2025-08-28, 09:09
Medlem
Byt operatör.
Citera
2025-08-28, 09:09
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Byt till Comviq istället om du har 4G
Citera
2025-08-28, 09:17
Medlem
Operatören kan se exakt vilken telefon som ditt simkort sitter i. De har även sparat en lista över alla telefoner som kortet någonsin vart kopplat mot.

Och samma åt andra hållet, för en given telefon har de listor på exakt vilka simkort som suttit i den.

Nu var det säkert 15 år sen jag var inne i den svängen så vet inte om något ändrats med gdpr men så var det förr i alla fall. Tror inte det blivit mindre övervakning...
Citera
2025-08-28, 09:30
Medlem
helskumt gäller det verkligen bara vimla, vems nät kör de på?
Citera
2025-08-28, 09:50
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva

Vimla använder Telenors nät.
Citera
2025-08-28, 09:52
Medlem
ElastyMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva

Alla operatörer kan se vilken IMEI nummer som ditt SIM-kort varit kopplat på.
Vilket ger både modell och märke på telefonen du har.

Kollar man statistik på t ex ett telefon nummer så ser man en lista på alla telefoner som varit kopplade med det mobil numret.

Har dock inte hört någon annan som använd det i försäljnings syfte
Citera
2025-08-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElastyMannen
Alla operatörer kan se vilken IMEI nummer som ditt SIM-kort varit kopplat på.
Vilket ger både modell och märke på telefonen du har.

Kollar man statistik på t ex ett telefon nummer så ser man en lista på alla telefoner som varit kopplade med det mobil numret.

Har dock inte hört någon annan som använd det i försäljnings syfte
jag menar att mobilen är för gammal för vimla
Citera
2025-08-28, 10:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Skrev ett mail till Vimla och frågade nu och fick ett snabbt svar efter att jag trodde jag fått igång VoLTE:

"Dessvärre krävs även att vi har stöd för VoLTE för att det ska fungera, trots att själva telefonen kan ha VoLTE."

Sen listar de en massa modeller på telefoner som de menar fungerar. Nu såg jag en annan tråd om en som fått brev från 3 om samma sak, där de diskuterar att vissa telefoner är svartlistade hos dem. Fattar inte, vadå, det är aktiverat VoLTE i telefonen, varför tillåts inte telefonen i deras nät?
Ja, det krävs även att operatören godkänt att mobilen får köra VoLTE i deras nät.

Du kan se om VoLTE är aktivt genom att titta under About phone/Status information/SIM card status/IMS registration status (ja, jag har engelska i min mobil). Där ska den vara registrerad. Finns också Moblie voice network type, där ska det vara 4G. Kan ev. se lite annorlunda ut i din mobil (beroende på OS och tillverkare).
Citera
2025-08-28, 10:57
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Självklart kan de via ditt simkort se precis vilken mobil du har, IMEI och typ allt.
De kan se alla sms du skickat också.
Citera
2025-08-28, 10:58
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle det vara självklart. Det skulle gå aldeles ypperligt att sköta signaleringen helt utan att veta vad du har för modell och OS.
Det spelar väl ingen roll. Du undrade hur de kan veta och faktumet är att den information delas av din telefon till operatören.
Citera
2025-08-28, 11:37
Medlem
Men varför skulle operatören aktivt gå in och hindra vissa mobilmodeller att använda VoLTE 4G? Om nu mobilen stödjer det enligt standard.
Mycket märkligt.
Citera
2025-08-28, 11:54
Medlem
Köpte en telefon med 4G och LTE.

LTE står för Long Term Evolution Har också fått att min telefon är gammal vilket den inte är. Har kontaktat operatören att om dom inte erbjuder funkionalitet på en modärn telefon får dom ta och ersätta den, jävla tattare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in