2025-08-29, 17:53
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej det gör dom inte.

Undantaget man kan få är om det tex finns barn och det bedöms att det skulle vara för svårt att sälja och få tag i en hyresbostad inom rimlig tid (ie utan att hinna bli hemlös). Och även då så är det normalt att man får lite extra tid på sig så man inte behöver sälja omgående, men tanken är att man ska sälja och byta så snart som möjligt.

Ok, du har säkert rätt. Synd att de inte tillåts göra mer pragmatiska bedömningar. Finns exempel där soc betalat hotellrum och vandrarhem åt folk för 30-40 tusen i månaden istället för att låta dem bo kvar i sin lägenhet, så rim och reson är inte alltid vägledande.
Citera
2025-08-29, 18:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ok, du har säkert rätt. Synd att de inte tillåts göra mer pragmatiska bedömningar. Finns exempel där soc betalat hotellrum och vandrarhem åt folk för 30-40 tusen i månaden istället för att låta dem bo kvar i sin lägenhet, så rim och reson är inte alltid vägledande.

Råkade själv ut för det i min ungdom, bodde i en bostadsrätt jag köpt för 10k när jag var 16 med pengar från farmor och farfar (jag och morsan kunde inte bo under samma tak, hon sköt till vad som behövdes utöver CSN för att komma upp i existensminimum som del av föräldraansvaret/försörjningskravet) med en avgift på ca 1100, sedan när jag fyllde 20 och morsan slutade hjälpa till så krävde soc att jag skulle sälja och flytta.

Fick ut ca 5k för den (var på den tiden då man kunde få tag i dom för 1kr) och hyran för nya lägenheten blev ca 2300, jag var tvungen att söka utfyllnad upp till norm samma månad som jag sålde, och sen fortsätta med dubbla månadskostnaden.
Senast redigerad av Sereena 2025-08-29 kl. 18:15.
Citera
2025-08-29, 18:33
Medlem
Sök försörjningsstöd
utöver dessa kan jag rekommendera att kolla igenom alla din försäkringar (bostad, privat samt eventuellt från jobbet), du kan ha missat detta och kan få retroaktivt fr.om dagen du blev sjuk.
Annars - har du några lån? vissa lån har även här inbakade försäkringar som oftast liknar "slipp betala lånet under X års tid medan du är sjuk".

lycka till

Citat:
Nej det gör dom inte.

Undantaget man kan få är om det tex finns barn och det bedöms att det skulle vara för svårt att sälja och få tag i en hyresbostad inom rimlig tid (ie utan att hinna bli hemlös).
Och även då så är det normalt att man får lite extra tid på sig så man inte behöver sälja omgående, men tanken är att man ska sälja och byta så snart som möjligt.

Varför snackar du dynga?
Det gör en helhetsbedömning, och om avgiften är såpass låg TS verkar antyda och värdet på bostadsrätten är relativt lågt så är det FULLT rimligt att TS kan få försörjningsstöd.
Citera
2025-08-29, 18:39
Medlem
Under tiden som student levde man på 12,000 ensam utan problem. Det var inte fett och lyxigt men det var inte misär direkt.

Borde inte vara omöjligt att hitta något extrajobb, kanske online som inte ställer så mycket krav på fysiken? Telefonförsäljare? Har haft 2 sånna själv och var i princip omöjligt att inte få de jobben.
Citera
2025-08-29, 18:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Varför snackar du dynga?
Det gör en helhetsbedömning, och om avgiften är såpass låg TS verkar antyda och värdet på bostadsrätten är relativt lågt så är det FULLT rimligt att TS kan få försörjningsstöd.

Möjligtvis om behovet av stöd beräknas vara kortvarig (ie några månader), men som det låter här så skulle det handla om ett långvarigt behov.

Men då TS inte angett vad h*n har för ersättning så är det lite svårt att veta vilka möjligheter som finns, om det tex är sjukersättning så låter det som att h*n missat söka bostadstillägg.
Citera
2025-08-29, 21:30
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tycker du det är ett rimligt förslag till nån som är sjukskriven och förmodligen närmare 60 år? (Vilket jag baserar på att TS jobbat i 35 år och har siffran 69 i sitt användarnamn.)

12'000 låter som alldeles för låg inkomst. Har du kollat upp alla möjligheter till bostadsbidrag/tillägg? Annars behöver du nog komplettera med försörjningsstöd.

Nej har aldrig kollat upp bostadsbidrag eller försörjningsstöd. Säger de inte jag måste sälja bilen o min bostadsrätt då?
Citera
2025-08-29, 21:33
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
1000kr mån för en katt?!?

12000 före eller efter hyra/avgift?
Vilken typ av ersättning har du, om sjukersättning har du sökt bostadstillägg?

Ja mat, kattsand p försäkring på min sambo haha…

Just nu är jag sjukskriven, men innan var det aktivitets stöd o det är samma.
12000kr netto
Billig hyra på 4000kr pga att jag äger lägenheten..
Innan detta har jag jobbat hela jävla livet, o dumt man inte tänkte framåt o sparade.

Jag har jättefint cv med lång erfarenhet, men det är ju inte lätt med arbetsskadan ..
Senast redigerad av BlurryFace69 2025-08-29 kl. 21:42.
Citera
2025-08-29, 21:47
Medlem
Men hjälper inte din sambo till hyra och mat då ? För annars så kan man klarar sig på 12000 !
Citera
2025-08-29, 22:58
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnamsterdam
Men hjälper inte din sambo till hyra och mat då ? För annars så kan man klarar sig på 12000 !

Haha, förklara hur min katt kan hjälpa till
med inkomster 🤣
Citera
2025-08-29, 23:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Ja mat, kattsand p försäkring på min sambo haha…

Just nu är jag sjukskriven, men innan var det aktivitets stöd o det är samma.
12000kr netto
Billig hyra på 4000kr pga att jag äger lägenheten..
Innan detta har jag jobbat hela jävla livet, o dumt man inte tänkte framåt o sparade.

Jag har jättefint cv med lång erfarenhet, men det är ju inte lätt med arbetsskadan ..

Med 4k i hyra/avgift och 12k netto så är iaf försörjningsstöd uteslutet oavsett boendeform då du har 8k kvar vilket är en bra bit över norm.

Stiftelser och fonder kan nog vara knepigt det med då dom oftast riktas till specifika behov, tex om man behöver köpa glasögon, eller har barn och inte har råd med jul eller att göra nåt övht på semestern och sånt.
Tex så finns det en bunt katt/djur fonder, dom flesta riktade till organisationer, men finns även för privatpersoner, men dom riktas till att hjälpa med veterinärkostnader.

Är skadan av sån art att det kan vara aktuellt med sjukersättning istället?
Senast redigerad av Sereena 2025-08-29 kl. 23:12.
Citera
2025-08-29, 23:09
Medlem
Citat:
Tips?

Panta burkar för att dryga ut kassan? panten ska bli dyrare. Skulle det fungera med din arbetsskada?
Citera
2025-08-29, 23:29
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Har kollat runt lite på olika stiftelser och fonder man kan söka om man har det svårt att räcka till?

Idag är jag ensamstående med en katt som kostar ca 1000kr i månaden med mat o försäkring.

Har förr jobbat 35 år men är sjukskriven pga arbetsskada och får ut ca 12 000kr
Nu när allt blivit så dyrt är det knapert att få pengarna räcka till.
Vill egentligen få ett jobb men har svårt pga arbetsskadan.

Finns det några stifyelser o fonder som det kan gå att få ut nått från.

Det tar på ekonomin o ligga på 12 000kr jämfört när man jobbade o hade mer än det dubbla..

Har en bostadsrätt men hyran är så billig så jag skulle inte tjäna på att sälja den…

Finns det nått annat att få ut mer pengar??

Tips?

Hur fan kan man ha en katt som kostar 1000kr i månaden ? Gör dig av med den så har du 1000kr extra i månaden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in