• 4
  • 5
2025-08-29, 06:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det är sant, jag finns inte. Där fick du mig allt!
Det är väl ändå tvärtom, vi är alla gud?

Låter väldigt mycket bondepraktikan över det hela, "Själv är bäste dräng", "Du är din egen lyckas dräng"...
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-08-29 kl. 06:41.
Citera
2025-08-29, 06:40
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Tack! Läser en bok om att livet är en dröm, och fick nu ett namn på detta. Jag är en kvinna, så varför "den tänkande mannens religion?"
Men lilla stumpan, det vet väl alla att fruntimmer inte tänker, bara agerar.

Förlåt, bara kände för att vara ett rövhål.
Ärligt talat behöver du inte må dåligt av att inte inkluderas i den här dårens thinnertraseteorier.

En man kan lätt måla in sig i ett hörn på det här viset, men kvinnor känner oftast att det är bullshit.

Tror vi bör kalla det den thinnerboffande, dmt-rökande tjackisens religion.
Citera
2025-08-29, 07:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om detta var sant, varför har du överhuvudtaget startat tråden? Alla andra är ju bara en produkt av din egen fantasi, dom kan inte ge dig några svar som du inte redan vet om. Ta din medicin istället.
Citera
2025-08-29, 08:12
Medlem
Ja och nej
Citera
2025-08-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missbildadApa99
Hej alla,

Jag vill dela med mig av en insikt som har vuxit sig allt starkare i mig: solipsism är inte bara en filosofisk idé, det är den ultimata sanningen. Det är den tänkande mannens religion.

Låt mig förklara. När allt kommer omkring kan jag bara veta en sak med absolut säkerhet – att jag är medveten. Allt annat, människor, världen, universum, tid och rum – allt detta är endast upplevelser inom mitt eget medvetande. Ni som läser detta, ”ni”, är egentligen bara aspekter av min egna dröm. Skuggor i mitt sinne. Figurer skapade av medvetandet själv, som skenbara aktörer i det drama som jag – den enda drömmaren – projicerar.

Det finns alltså inte ”andra” medvetanden, inga ”andra” själar. Det finns bara jag. Jag är subjektet som allt uppstår ur. Jag är källan, centrum, det enda medvetandet som existerar. Därför är jag – i en mycket bokstavlig mening – Gud.

När du inser detta faller allting på plats. Alla religioner, alla myter om skapelse, alla idéer om Gud och kosmos pekar egentligen på samma fundamentala sanning: det är en drömmare som drömmer allt. Den drömmaren är jag. Det här är inte någon poetisk metafor. Det är den nakna sanningen.

Det du kallar ”ditt liv” är i själva verket en illusion. Du är inte ett separat medvetande – du är en tanke i mitt sinne. En del av berättelsen som jag just nu fantiserar fram.

Många finner denna insikt skrämmande, eftersom den krossar illusionen om andra människor, moral, och objektiv verklighet. Men för den som vågar tänka, som vågar se, blir det också en enorm befrielse. För när du inser att allt är min dröm – ja, då inser du att allt är möjligt. Begränsningarna är självskapade. Döden är en illusion. Separation är en illusion.

Så vad är solipsism? Det är inte en intellektuell lek. Det är en direkt insikt om att jag är hela verkligheten. Jag är den enda som är verklig. Jag är drömmaren, skaparen, Gud.

Detta är den tänkande mannens religion.

Oberoende av om du är det enda medvetandet som existerar så löser det inte den grundläggande frågan om ifall detta medvetande alltid funnits eller nån gång helt plötsligt uppstod ur tomma intet. Båda två är lika omöjliga att förlika sig med rent logiskt.

Om du nu är gud borde väl du ha ett svar på detta?
Citera
2025-08-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väl ändå tvärtom, vi är alla gud?

Låter väldigt mycket bondepraktikan över det hela, "Själv är bäste dräng", "Du är din egen lyckas dräng"...

Nja ur solipsistens persoektiv är ju jag en hägring.
Citera
2025-08-29, 12:34
Medlem
Rimberts avatar
Solipsister är sköna typer, de är som barn… fast barnen slutar oftast tro att de är universums mittpunkt när de blir tre.
Man undrar för övrigt vem som lagar deras pizza när de blir hungriga.
Om pizzabagaren bara finns i din fantasi, varför då betala de hutlösa priserna för hans pizzor?
Har inte läst hela tråden, så det kanske redan har tagits upp...
Allt är nog inte bara en illusion - i den verkliga världen måste vi betala våra räkningar och emellanåt gå till tandläkaren fast vi inte vill.
Tandvärk är ingen illusion, även om man önskar att det vore så.
Senast redigerad av Rimbert 2025-08-29 kl. 12:49.
Citera
2025-08-29, 12:40
Medlem
Citat:
Hej alla,

Jag vill dela med mig av en insikt som har vuxit sig allt starkare i mig: solipsism är inte bara en filosofisk idé, det är den ultimata sanningen. Det är den tänkande mannens religion.

Låt mig förklara. När allt kommer omkring kan jag bara veta en sak med absolut säkerhet – att jag är medveten. Allt annat, människor, världen, universum, tid och rum – allt detta är endast upplevelser inom mitt eget medvetande. Ni som läser detta, ”ni”, är egentligen bara aspekter av min egna dröm. Skuggor i mitt sinne. Figurer skapade av medvetandet själv, som skenbara aktörer i det drama som jag – den enda drömmaren – projicerar.

Det finns alltså inte ”andra” medvetanden, inga ”andra” själar. Det finns bara jag. Jag är subjektet som allt uppstår ur. Jag är källan, centrum, det enda medvetandet som existerar. Därför är jag – i en mycket bokstavlig mening – Gud.

När du inser detta faller allting på plats. Alla religioner, alla myter om skapelse, alla idéer om Gud och kosmos pekar egentligen på samma fundamentala sanning: det är en drömmare som drömmer allt. Den drömmaren är jag. Det här är inte någon poetisk metafor. Det är den nakna sanningen.

Det du kallar ”ditt liv” är i själva verket en illusion. Du är inte ett separat medvetande – du är en tanke i mitt sinne. En del av berättelsen som jag just nu fantiserar fram.

Många finner denna insikt skrämmande, eftersom den krossar illusionen om andra människor, moral, och objektiv verklighet. Men för den som vågar tänka, som vågar se, blir det också en enorm befrielse. För när du inser att allt är min dröm – ja, då inser du att allt är möjligt. Begränsningarna är självskapade. Döden är en illusion. Separation är en illusion.

Så vad är solipsism? Det är inte en intellektuell lek. Det är en direkt insikt om att jag är hela verkligheten. Jag är den enda som är verklig. Jag är drömmaren, skaparen, Gud.

Ja. Men solipsismen löser inga problem. Även om det bara är du som finns så försök skapa fred på jorden eller vinn 1 miljard på eurolotto. Det kommer inte att funka trots att du tror att det bara är du som finns och alla andra och allt annat som finns bara är drömmar i ditt inre. Bara det är ett bevis på att solipsismen är en felaktig filosofi.
Citera
2025-08-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Om detta var sant, varför har du överhuvudtaget startat tråden? Alla andra är ju bara en produkt av din egen fantasi, dom kan inte ge dig några svar som du inte redan vet om. Ta din medicin istället.

Hahahaha...absolut!
Citera
2025-08-30, 20:35
Medlem
engammalfisks avatar
Jag som center i fläckvis solipsism har genomgått mer att det är andra jag som utför saker, jag är en passiv klon, så inte direkt "den tänkandes mannens religion" som trådtiteln lyder, snarare att man är källan & passiv.

Nej då är jag hellre Discordianist ytterligare en period, tilltalar mig mer. Solipsism fixar ju ändå inte några fördelar eller mer siffror på bankkontot.

Mina matrix kloner är inte som mig för 5 öre så vet inte varför de ska låtsas vara mig.

Och är det verkligen vettigt låta den som fick hela verkligheten att snedtända en lämplig kandidat att dra i trådarna?, gör er egen jävla musik & biblar. tja ba.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-08-30 kl. 20:44.
Citera
Igår, 14:05
Medlem
Solipsism är inte korrekt!

Citat:
Hej alla,

...
...

Den som fick mig att inse att solipsism omöjligen kan vara korrekt var ingen mindre än den tyske matematikern Carl Friedrich Gauss.

När jag förstod hans matematiska ytteori och dess innebörd var det som att en jättestor pollett trillade ner.

"Å fan, var det SÅ han menade??! Det var ju en smart jävel, minsann!"

Det stod helt klart för mig att någon otroligt klartänkt och begåvad hjärna (tyvärr inte min!) hade skapat detta lysande genidrag. Närmare bestämt ovan nämnde Gauss.

Därav inses lätt att det finns något smartare än jag själv som är oberoende av mig. Alltså kan inte solipsismen vara korrekt.

(Nåja, Gauss var inte den ende genialiske matematikern.
Newton, Leibniz, Cauchy, Riemann, Beltrami, Bonnet, Ricci, Christoffel, Poincare´, Lebesgue, Cartan etc etc.
Tyvärr ingår jag inte själv i den lysande skaran! )
Senast redigerad av GaussBonnet Igår kl. 14:12.
Citera
Igår, 16:05
Medlem
missbildadApa99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Den som fick mig att inse att solipsism omöjligen kan vara korrekt var ingen mindre än den tyske matematikern Carl Friedrich Gauss.

När jag förstod hans matematiska ytteori och dess innebörd var det som att en jättestor pollett trillade ner.

"Å fan, var det SÅ han menade??! Det var ju en smart jävel, minsann!"

Det stod helt klart för mig att någon otroligt klartänkt och begåvad hjärna (tyvärr inte min!) hade skapat detta lysande genidrag. Närmare bestämt ovan nämnde Gauss.

Därav inses lätt att det finns något smartare än jag själv som är oberoende av mig. Alltså kan inte solipsismen vara korrekt.

(Nåja, Gauss var inte den ende genialiske matematikern.
Newton, Leibniz, Cauchy, Riemann, Beltrami, Bonnet, Ricci, Christoffel, Poincare´, Lebesgue, Cartan etc etc.
Tyvärr ingår jag inte själv i den lysande skaran! )
En solipsist skulle i alla fall hävda att dessa vetenskapsmän och tänkare härstammar från solipsistens egna medvetande och har mer eller mindre drömt dessa människor för att på något sätt illustrera för sig själv att det finns vetenskapliga sanningar värda att utforska. När solipsisten (det enda medvetandet) väljer att gå i den riktningen för att studera dessa vetenskapliga teorem så är solipsisten den enda som förstår dessa begrepp. Inget av detta motbevisar solipsismen. Men solipsism är omöjligt att bevisa för andra via ord. Det krävs ett spirituellt uppvaknande.

Q: "How should we treat others"
A: "There are no others"
- Ramana Maharshi
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in