• 1
  • 2
2025-08-29, 08:14
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Vi har alla stött på dem: knarrande dörrar.

Ett fåtal av oss vet hur man åtgärdar det här problemet: lite symaskinsolja droppas på gångjärnen, så försvinner knarrandet omedelbart. (Life hack!)

Vi som lyssnar på P3:s morgonpasset har lyssnat på deras knarrande studiodörr i 2-3 veckor nu. Folk sms:ar in och klagar. Radiopratarna skämtar om knarrande stolar och mikrofoner, fast det är rätt uppenbart att det är just dörren in till studion som knarrar.

Jag hörde just hur programledaren David Druid "smög" ut under nyhetssändningen - KNARR - och sedan kom tillbaka igen efter gissningsvis ett kort toabesök - KNARR.

Men hur kan man bara låta detta pågå? Jag har länge upplevt att många står handfallna inför knarrande dörrar, lite överallt i samhället. Exempelvis: ett bibliotek där dörren in till toa knarrar så högt att man hade kunnat bli hörselskadad. Det får vara så, vecka efter vecka. Men varför?

Antingen hör man det inte, eller så är man för körd i huvudet (mobilskadad) för att reagera, eller så ignorerar man det - kanske tror man att det går över av sig själv? - eller så vet man inte att det faktiskt finns en lösning på problemet: smörjolja!!!! Eller så vet man inte vem som ansvarar för att lösa problemet (i 9 fall av 10 en vaktmästare), eller så vill man inte vara jobbig och klaga, eller så har man inte numret till vaktmästaren, eller så vet man inte vems "ansvar" det är att kontakta vaktmästaren. Ibland har de krångliga rutiner för inrapportering av problem, t ex ett speciellt system där varje uppdrag måste registreras vilket gör att det blir för krångligt att kontakta vaktmästaren och så orkar ingen göra det.

Vad tror ni detta beror på? Fler som har erfarenheter av människans totala handfallenhet inför knarrande dörrar?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-08-29 kl. 08:17.
Citera
2025-08-29, 08:18
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Vad tror ni det beror på? Fler som har erfarenheter av människans handfallenhet inför knarrande dörrar?

Nu lyssnar jag inte på P3 så kan inte relatera till just det. Är du säker på att det inte är nån ljudeffekt de lägger in när de får besök av typ Yasin eller nån annan förortsrappare i studion?

Men ja, jag har fixat många knarrande dörrar med min WD-40 spray, både hemma hos mig, hos andra, på skolor och arbetsplatser. Inte för att nån har bett mig, jag har bara stört mig på det.
Citera
2025-08-29, 08:23
Medlem
HobbyHitlers avatar
Om man ser en knarrande dörr i en radiostudio som ett problem värt att ödsla sms eller mail på så kanske man skulle säga upp sitt elabonnemang, då tystnar radion och problemet upphör. Ett annat knep är att trä en plastpåse över huvudet och fylla påsen med argon eller annan inert gas, då slipper man fortsättningsvis höra knarrande dörrar.
Citera
2025-08-29, 08:33
Medlem
666nomads avatar
Som redan nämnts så gissar jag det är en ljudeffekt som dom kör med ..
Citera
2025-08-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Nu lyssnar jag inte på P3 så kan inte relatera till just det.
Du missar världens bästa poddar.

Citat:
Är du säker på att det inte är nån ljudeffekt de lägger in när de får besök av typ Yasin eller nån annan förortsrappare i studion?
Inte en chans att SR skulle acceptera knarrande dörrar, så jag tror som du.
Citera
2025-08-29, 08:39
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Vi har alla stött på dem: knarrande dörrar.

Ett fåtal av oss vet hur man åtgärdar det här problemet: lite symaskinsolja droppas på gångjärnen, så försvinner knarrandet omedelbart. (Life hack!)

Vi som lyssnar på P3:s morgonpasset har lyssnat på deras knarrande studiodörr i 2-3 veckor nu. Folk sms:ar in och klagar. Radiopratarna skämtar om knarrande stolar och mikrofoner, fast det är rätt uppenbart att det är just dörren in till studion som knarrar.

Jag hörde just hur programledaren David Druid "smög" ut under nyhetssändningen - KNARR - och sedan kom tillbaka igen efter gissningsvis ett kort toabesök - KNARR.

Men hur kan man bara låta detta pågå? Jag har länge upplevt att många står handfallna inför knarrande dörrar, lite överallt i samhället. Exempelvis: ett bibliotek där dörren in till toa knarrar så högt att man hade kunnat bli hörselskadad. Det får vara så, vecka efter vecka. Men varför?

Antingen hör man det inte, eller så är man för körd i huvudet (mobilskadad) för att reagera, eller så ignorerar man det - kanske tror man att det går över av sig själv? - eller så vet man inte att det faktiskt finns en lösning på problemet: smörjolja!!!! Eller så vet man inte vem som ansvarar för att lösa problemet (i 9 fall av 10 en vaktmästare), eller så vill man inte vara jobbig och klaga, eller så har man inte numret till vaktmästaren, eller så vet man inte vems "ansvar" det är att kontakta vaktmästaren. Ibland har de krångliga rutiner för inrapportering av problem, t ex ett speciellt system där varje uppdrag måste registreras vilket gör att det blir för krångligt att kontakta vaktmästaren och så orkar ingen göra det.

Vad tror ni detta beror på? Fler som har erfarenheter av människans totala handfallenhet inför knarrande dörrar?

Med all säkerhet en ljudeffekt .
Tvivlar starkt på att sr radio har ” gamla dörrar ”in till deras studios 😉
Citera
2025-08-29, 08:39
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du missar världens bästa poddar.

Inte en chans att SR skulle acceptera knarrande dörrar, så jag tror som du.

Lyssnar på creepypodden iofs, men där passar det med knarrande dörrar.
Citera
2025-08-29, 08:40
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det är tafatta vänsterblivna som jobbar där. Dom kan inte någonting mer än att prata.
Citera
2025-08-29, 08:42
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Nu lyssnar jag inte på P3 så kan inte relatera till just det. Är du säker på att det inte är nån ljudeffekt de lägger in när de får besök av typ Yasin eller nån annan förortsrappare i studion?

Men ja, jag har fixat många knarrande dörrar med min WD-40 spray, både hemma hos mig, hos andra, på skolor och arbetsplatser. Inte för att nån har bett mig, jag har bara stört mig på det.

Samma här. Har ofta med mig smörjolja när jag besöker offentliga platser 🙂
Citera
2025-08-29, 08:44
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Med all säkerhet en ljudeffekt .
Tvivlar starkt på att sr radio har ” gamla dörrar ”in till deras studios 😉

110 000% inte en ljudeffekt. Det är väldigt tydligt att det är en riktig knarrande dörr som hörs i bakgrunden. De skämtar ofta om sin kassa arbetsmiljö: vatten som varken blir kallt eller varmt, kiosken har stängt så de kan inte få tag på något att äta, gamla stolar som luktar fis, mikrofonstativ som mer eller mindre faller isär osv.

Med tanke på hur länge de pratat om detta så tolkar jag det inte som ett stort skämt, utan mer som att de hanterar situationen med humor.
Citera
2025-08-29, 08:45
Medlem
Citat:
Samma här. Har ofta med mig smörjolja när jag besöker offentliga platser 🙂
Har hört om folk som har med sig vaselin när de besöker offentliga toaletter, men smörjolja var något nytt.
Citera
2025-08-29, 09:03
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Hörde det just igen under nyhetssändningen, 09.02. Ni som inte tror mig: lyssna i appen, alla avsnitt spelas in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in