Citat:
Kan inte bestämma mig för om jag tycker arbetskraftsinvandring är en hit, shit eller en blandning av en hit och shit.
Tycker det är bra om kvalificerade personer med kunskaper vi saknar i Sverige kommer hit och skapar välstånd och tycker generellt att det är viktigt med fri rörlighet. Samtidigt fattar jag dem som menar att det är ett säkerhetshot ifall de som kommer är mer lojala mot utländska intressen, att det riskerar att urholka svensk kultur om volymerna skulle bli för stora osv.
Det som ska diskuteras är vilka bra och dåliga aspekter som finns med arbetskraftsinvandring.
Vill bara ha svar från folk som är åtminstone normalbegåvade.
Tycker det är bra om kvalificerade personer med kunskaper vi saknar i Sverige kommer hit och skapar välstånd och tycker generellt att det är viktigt med fri rörlighet. Samtidigt fattar jag dem som menar att det är ett säkerhetshot ifall de som kommer är mer lojala mot utländska intressen, att det riskerar att urholka svensk kultur om volymerna skulle bli för stora osv.
Det som ska diskuteras är vilka bra och dåliga aspekter som finns med arbetskraftsinvandring.
Vill bara ha svar från folk som är åtminstone normalbegåvade.
Vill först kommentera fri rörlighet. Det är ett misstag att betrakta frihet som en given storhet eller en absolut kvalitet. Frihet bör i stället förstås som en föränderlig relation som inte uppstår i frånvaron av makt ,utan som en annan slags makt. Fri rörlighet har använts för att påtvinga oss en demografisk utveckling mot vår vilja. Frihet ska i ett sådant perspektiv inte fattas i termer av mindre styrning, utan som ett annan slags styrning än den traditionella, repressiva och lydnadsinriktande. Försvaret för fri rörlighet har i regel teleologiska argument där historien och framtiden driver mot något slags mål a la Hegel och Marx.
Med det sagt anser jag att arbetskraftsinvandring handlar om vem som vill ha det och i vilket syfte mer än den samhälleliga nyttan och för folkets väl och ve.