Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Jag missade ingenting, det är du som verkar ha svårt att förstå att om män tar över kvinnors (ofta oavlönade och dåligt betalda jobb) så tar kvinnorna över männens jobb. Som jag upprepat gång på gång så spelar det ingen roll för samhällsekonomin om skattepengarna kommer från män eller kvinnor!
Du gör ett antagande, som bygger på en kraftig förenkling av verkligheten.
Att ”kvinnorna tar över männens jobb” målar upp en bild av en oerhört statisk ekonomi och arbetsmarknad, förändring och innovation sker aldrig; och anställda jobbar med samma uppgifter hela arbetslivet.
Exempel: om två slumpmässigt utvalda kvinnor skulle ta över Elon Musks och Peter Thiels arbeten, så skulle det bara rulla på? Och ingen skulle ens märka att ett byte skett?
Vi har haft ungefär 3 decennier av statsfeminism i Sverige. Då fokus legat på kvinnor, skattemiljarder har finansierat eget riskkapital, de har lyfts fram, de har haft ensamrätt till höga positioner i staten, men även i näringslivet har de kvoterats in.
Hur många framgångsrika exportföretag har grundats av kvinnor under dessa 30 år? Vetenskapliga upptäckter? Tekniska uppfinningar och lösningar?
Dina resonemang bygger på antagandet om att kvinnor och män är precis lika. Därmed skulle utfallet också bli precis lika, men verkligheten visar på något annat.
Precis samma resonemang ligger som grund inom all sådan lagstiftning sedan medborgarrättsrörelsen in USA 60-talet: därmed måste olika utfall bero på diskriminering, enligt resonemanget.
Den moderna svenska versionen av detta är just att:
Citat:
kvinnor som får dra det tyngsta lasset gällande barn och hem och blir sjukskrivna för stress och depression
vilket jag anser både sakna belägg i verkligheten; och nedvärdera mäns insatser i både samhället och ekonomin
Citat:
så är det många kvinnor i den sitsen som gärna skulle ta ett bättre betalt jobb.
För det är ju bara att
ta ett välbetalt jobb? Kunskapen och förutsättningarna finns ju liksom redan där?
Det har mindre med välbetalda jobb att göra; och mer fokus på
värdeskapande.
Citat:
Skulle du själv hellre ta största ansvaret för barnen och bli sjukskriven för stress och depression, för att få en större del av föräldrapenning och sjukpenning?
Nej, och påståendet att det är ett sådant helvete att ta hand om barn att man blir nedbruten är en desperat åtgärd för att förklara kvinnors väldigt höga sjuktal.
Tidigare påstods det att kvinnors arbeten var fysiskt mer påfrestande än mäns, som förklaring på sjukskrivningarna. Det faller ju på sin egen orimlighet; och förklaringen är snarare än män är bättre rustande för ett arbetsliv.
Citat:
Vad tänker du att ”en återgång till traditionella könsroller” skulle innebära?
Mer traditionella könsroller skulle utmynna större lycka för alla parter. Högre löner, mindre stress, en bättre ekonomi, mindre slöseri med skattemedel; och bättre och tryggare barndom för barnen.
Citat:
Jag har 4 nu vuxna barn som tycker att de haft en fantastisk barndom, och under deras uppväxt betalade jag in enormt mycket mer skatt än deras far (och väldigt många andra män) samtidigt som jag även drog ett större lass med barn och hushåll.
Grattis. Om vi utgår från att det du skriver är sant, så är du naturligtvis det stora undantaget från hur det ser ut i verkligheten.
Att försvinnande få kvinnor dras till män med lägre inkomster gör dig i det närmaste unik..
[/quote]
Citat:
Vad tänker du om det faktum att kriminalitet kostar samhället hundratals miljarder varje år, och att män står för ca 80 % av all kriminalitet?
Jag tänker som utbildad statistiker att, förutom att män betalar 3/4 av skatterna men står för bara 1/4 av kostnaderna; och därmed finansierar hela kostnaden inom gruppen, så finns det säkert finns ett lämpligare förklaringsvariabel än gruppen ”män”.
Lite som att lägga skulden för könsstympade flickor på gruppen ”kvinnor”.
Så när jag kikar på andra västländer, som har mycket gemensamt med Sverige, men är mindre fega gällande befolknings data, så visar det sig föga förvånande att
etnicitet kombinerat med kön, är en betydligt starkare förklaringsvariabel.
Inhemska, vita män bär med råge sina egna samhällskostnader; och subventionerar alla andra grupper.
Det är också slående att de utgör den enda gruppen som bidrar mer till samhället än de kostar. De innehar därmed den unika positionen att de subventionerar alla andra grupper (kön x etnicitet).
Det just det jag försöker påpeka i den här diskussionen, du förutsätter hela tiden att om bara kvinnor kan byta plats med män, så kommer automatiskt utfall att bli det motsatta. Ett antagande som inte på något sätt är underbyggt.