• 4
  • 5
2025-08-30, 12:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Kan inte bestämma mig för om jag tycker arbetskraftsinvandring är en hit, shit eller en blandning av en hit och shit.

Tycker det är bra om kvalificerade personer med kunskaper vi saknar i Sverige kommer hit och skapar välstånd och tycker generellt att det är viktigt med fri rörlighet. Samtidigt fattar jag dem som menar att det är ett säkerhetshot ifall de som kommer är mer lojala mot utländska intressen, att det riskerar att urholka svensk kultur om volymerna skulle bli för stora osv.

Det som ska diskuteras är vilka bra och dåliga aspekter som finns med arbetskraftsinvandring.

Vill bara ha svar från folk som är åtminstone normalbegåvade.

Vill först kommentera fri rörlighet. Det är ett misstag att betrakta frihet som en given storhet eller en absolut kvalitet. Frihet bör i stället förstås som en föränderlig relation som inte uppstår i frånvaron av makt ,utan som en annan slags makt. Fri rörlighet har använts för att påtvinga oss en demografisk utveckling mot vår vilja. Frihet ska i ett sådant perspektiv inte fattas i termer av mindre styrning, utan som ett annan slags styrning än den traditionella, repressiva och lydnadsinriktande. Försvaret för fri rörlighet har i regel teleologiska argument där historien och framtiden driver mot något slags mål a la Hegel och Marx.

Med det sagt anser jag att arbetskraftsinvandring handlar om vem som vill ha det och i vilket syfte mer än den samhälleliga nyttan och för folkets väl och ve.
Citera
2025-08-30, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Allmän kännedom. Men testa använda chatgbt eller nått om du är så okunnig. Du har noll koll på vad du svamlar om. Du verkligen illa insatt.

Säg inte att du på fullaste allvar trodde att indier självmant sitter och söker jobb i Sverige???
Det går via konsultbolag i Indien som hyr ut personal. Och poängen är att det ska vara andra vilkor och löner, det är därför ex Volvo nappar. Det är en ekonomisk och administrativ vinst.

De behövs inte. I vart fall inte i så stora antal.

Borde vara en smal sak att lämna källa om det är allmänt känt, men så är uppenbarligen inte fallet utan lata inkapabla och avundsjuka svenskar sitter och förtalar kapabla indier med lögner för att förstöra. Bygga kan ni inte och därför importerar näringslivet kompetens från Indien. Toppen att näringslivet genomskådat er.
Citera
2025-08-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReverseFlash
Borde vara en smal sak att lämna källa om det är allmänt känt, men så är uppenbarligen inte fallet utan lata inkapabla och avundsjuka svenskar sitter och förtalar kapabla indier med lögner för att förstöra. Bygga kan ni inte och därför importerar näringslivet kompetens från Indien. Toppen att näringslivet genomskådat er.
Jo så är fallet dvs att stora företag som finns i Sverige, ex Volvo, rekryterar via utländska konsultbolag. Och det är inte för intet utan det finns en och flera anledningar till det.

Det handlar inte om lathet utan om att de vill vara kostnadseffektiva. Själv påverkar det inte mig då jag inte är verksam i den branschen. Men det är tråkigt för de som är det och väljs bort. Inte minst för deras ekonomi men också Sveriges ekonomi.

Räknar man i detalj på arbetskraftsinvandring, dvs räknar med allt från sjukvård till skola för barnen så är det en nationell förlust.
Citera
2025-08-30, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Jo så är fallet dvs att stora företag som finns i Sverige, ex Volvo, rekryterar via utländska konsultbolag. Och det är inte för intet utan det finns en och flera anledningar till det.

Det handlar inte om lathet utan om att de vill vara kostnadseffektiva. Själv påverkar det inte mig då jag inte är verksam i den branschen. Men det är tråkigt för de som är det och väljs bort. Inte minst för deras ekonomi men också Sveriges ekonomi.

Räknar man i detalj på arbetskraftsinvandring, dvs räknar med allt från sjukvård till skola för barnen så är det en nationell förlust.

Att arbetskraftsinvandring segregerar samhället är toppen. Öppna portarna på vid gavel och fyll Sverige till bredden med spetskompetens från utlandet. Indier, perser och kineser presterar redan bättre än lata svenskar på KTH så det är inte särskilt förvånande att svenskar som utexamineras från KTH kommer ut med undermåliga betyg och fastnar i arbetslöshet.

Full fart framåt! Sverige behöver kompetensinvandring! Sverige behöver ökade klassklyftor! Öppna portarna på vid gavel!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in