2025-11-04, 19:08
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGoviral
Försökt med UpDownTool 2 ggr (Har Windows 10 Home)men får det här meddelandet:

"We couldn't install Windows 10

We've set your PC back to the way it was right before you started installing Windows 10.

0xC1900101 - 0x20017
The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation"

Snabb googling gör gällande att det förmodligen har med drivrutiner att göra, gammal dator och ids nog inte gå igenom allt som ev. behöver uppgraderas. Nån som känner igen sig och har lyckats ändå?
Hur gick du tillväga och vilken version laddade du ner?
Citera
2025-11-04, 21:48
Medlem
LadyGovirals avatar
Jag laddade ned "UpDownTool_LTSC_v3", mountade och försökte installera. Den går igenom processen men i slutänden (efter sista omstarten) så får jag det där meddelandet. Uppdaterat mer drivers, samma resultat.
Citera
2025-11-05, 05:25
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Jag laddade ned "UpDownTool_LTSC_v3", mountade och försökte installera. Den går igenom processen men i slutänden (efter sista omstarten) så får jag det där meddelandet. Uppdaterat mer drivers, samma resultat.
Jo, men vilken laddade du ner och var det från denna: teknixstuff.com/Libraries/Projects/UpDownTool/

Själv råkade jag ta fel först och scrollade ner för långt till de två sista. Men den rätta var europe mirror bland de tre översta.
Citera
2025-11-05, 08:53
Medlem
LadyGovirals avatar
Tog samma som du använde. Ska kanske tillägga att jag väljer att behålla de gamla filerna, vid slutliga omstarten får jag blåskärm sen startar Windows om och det där meddelandet dyker upp. Det är en gammal Win 7 dator (Uppdaterad till Win 10) så den har några år på nacken, kanske inte ens kompatibel med den här installationen.
Citera
2025-11-05, 10:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tog samma som du använde. Ska kanske tillägga att jag väljer att behålla de gamla filerna, vid slutliga omstarten får jag blåskärm sen startar Windows om och det där meddelandet dyker upp. Det är en gammal Win 7 dator (Uppdaterad till Win 10) så den har några år på nacken, kanske inte ens kompatibel med den här installationen.

Det kan tänkas lyckas om du nyinstallerar W10, med tanke på att nuvarande är en uppgradering, och sedan provar med att uppgradera till LTSC. Efter nyinstallationen, innan uppgraderingen, så gör du eventuella uppdateringar av drivisar med Driver Identifier.
Citera
2025-11-05, 11:32
Medlem
LadyGovirals avatar
Uppdatering var fel ord av mig, jag bytte hårddisk och installerade Win 10 från scratch, aktiverade med den nyckel jag hade från Win 7.
Citera
2025-11-05, 11:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Uppdatering var fel ord av mig, jag bytte hårddisk och installerade Win 10 från scratch, aktiverade med den nyckel jag hade från Win 7.

Har du provat med att kontrollera din W10-installation med sfc /scannow, Dism, samt uppdatera drivisar.

Det går ju att köra vidare med W10 tills inkompatibilitet sätter in. Säkerheten ordnar man själv.
Citera
2025-11-05, 17:36
Medlem
LadyGovirals avatar
Nej det har jag inte iom att jag aldrig hört talas om det. :-) Men körde sfc /scannow och den reparerade några fel. Dism gjorde inget. Testar att installera igen, några drivrutiner som bör uppdateras också enligt Driver Identifier men det får bli senare, om det inte löser sig nu.
Citera
2025-11-05, 18:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nej det har jag inte iom att jag aldrig hört talas om det. :-) Men körde sfc /scannow och den reparerade några fel. Dism gjorde inget. Testar att installera igen, några drivrutiner som bör uppdateras också enligt Driver Identifier men det får bli senare, om det inte löser sig nu.

När sfc hittar fel den reparerar så ska man efter det starta om datorn.
Citera
2025-11-05, 23:07
Medlem
LadyGovirals avatar
Tack för all hjälp men det vill inte fungera. Får testa en nyinstallation framöver innan det blir dags för ny dator.
Citera
2025-11-05, 23:44
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Tack för all hjälp men det vill inte fungera. Får testa en nyinstallation framöver innan det blir dags för ny dator.
Hur stor är iso-filen du tog hem?

La in ett ex på en gammal Lenovo w7 laptop också, som senare uppdaterades till w10, men sen kastades även den ut och la in Linux Mint. Men nu har den också fått LTSC utan problem.

Så verkar inte göra nåt att det va en gammal trött budget w7-dator i grunden. Ca 10 år.

Men jag har gjort nyinstallationer på både den och min stationära och inte behållit något.
Senast redigerad av Moob 2025-11-06 kl. 00:00.
Citera
2025-11-06, 06:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ok.

Gör det, nyinstallera och uppgradera, det kommer nog fungera. Tummar hålls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in