2025-09-07, 18:40
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Försök tänk till lite då kring varför skillnaden finns. Läste du överhuvudtaget vad Försäkringskassan kommit fram till och vad jag skrev?
Jag har tänkt till; och förstår mycket väl varför skillnaderna finns. Men du har däremot visat dig oemottaglig för dessa skäl.
Feminism och jämställdhet leder till sämre levnadsstandard för framför allt familjer.
Men konceptet ’familj’ har nästan raderats i svensk lagstiftning. Här är alla individer, som existerar för att intjäna skatt till staten.
Citat:
Återigen. Om du vill ha ut föräldrapenning och barnbidrag och sjukpenning för sjukskrivning p.g.a. stress och depression så behöver du ju göra det som krävs för att hamna där.
Nej. Som jag förklarade för dig (som du helt missade) så finns de pengarna hos försäkringskassan enbart för att män arbetar och betalar skatt.
Citat:
Om du tar den rollen istället och din kvinna arbetar mer så blir det du som man som tar emot mer (och får leva det liv du drömmer om med föräldrapenning, barnbidrag och sjukpenning för stress och depression) och hon som kvinna som betalar mer skatt.
Fel igen.
Om bara kvinnor arbetade; och männen ”tar den rollen istället” så skulle inte skatteinbetalningarna från kvinnorna räcka till någon (absurt lång) föräldraledighet, barnbidrag, eller sjukpenning.
Du verkar inte tro att nivån på skatteinbetalningarna spelar någon som helst roll, utan bara någon betalar skatt blir allt bra. Oavsett om pengarna räcker tiil eller inte.

Jag förstår att du inte vill höra det, men en återgång till traditionella könsroller skulle alla, men framför allt barn, åtnjuta en bättre tillvaro.
Citera
2025-09-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Jag har tänkt till; och förstår mycket väl varför skillnaderna finns. Men du har däremot visat dig oemottaglig för dessa skäl.
Feminism och jämställdhet leder till sämre levnadsstandard för framför allt familjer.
Men konceptet ’familj’ har nästan raderats i svensk lagstiftning. Här är alla individer, som existerar för att intjäna skatt till staten.
Det du skriver tyder inte på att du förstår varför skillnaderna finns. Vilka skäl anser du att jag är oemottaglig för?

Jämställdhet innebär att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Vad i det anser du leder till lägre levnadsstandard för familjer? Vilka rättigheter, skyldigheter och möjligheter tycker du ska försvinna, och för vem?

Citat:
Nej. Som jag förklarade för dig (som du helt missade) så finns de pengarna hos försäkringskassan enbart för att män arbetar och betalar skatt.
Jag missade ingenting, det är du som verkar ha svårt att förstå att om män tar över kvinnors (ofta oavlönade och dåligt betalda jobb) så tar kvinnorna över männens jobb. Som jag upprepat gång på gång så spelar det ingen roll för samhällsekonomin om skattepengarna kommer från män eller kvinnor!

Citat:
Fel igen.
Om bara kvinnor arbetade; och männen ”tar den rollen istället” så skulle inte skatteinbetalningarna från kvinnorna räcka till någon (absurt lång) föräldraledighet, barnbidrag, eller sjukpenning.
Du verkar inte tro att nivån på skatteinbetalningarna spelar någon som helst roll, utan bara någon betalar skatt blir allt bra. Oavsett om pengarna räcker tiil eller inte.

Jag förstår att du inte vill höra det, men en återgång till traditionella könsroller skulle alla, men framför allt barn, åtnjuta en bättre tillvaro.
Känns det svårt för dig att förstå att många kvinnor skulle tjäna betydligt mer om de hade möjlighet att välja ett jobb där de inte behövde ta hänsyn till sina barn och hemmet?

Om män som i den här tråden uttrycker avundsjuka mot de kvinnor som får dra det tyngsta lasset gällande barn och hem och blir sjukskrivna för stress och depression vill byta med kvinnorna, så är det många kvinnor i den sitsen som gärna skulle ta ett bättre betalt jobb.

Skulle du själv hellre ta största ansvaret för barnen och bli sjukskriven för stress och depression, för att få en större del av föräldrapenning och sjukpenning?

Vad tänker du att ”en återgång till traditionella könsroller” skulle innebära?

Jag har 4 nu vuxna barn som tycker att de haft en fantastisk barndom, och under deras uppväxt betalade jag in enormt mycket mer skatt än deras far (och väldigt många andra män) samtidigt som jag även drog ett större lass med barn och hushåll.

Kvinnor och män tjänar ungefär lika mycket fram tills de skaffar barn. Ändringarna i inkomst därefter beror till störst del på vem som tar mest ansvar för barnen.

Vad tänker du om det faktum att kriminalitet kostar samhället hundratals miljarder varje år, och att män står för ca 80 % av all kriminalitet?
Citera
2025-09-08, 05:32
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Oj så många män det fanns i den här tråden som skulle vilja ha det som kvinnor. Det står ju vad orsaken är:

”Orsaken är att kvinnor tar längre föräldraledighet, får en större del av barnbidraget och i högre grad står för det obetalda arbetet i hemmet.
– Dessutom är risken för sjukskrivning på grund av stress och depression 3*gånger högre för kvinnor än för män i 25–40-årsåldern.”

Så för den man som vill uppnå samma nivå som kvinnor är ju lösningen enkel:

Ta ett betydligt större ansvar för barnen och livspusslet i stort, då kommer även du att få ut mer från Försäkringskassan (och mindre från jobbet).

Att diska hemma är inget arbete, det kallas fritid. Och de är ju i regel väldigt selektiva med vad som är "oavlönat arbete hemma". Typiskt "manliga sysslor som att klippa gräsmattan eller ta bilen till service och besiktning är inte arbete, att se efter barnen eller laga mat är arbete osv. Orsaken att kvinnor är sjukskrivna oftare för stress och utbrändhet är pga. kvinnor helt enkelt är känsligare för stress och därför inte är anpassade till arbeten med stress.

Annars så är det ju oerhört märkligt att kvinnor både är stressade mer samtidigt som de har mer ledighet än män. Skulle män vara lediga lika mycket som kvinnor så skulle inkomsterna inte räcka till och skatteintäkterna för samhället skulle falla bort.
Citera
2025-09-08, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Att diska hemma är inget arbete, det kallas fritid. Och de är ju i regel väldigt selektiva med vad som är "oavlönat arbete hemma". Typiskt "manliga sysslor som att klippa gräsmattan eller ta bilen till service och besiktning är inte arbete, att se efter barnen eller laga mat är arbete osv. Orsaken att kvinnor är sjukskrivna oftare för stress och utbrändhet är pga. kvinnor helt enkelt är känsligare för stress och därför inte är anpassade till arbeten med stress.

Annars så är det ju oerhört märkligt att kvinnor både är stressade mer samtidigt som de har mer ledighet än män. Skulle män vara lediga lika mycket som kvinnor så skulle inkomsterna inte räcka till och skatteintäkterna för samhället skulle falla bort.
Den typ av ”ledighet” det innebär att vara familjens projektledare 24/7 är absolut stressande och innebär att man aldrig är riktigt ledig, så varför tar inte fler män den rollen om de är mer lämpade för det?

Gräsklippning och snöskottning är betydligt mer avkopplande (med bra musik i lurarna ger det ofta energi) och sker mer sällan, och nuförtiden har de flesta robotklippare. Besiktning av bilen sker max en gång om året och de flesta bilar behöver inte servas och lagas speciellt ofta.

När det gäller stress så upplever och uttrycker kvinnor stress annorlunda än män. Delvis på grund av hormoner, hjärnans funktion, sociala roller och olika coping-strategier. Både män och kvinnor klarar oftast stress- OM de får återhämtning.

Jag är egenföretagare och 4 barns mamma, och jag känner inte till något yrke som bara i sig själv är för stressigt för mig som kvinna.

Problemet för många kvinnor är att de aldrig eller sällan får/kan återhämta sig. En talande sak är att mäns stressnivå minskar när de närmar sig hemmet efter jobbet, medan kvinnors stressnivå i samma situation ökar.

Anser du det vara fel att den som är föräldraledig får föräldrapenning, och anser du det vara fel att den som inte mår bra får sjukpenning?
Citera
2025-09-08, 09:44
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Jag missade ingenting, det är du som verkar ha svårt att förstå att om män tar över kvinnors (ofta oavlönade och dåligt betalda jobb) så tar kvinnorna över männens jobb. Som jag upprepat gång på gång så spelar det ingen roll för samhällsekonomin om skattepengarna kommer från män eller kvinnor!
Du gör ett antagande, som bygger på en kraftig förenkling av verkligheten.
Att ”kvinnorna tar över männens jobb” målar upp en bild av en oerhört statisk ekonomi och arbetsmarknad, förändring och innovation sker aldrig; och anställda jobbar med samma uppgifter hela arbetslivet.

Exempel: om två slumpmässigt utvalda kvinnor skulle ta över Elon Musks och Peter Thiels arbeten, så skulle det bara rulla på? Och ingen skulle ens märka att ett byte skett?

Vi har haft ungefär 3 decennier av statsfeminism i Sverige. Då fokus legat på kvinnor, skattemiljarder har finansierat eget riskkapital, de har lyfts fram, de har haft ensamrätt till höga positioner i staten, men även i näringslivet har de kvoterats in.

Hur många framgångsrika exportföretag har grundats av kvinnor under dessa 30 år? Vetenskapliga upptäckter? Tekniska uppfinningar och lösningar?

Dina resonemang bygger på antagandet om att kvinnor och män är precis lika. Därmed skulle utfallet också bli precis lika, men verkligheten visar på något annat.

Precis samma resonemang ligger som grund inom all sådan lagstiftning sedan medborgarrättsrörelsen in USA 60-talet: därmed måste olika utfall bero på diskriminering, enligt resonemanget.

Den moderna svenska versionen av detta är just att:
Citat:
kvinnor som får dra det tyngsta lasset gällande barn och hem och blir sjukskrivna för stress och depression
vilket jag anser både sakna belägg i verkligheten; och nedvärdera mäns insatser i både samhället och ekonomin
Citat:
så är det många kvinnor i den sitsen som gärna skulle ta ett bättre betalt jobb.
För det är ju bara att ta ett välbetalt jobb? Kunskapen och förutsättningarna finns ju liksom redan där?

Det har mindre med välbetalda jobb att göra; och mer fokus på värdeskapande.

Citat:
Skulle du själv hellre ta största ansvaret för barnen och bli sjukskriven för stress och depression, för att få en större del av föräldrapenning och sjukpenning?
Nej, och påståendet att det är ett sådant helvete att ta hand om barn att man blir nedbruten är en desperat åtgärd för att förklara kvinnors väldigt höga sjuktal.

Tidigare påstods det att kvinnors arbeten var fysiskt mer påfrestande än mäns, som förklaring på sjukskrivningarna. Det faller ju på sin egen orimlighet; och förklaringen är snarare än män är bättre rustande för ett arbetsliv.
Citat:
Vad tänker du att ”en återgång till traditionella könsroller” skulle innebära?
Mer traditionella könsroller skulle utmynna större lycka för alla parter. Högre löner, mindre stress, en bättre ekonomi, mindre slöseri med skattemedel; och bättre och tryggare barndom för barnen.

Citat:
Jag har 4 nu vuxna barn som tycker att de haft en fantastisk barndom, och under deras uppväxt betalade jag in enormt mycket mer skatt än deras far (och väldigt många andra män) samtidigt som jag även drog ett större lass med barn och hushåll.
Grattis. Om vi utgår från att det du skriver är sant, så är du naturligtvis det stora undantaget från hur det ser ut i verkligheten.
Att försvinnande få kvinnor dras till män med lägre inkomster gör dig i det närmaste unik..
[/quote]

Citat:
Vad tänker du om det faktum att kriminalitet kostar samhället hundratals miljarder varje år, och att män står för ca 80 % av all kriminalitet?
Jag tänker som utbildad statistiker att, förutom att män betalar 3/4 av skatterna men står för bara 1/4 av kostnaderna; och därmed finansierar hela kostnaden inom gruppen, så finns det säkert finns ett lämpligare förklaringsvariabel än gruppen ”män”.
Lite som att lägga skulden för könsstympade flickor på gruppen ”kvinnor”.
Så när jag kikar på andra västländer, som har mycket gemensamt med Sverige, men är mindre fega gällande befolknings data, så visar det sig föga förvånande att etnicitet kombinerat med kön, är en betydligt starkare förklaringsvariabel.

Inhemska, vita män bär med råge sina egna samhällskostnader; och subventionerar alla andra grupper.
Det är också slående att de utgör den enda gruppen som bidrar mer till samhället än de kostar. De innehar därmed den unika positionen att de subventionerar alla andra grupper (kön x etnicitet).

Det just det jag försöker påpeka i den här diskussionen, du förutsätter hela tiden att om bara kvinnor kan byta plats med män, så kommer automatiskt utfall att bli det motsatta. Ett antagande som inte på något sätt är underbyggt.
Citera
2025-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Att ”kvinnorna tar över männens jobb” målar upp en bild av en oerhört statisk ekonomi och arbetsmarknad, förändring och innovation sker aldrig; och anställda jobbar med samma uppgifter hela arbetslivet.

Exempel: om två slumpmässigt utvalda kvinnor skulle ta över Elon Musks och Peter Thiels arbeten, så skulle det bara rulla på? Och ingen skulle ens märka att ett byte skett?

Vi har haft ungefär 3 decennier av statsfeminism i Sverige. Då fokus legat på kvinnor, skattemiljarder har finansierat eget riskkapital, de har lyfts fram, de har haft ensamrätt till höga positioner i staten, men även i näringslivet har de kvoterats in.

Hur många framgångsrika exportföretag har grundats av kvinnor under dessa 30 år? Vetenskapliga upptäckter? Tekniska uppfinningar och lösningar?

Dina resonemang bygger på antagandet om att kvinnor och män är precis lika. Därmed skulle utfallet också bli precis lika, men verkligheten visar på något annat.

Precis samma resonemang ligger som grund inom all sådan lagstiftning sedan medborgarrättsrörelsen in USA 60-talet: därmed måste olika utfall bero på diskriminering, enligt resonemanget.

vilket jag anser både sakna belägg i verkligheten; och nedvärdera mäns insatser i både samhället och ekonomin
För det är ju bara att ta ett välbetalt jobb? Kunskapen och förutsättningarna finns ju liksom redan där?

Nej, och påståendet att det är ett sådant helvete att ta hand om barn att man blir nedbruten är en desperat åtgärd för att förklara kvinnors väldigt höga sjuktal.

Tidigare påstods det att kvinnors arbeten var fysiskt mer påfrestande än mäns, som förklaring på sjukskrivningarna. Det faller ju på sin egen orimlighet; och förklaringen är snarare än män är bättre rustande för ett arbetsliv.
Mer traditionella könsroller skulle utmynna större lycka för alla parter. Högre löner, mindre stress, en bättre ekonomi, mindre slöseri med skattemedel; och bättre och tryggare barndom för barnen.

Grattis. Om vi utgår från att det du skriver är sant, så är du naturligtvis det stora undantaget från hur det ser ut i verkligheten.
Att försvinnande få kvinnor dras till män med lägre inkomster gör dig i det närmaste unik..

Jag tänker som utbildad statistiker att, förutom att män betalar 3/4 av skatterna men står för bara 1/4 av kostnaderna; och därmed finansierar hela kostnaden inom gruppen, så finns det säkert finns ett lämpligare förklaringsvariabel än gruppen ”män”.
Så när jag kikar på andra västländer, som har mycket gemensamt med Sverige, men är mindre fega gällande befolknings data, så visar det sig föga förvånande att etnicitet kombinerat med kön, är en betydligt starkare förklaringsvariabel.

Inhemska, vita män bär med råge sina egna samhällskostnader; och subventionerar alla andra grupper.
Det är också slående att de utgör den enda gruppen som bidrar mer till samhället än de kostar. De innehar därmed den unika positionen att de subventionerar alla andra grupper (kön x etnicitet).

Det just det jag försöker påpeka i den här diskussionen, du förutsätter hela tiden att om bara kvinnor kan byta plats med män, så kommer automatiskt utfall att bli det motsatta. Ett antagande som inte på något sätt är underbyggt.
[/quote]

Vilket förvirrat trams...med så många direkta sakfel.

Kvinnor går in i väggen av stress idag, inte för att de tar hand om barn och hem, utan för att de tvingas DUBBELARBETA i högre grad än män, utöver att de även i högre grad än män har jobb som arbetar med människor, vilket forskning visar medför större stressfaktorer än att ex arbeta med saker, och att dessa jobb ex. omsorgssektorn oftare har sämre arbetsvillkor än andra jobb, pga underbemanning etc...

DÄR har du skälet till att kvinnor idag mer ofta blir sjukskrivna än män. Män vilar oftare efter jobbet....kvinnor JOBBAR oftare efter jobbet.

Vidare, kvinnor har inte nån "ensamrätt" till höga positioner i staten...det finns mängder med män på dessa positioner också, du har kanske inte noterat detta?

Och vetenskapliga och tekniska innovationer m.m. sker idag i betydligt högre grad i team, och inte av nån ensam gubbe nånstans. I dessa team återfinner du gott om kvinnor, så ja, kvinnor är definitivt med och "uppfinner" idag. På vilken jäkla måne lever du egentligen på?

Ska jag dra ett exempel för dig av kvinnliga vetenskapliga arbeten de senaste decennierna?
hört talas om Crispr-Cas 9? en av de större medicinska innovationerna senaste tiden som revolutionerat gentekniken. Jepp....en kvinna, eller t.o.m två kvinnor, du kan googla deras namn själv.
Citera
2025-09-08, 10:39
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor går in i väggen av stress idag, inte för att de tar hand om barn och hem, utan för att de tvingas DUBBELARBETA i högre grad än män, utöver att de även i högre grad än män har jobb som arbetar med människor, vilket forskning visar medför större stressfaktorer än att ex arbeta med saker, och att dessa jobb ex. omsorgssektorn oftare har sämre arbetsvillkor än andra jobb, pga underbemanning etc...

DÄR har du skälet till att kvinnor idag mer ofta blir sjukskrivna än män. Män vilar oftare efter jobbet....kvinnor JOBBAR oftare efter jobbet.

När man jämför män och kvinnor i samma yrke så är kvinnor lik förbannat sjukskrivna mer än män så den förklaringen går bort.

Andra orsaken, att kvinnor jobbar vidare efter jobbet, vems fel är det? Varför ställs aldrig kravet att vuxna människor bör ta ansvar för sin egen hälsa? Det är allmänt känt hur kronisk stress påverkar hälsan, man kan inte dubbelarbeta dag ut och dag in och sedan skylla ifrån sig när man går in i väggen.

Man blir ju närmast ansedd som hjälte i dagens samhälle när man sjukskriver sig för överansträngning, varför ska vi andra som tar ansvar för vår hälsa tvingas subventionera desa människors återhämtning? Det gäller både kvinnor och män, men statistiken är tydlig här, det är ett mycket större problem för den kvinnliga delen av befolkningen än den manliga.
Citera
2025-09-08, 17:13
Medlem
Citat:

Det jag skriver bygger inte på någon tro om att kvinnor och män är lika, det bygger på en övertygelse om att människor är individer och att skillnaden mellan individer är större än skillnaden mellan könen.

Förändringar och innovation inom arbetslivet kan lika gärna utföras av kvinnor när de får tid och ro till det. Det innebär inte att alla kvinnor är lämpade för det, men långt ifrån alla män är lämpade för det heller.

De allra flesta män utför inte ett jobb som kvinnor inte skulle klara av, och det som sådana som Elon Musk och Peter Thiel skapar är det ytterst få andra som skulle klara överhuvudtaget, de som har kompetensen skapar något eget på den nivån.

Citat:
Om du anser det sakna belägg att kvinnor får dra det tyngsta lasset gällande barn och hem och att kvinnor blir sjukskrivna för stress och depression måste du vara oerhört verklighetsfrånvänd och en grav konspirationsteoretiker som inte tror på statistik.

På vilket sätt tänker du att det nedvärderar mäns insatser i samhället och ekonomin att säga att deras nivå av insatser hemma gör att deras kvinnor mår dåligt? När män åker hem från jobbet minskar deras stress, medan kvinnors stress ökar när de åker hem.

Alla är bra på något och alla är sämre på något, det man är sämre på kan man utveckla utan att för den del förringa det man är bra på.

Citat:

Nej, kunskapen finns ju inte innan vare sig hos män eller kvinnor, båda könen behöver lära sig. När det gäller förutsättningar är det olika hos olika individer vad de har förutsättningar för, och vem som tar huvudansvaret för barnen ger ofta sämre förutsättningar yrkesmässigt för kvinnor. Både kvinnor och män kan skapa värde, vilken typ av värde man skapar beror på individen och dess förutsättningar.

Citat:

Ingen har påstått att det är ett sånt helvete att ta hand om barn att man blir nedbruten. Det jag säger och statistiken bekräftar är att människor som aldrig får återhämtning blir sjuka! Det gäller alltså även män, alla som aldrig får återhämtning blir förr eller senare sjuka.

De flesta män får återhämtning efter sitt lönearbete medan många kvinnor inte får återhämtning när de kommer hem, och där ligger skillnaden. Du verkar ha svårt att ta in att det handlar om den SAMMANLAGDA arbetsbelastningen över tid och bristen på återhämtning, och inte bara på det avlönade arbetet.

Men om det skulle vara så att män är omänskliga och inte behöver någon återhämtning alls blir det ju ännu mer oförståeligt varför de inte tar hand om projektledarrollen utan istället låter sina kvinnor bränna ut sig.

Citat:
Jag kanske formulerade mig dåligt. Det jag menade var vad du anser att de traditionella könsrollerna är?

Det jag tänker på då är att kvinnan är hemma på heltid och tar hand om barn och hem, och att mannen är den enda som jobbar utanför hemmet. Om det är så du menar, hur tänker du att det ska fungera i praktiken, både för samhället i stort och för kvinnan respektive mannen?

Citat:
Det som gör mig hyfsat unik är min energi som varit en förutsättning för att lyckas både vara en bra mamma och företagare, men när det gäller att inte bry sig om hur mycket mannen tjänar så är jag långt ifrån unik.

Citat:

Fram med rättvisande fakta som styrker ditt påstående om att män skulle betala 3/4 av skatterna och bara står för 1/4 av kostnaderna.

Ta med i beräkningen att den sammanlagda kostnaden för mäns våld mot kvinnor uppskattas till 39,7 miljarder, och när det gäller kriminalitet överlag så begås den till 80 % av män till en kostnad av hundratals miljarder varje år.

När det gäller kostnader för att skaffa och ha barn så brukar den kostnaden räknas som kvinnans vilket är en orättvisa eftersom både kvinnan och mannen är föräldrar.

Så visa vad du räknar in i din åsikt om att vita män med råge bär sina egna samhällskostnader.

Vad är det du inte finner underbyggt i att den som ges förutsättningar för att lägga fokus på sitt yrkesliv kommer betala in mer skatt än den som är förhindrad att göra det? Känns det svårt för dig att förstå att förutsättningar och utfall hänger ihop så om förutsättningarna blir ombytta så blir även utfallet det?
Citera
2025-09-08, 19:13
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Den typ av ”ledighet” det innebär att vara familjens projektledare 24/7 är absolut stressande och innebär att man aldrig är riktigt ledig, så varför tar inte fler män den rollen om de är mer lämpade för det?

Gräsklippning och snöskottning är betydligt mer avkopplande (med bra musik i lurarna ger det ofta energi) och sker mer sällan, och nuförtiden har de flesta robotklippare. Besiktning av bilen sker max en gång om året och de flesta bilar behöver inte servas och lagas speciellt ofta.

När det gäller stress så upplever och uttrycker kvinnor stress annorlunda än män. Delvis på grund av hormoner, hjärnans funktion, sociala roller och olika coping-strategier. Både män och kvinnor klarar oftast stress- OM de får återhämtning.

Jag är egenföretagare och 4 barns mamma, och jag känner inte till något yrke som bara i sig själv är för stressigt för mig som kvinna.

Problemet för många kvinnor är att de aldrig eller sällan får/kan återhämta sig. En talande sak är att mäns stressnivå minskar när de närmar sig hemmet efter jobbet, medan kvinnors stressnivå i samma situation ökar.

Anser du det vara fel att den som är föräldraledig får föräldrapenning, och anser du det vara fel att den som inte mår bra får sjukpenning?

Du använder feministiskt hitte-på svammel som "projektledare för familjen". Att hitta på aktiviteter på fritiden kallas för att vara ledig. Det är samma svammel som "oavlönat hemarbete", som också är helt vanlig ledighet. Ingen får betalt för att duscha, diska, serva bilen, spela golf, skjutsa barnen. Därför att det är fritidsaktiviteter. Om man upplever att man inte får tillräckligt med återhämtning så får man gå ned i arbetstid eller helt enkelt skippa aktiviteter på fritiden som man upplever som jobbiga. Man behöver inte planera eller göra aktiviteter om man känner att man inte ids.

Vad är de extrma hemaktiviteter som främst kvinnor gör? Är det jobbigare att laga mat än att klippa gräsmattan? Man kan lyssna på musik när man lagar mat också.
Senast redigerad av MrMario 2025-09-08 kl. 19:16.
Citera
2025-09-08, 19:49
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Kvinnor går in i väggen av stress idag, inte för att de tar hand om barn och hem, utan för att de tvingas DUBBELARBETA i högre grad än män,
Citat:
En myt och överdrift. Särskilt bland yngre par och familjebildningar.

Citat:
Vidare, kvinnor har inte nån "ensamrätt" till höga positioner i staten...det finns mängder med män på dessa positioner också, du har kanske inte noterat detta?
Jag påstod aldrig att de hade ensamrätt. På vissa ställen råder det fortfarande till stor del meritokrati.
Men att kvotering används sedan 90-talet har väl du noterat hoppas jag? Du vet, ”kvotering nu, kompetensen kommer senare”, som en kvinnlig sossetopp uttryckte sig.

Citat:
Och vetenskapliga och tekniska innovationer m.m. sker idag i betydligt högre grad i team, och inte av nån ensam gubbe nånstans. I dessa team återfinner du gott om kvinnor, så ja, kvinnor är definitivt med och "uppfinner" idag. På vilken jäkla måne lever du egentligen på?
Jag har själv arbetat i decennier inom bioteknisk forskning, så kom inte och försök skriva mig på näsan om hur det fungerar.

Citat:
Ska jag dra ett exempel för dig av kvinnliga vetenskapliga arbeten de senaste decennierna?
hört talas om Crispr-Cas 9? en av de större medicinska innovationerna senaste tiden som revolutionerat gentekniken. Jepp....en kvinna, eller t.o.m två kvinnor, du kan googla deras namn själv.
Jo det har jag naturligtvis. Men kan du inte dra exempel, gärna fler än ett om det är möjligt, med SVENSKA KVINNOR FRÅN SVERIGE eftersom det är just i Sverige oerhörda resurser har satsats i feminismens namn, de senaste 30 åren, så att kvinnor kunnat visa sin potential.

Några imponerande exempel på grundade exportföretag, upptäckter, eller uppfinningar?
Citera
2025-09-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Du använder feministiskt hitte-på svammel som "projektledare för familjen". Att hitta på aktiviteter på fritiden kallas för att vara ledig. Det är samma svammel som "oavlönat hemarbete", som också är helt vanlig ledighet. Ingen får betalt för att duscha, diska, serva bilen, spela golf, skjutsa barnen. Därför att det är fritidsaktiviteter. Om man upplever att man inte får tillräckligt med återhämtning så får man gå ned i arbetstid eller helt enkelt skippa aktiviteter på fritiden som man upplever som jobbiga. Man behöver inte planera eller göra aktiviteter om man känner att man inte ids.

Vad är de extrma hemaktiviteter som främst kvinnor gör? Är det jobbigare att laga mat än att klippa gräsmattan? Man kan lyssna på musik när man lagar mat också.
Ditt inlägg visar tydligt att du inte har några barn, så jag kan tala om att när man har barn kan man inte bara strunta i barnen och att göra saker oavsett hur sliten man är.

Livet med barn kräver absolut att någon är projektledare, saker varken planerar sig själv eller gör sig själv.

Har man små barn bör man absolut inte slappna av med musik i öronen när man lagar mat, då hör man inte den tystnad som uppstår när de hittar på något de inte borde göra.

Det är inga extrema hemaktiviteter som mammor sysslar med, problemet är att det oftast går i ett och staplar man saker på varandra och man aldrig får återhämta sig så blir det för mycket till slut.

Det är uppenbart att du inte har den blekaste aning om hur det är att ha barn, så varför uttalar du dig om det?

Du svarade inte på frågan:
Senast redigerad av Neverhesitate 2025-09-08 kl. 21:51.
Citera
2025-09-09, 05:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ditt inlägg visar tydligt att du inte har några barn, så jag kan tala om att när man har barn kan man inte bara strunta i barnen och att göra saker oavsett hur sliten man är.

Livet med barn kräver absolut att någon är projektledare, saker varken planerar sig själv eller gör sig själv.

Har man små barn bör man absolut inte slappna av med musik i öronen när man lagar mat, då hör man inte den tystnad som uppstår när de hittar på något de inte borde göra.

Det är inga extrema hemaktiviteter som mammor sysslar med, problemet är att det oftast går i ett och staplar man saker på varandra och man aldrig får återhämta sig så blir det för mycket till slut.

Det är uppenbart att du inte har den blekaste aning om hur det är att ha barn, så varför uttalar du dig om det?

Du svarade inte på frågan:

Nej, man behöver inte vara "projektledare" (vad nu det är för något är ett mysterium, packa barnens gympapåse och planera picknick på helgen?). Verkar som du inte har några exempel på vad det är som tar musten ur damerna, utöver helt vanliga vardagssysslor.
Kvinnor är känsligare för den stress man normalt stöter på i karriärsyrken, kanske något som tyder på att kvinnor skulle må bättre om de var hemma med familjen istället för att jobba och ha familj samtidigt om de inte klarar av att koppla av på fritiden.

Att det är något som gått snett med samhällsutvecklingen som gör att kvinnor mår sämre, det föds få barn osv. skriver jag under på, och att det inte är vare sig kvinnors eller mäns fel. Män gör redan grovjobbet för att dra in skatteintäkterna till samhället, så det vore inte rätt att skylla på män för att kvinnor inte orkar. Främsta lösningen vore förmodligen att återgå till ett traditionellt samhälle där kvinnor slipper jobba när de blir gravida och får barn. Det är sjukt att behöva se höggravida kvinnor arbeta i princip tills stunden de ska föda, det är inte hälsosamt de ska ju vara hemma och vila. Istället har vi den kvinnofientliga feminismen som kräver att kvinnor ska få arbeta heltid höggravida som alla andra, när de snarare borde jobba för krav att gravida tjejer ska få slippa jobba då det äventyrar kvinnans och barnens välmående.

Det jämställda samhället är destruktivt för både kvinnor och män.
Senast redigerad av MrMario 2025-09-09 kl. 05:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in