2025-10-15, 17:52
Medlem
Jag försöker köra Updowntool med svensk win 10 och vill behålla appar och filer men prog säger att det inte går med det språket.
Har nu installerat engelskt språkpaket men får samma svar.

Någon som fått det att fungera med att behålla appar och filer med svenskt win 10?
Citera
2025-10-15, 21:05
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad.Von.Viesen
Jag försöker köra Updowntool med svensk win 10 och vill behålla appar och filer men prog säger att det inte går med det språket.
Har nu installerat engelskt språkpaket men får samma svar.

Någon som fått det att fungera med att behålla appar och filer med svenskt win 10?
Jag fick ingen valmöjlighet att välja språk, men sen fanns ändå svenska paketet att välje inne i kontrollpanelen
Citera
2025-10-15, 22:07
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jag fick ingen valmöjlighet att välja språk, men sen fanns ändå svenska paketet att välje inne i kontrollpanelen

Lustigt, jag fick svenska språket trots att jag alltid kört med engelsk version. Så fick byta i kontrollpanelen och ta bort det svenska.
Citera
2025-10-15, 22:29
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Har använt denna version ett tag. Men efter att en del uppdateringar installerades igår så står det nu att "Supporten för din version av windows har nu upphört". Någon mer som har samma problem?

Det visar fortfarande denna version:
Utgåva Windows 10 IoT Enterprise LTSC
Version 21H2
Installerad ‎2025-‎09-‎07
Operativsystemets versionsnummer 19044.6456
Ja, jag fick samma text nu.

Det kanske var för bra för att vara sant med loT Enterprise LTSC, eller så vill de bara skrämmas.
Citera
2025-10-15, 22:34
Medlem
East.Clintfoods avatar
Jahapp..

Your device is no longer receiving security updates.

Jag försöker lösa det här..

https://learn.microsoft.com/en-gb/an...curity-updates

Kom fram till allt förutom delete SoftwareDistribution. Funkade ej..
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-10-15 kl. 22:50.
Citera
2025-10-15, 23:14
Medlem
"In Windows 10 IoT Enterprise LTSC, Microsoft incorrectly displays the end of life after the update on October 14, 2025!

What happened?
With the October update, Microsoft apparently accidentally set an EOL flag for Windows 10 Enterprise LTSC 2021 (version 21H2) and IoT Enterprise LTSC.

You can ignore the EOL warning as long as you are using the LTSC version.
Microsoft is expected to fix the issue with a future update.
No action is required for security-critical systems (e.g., industrial PCs, medical technology) as long as the LTSC version is installed correctly."
https://borncity.com/win/2025/10/15/...e-ltsc-as-eol/
Citera
2025-10-16, 03:52
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
"In Windows 10 IoT Enterprise LTSC, Microsoft incorrectly displays the end of life after the update on October 14, 2025!

What happened?
With the October update, Microsoft apparently accidentally set an EOL flag for Windows 10 Enterprise LTSC 2021 (version 21H2) and IoT Enterprise LTSC.

You can ignore the EOL warning as long as you are using the LTSC version.
Microsoft is expected to fix the issue with a future update.
No action is required for security-critical systems (e.g., industrial PCs, medical technology) as long as the LTSC version is installed correctly."
https://borncity.com/win/2025/10/15/...e-ltsc-as-eol/
Vi får väl se om det alla gjort räknas som att ha "installerats korrekt"?!

Det är det väl inte riktigt, eftersom ingen betalt för sin licens eller hämtat det från MS. Vi får hålla tummarna då.
Citera
2025-10-16, 09:27
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ja, jag fick samma text nu.

Det kanske var för bra för att vara sant med loT Enterprise LTSC, eller så vill de bara skrämmas.
Nu ser det normalt ut hos mig igen.
Citera
2025-10-16, 09:35
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Nu ser det normalt ut hos mig igen.
försvann meddelandet automatiskt?
hos mig står det kvar
Citera
2025-10-16, 09:43
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
försvann meddelandet automatiskt?
hos mig står det kvar
Ja det stod kvar när jag startade maskinen. Men när jag kollade igen efter ett tag var det borta. Tror jag tryckte på sök efter uppdateringar först men inget hände liksom.
Citera
2025-10-16, 09:57
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ja det stod kvar när jag startade maskinen. Men när jag kollade igen efter ett tag var det borta. Tror jag tryckte på sök efter uppdateringar först men inget hände liksom.
Vad heter din version exakt om du kör winver? Hon i länken ovan säger att den måste heta exakt "Windows loT Enterprise LTSC 2021" . Min version har inte 2021 efter sig utan bara version 21H2. Med det är ju inte ordagrant som hon "Vivan Phan" skrev
Citera
2025-10-16, 10:07
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Vad heter din version exakt om du kör winver? Hon i länken ovan säger att den måste heta exakt "Windows loT Enterprise LTSC 2021" . Min version har inte 2021 efter sig utan bara version 21H2. Med det är ju inte ordagrant som hon "Vivan Phan" skrev
Microsoft Windows
Version 21H2 (OS-version 19044,6456)

Sen står det bla. "Operativsystemet Windows 10 lOT Enterprice LTSC..." under.

EDIT:
Kom på att jag tömde Windows Update cache inatt innan jag stängde ner. Kanske det förklarar saken.
Senast redigerad av BrumunD 2025-10-16 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in