CC
Citera
2025-08-31, 21:32
Medlem
Kolla på ditt närmaste bibliotek om det finns någon bok med samlade fonder och stiftelser. Vet att för ca 20 år sedan kikade jag i en sådan på ett bibliotek. Det var en tjock bok, med mängder av fonder där det stod vilka som hade möjlighet att söka de olika fonderna som fanns listade i boken. Kanske ett gammaldags tips… men även om de eventuella böcker som finns är gamla så brukar säkerligen de flesta fonder finnas kvar länge. Kan kanske ge dig några tips att kika i en sådan bok.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in