• 1
  • 2
2025-08-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Bajsnödig rättshaverist som tror han är något.

Vadå, har man fått rösta så kan man hålla tyst, där tog rättigheterna slut i vår halvdemokrati.
Citera
2025-08-27, 22:23
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackelstina
Du är en hjälte.

Jag vet men visste inte att det fanns fler som visste ...kul
Citera
2025-08-27, 23:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Rättshaveristisk mongoloid som har ihopfantiserade problem endast en rättshaverist någonsin kommer ha, och du är för hjärndöd för att se det, antagligen för att du själv är en rättshaverist deluxe av din posthistorik att döma.

När argumenten tryter kommer personangreppen fram. Att tro att myndigheter alltid har rätt och medborgarna som vill granska myndigheterna har fel är mycket farligt. Fler medborgare borde begära ut sina handlingar och granska vad som egentligen står där. Det kan bli en riktigt obehaglig överraskning för många som har problem med myndigheter av olika slag. Att vilja kontrollera detta har absolut noll med rättshaverism att göra. Det är något helt annat.

Jobbar du nån myndighet själv så att du blivit så hjärntvättad och aggressiv? Vad har du att dölja i sådana fall? Låt de som vill granska sina handlingar och använda sin demokratiska rättighet få göra det. Att kalla oss för "rättshaverister" som stödjer demokratiska principer är per definition att vara rättshaveristiskt lagd själv.
Citera
2025-08-27, 23:08
Medlem
Citat:
"En rättshaverists guide till att dränera kommunen på tid och pengar"
om det hade varit så dyrt så kan de väl bara ha registrena offentliga och sökbara då?

Region Västmanland la ut alla sina lönelistor direkt på webben för att slippa ta massa frågor om detta.

Folket vann.
Citera
2025-08-29, 06:52
Medlem
Tack för listan!

Jag tycker ändå att det är bra att folk kämpar även om det oftast slutar med en vinst för rättsrötade och rättshavererade myndigheter. Men ju fler som blir varse desto större konsekvenser får det för förtroendet för våra politiker och myndigheter, tills slut kanske det blir en förbättring.

Man ska ha klart gör sig att JO varken behöver ta upp en anmälan eller motivera en anledning till varför din anmälan inte ledde någonstans. Tror ca 90% av anmälningarna läggs ner, en del rör säkert rena tjänstefel, tex vid vägrande, ej diarieföra, döljande eller förstörelse av offentlig handling. Tjänstefel och rättsröta som idag knappast är straffbara.

Tillhör du de 90% där anmälan ignoreras med en standardfras så anser myndigheten att du var rättshaverist, man vann och de äger laglig rätt att ta till förtalsordet, rättshaverist, "trots vinst varje gång"! Myndigheten beter sig som en friad våldtäcksman, trots vetskap om man egentligen begått brottet så visade domstolen att man var oskyldig.

Var medveten om att det kan vara straffbart idag att ge igen med ett skällsord till den ryggradslöse tjänstemannen som sedan kallar dig rättshaverist. Du får enligt lag inte ens bli arg längre, jo om du är tyst!
Citera
2025-08-29, 08:11
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Tack för listan!

Jag tycker ändå att det är bra att folk kämpar även om det oftast slutar med en vinst för rättsrötade och rättshavererade myndigheter. Men ju fler som blir varse desto större konsekvenser får det för förtroendet för våra politiker och myndigheter, tills slut kanske det blir en förbättring.

Man ska ha klart gör sig att JO varken behöver ta upp en anmälan eller motivera en anledning till varför din anmälan inte ledde någonstans. Tror ca 90% av anmälningarna läggs ner, en del rör säkert rena tjänstefel, tex vid vägrande, ej diarieföra, döljande eller förstörelse av offentlig handling. Tjänstefel och rättsröta som idag knappast är straffbara.

Tillhör du de 90% där anmälan ignoreras med en standardfras så anser myndigheten att du var rättshaverist, man vann och de äger laglig rätt att ta till förtalsordet, rättshaverist, "trots vinst varje gång"! Myndigheten beter sig som en friad våldtäcksman, trots vetskap om man egentligen begått brottet så visade domstolen att man var oskyldig.

Var medveten om att det kan vara straffbart idag att ge igen med ett skällsord till den ryggradslöse tjänstemannen som sedan kallar dig rättshaverist. Du får enligt lag inte ens bli arg längre, jo om du är tyst!

Jah hörde nåt nyligen som lät så fantastiskt overkligt att öronen va farligt nära att ramla av men...tjänstemannaansvaret är på väg tillbaks
Citera
2025-08-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Jah hörde nåt nyligen som lät så fantastiskt overkligt att öronen va farligt nära att ramla av men...tjänstemannaansvaret är på väg tillbaks

Ja jag hoppas det kommer något och att det blir annat straff än utdelad kritik!

För min del blev det ingen kritik från JO efter ett flertal anmälningar pga av vägran att lämna ut allmän handling på olika sätt.

Först sedan de vägrat mig ett överklagningsbart beslut för att överklaga det avslag jag fått på den handling jag begärt ut blev det kritik. Att vägra överlämna överklagningsbart beslut tycker jag är ett ganska grovt tjänstefel och bör vara straffbart då det är ett medvetet brott mot vår grundlag. Lagtrots kanske!

När jag väl fick beslutet så var rättsprocessen i ärendet i princip avslutat så jag saknade nytta av dokumentet och de översände också en del av handlingen i samband med kritiken, dock inte komplett, begärde ut resten men återigen vägran. Så jag vände mig till JO igen med hänvisning till ärendet och då de tog inte upp ärendet. Frågan man ställer sig är ju vad myndigheten inte ville jag skulle se!

Så rädda för JO och dess kritik är man inte!
Senast redigerad av Klumpfisken 2025-08-29 kl. 09:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in