Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Det där är ju både en rejäl förenkling och en skönmålning av blankarnas verksamhet och syften. Kan du verkligen inte se några nackdelar eller exempel på när blankningen inte har varit till gagn för någon annan än blankarna själva? Eftersom blankarna kan sänka både aktiekurser och bolag på mer eller mindre goda grunder och förekommer i en mängd olika former och skepnader så borde det inte vara särskilt svårt att hitta såna exempel.
Det kan de inte. Om jag skriver en falsk rapport där jag säger att AZN har förgiftat 1000 barn i Afrika och sen köper aktier i dippen hamnar jag i fängelse. Det är olagligt att göra så. Blankarna har givetvis ibland fel i sina antaganden men då kommer aktierna gå upp och de kommer att förlora pengar. Det är precis som vilken annan aktör i kapitalmarknaden som helst; ibland har de fel och då förlorar de pengar. Men, de får inte medvetet sprida felaktig information.
När SBB kostade 50-60 kronor så satt analytikerna och sociala-mediepersoner och haussade aktien. Satte köp och riktkurs 70-80-90. Blankarna sa sälj och satte riktkurs 10 kronor. Bland de här aktörerna hade blankarna rätt och var de som gav korrekt information. Men, alla är trots det arga på blankarna. Det är ingen som tycker att dåliga långanalyser borde förbjudas trots att de gör mycket mer skada. Det här är för mig obegriplgt. Det är bättre att vara arg på analytikerna som oftast har fel än blankarna som oftast har rätt.
Jag tycker att det borde vara olagligt att förlora 6 miljarder av pensionsspararnas pengar i Northvolt men jag har inga problem med de som skriver rapporter om att Northvolt är skräp. Det är vad jag tycker.