• 4
  • 5
2025-08-27, 23:38
Medlem
pn222jws avatar
Återkoppling.
Citera
2025-08-28, 01:05
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
För hundra år sedan använde du både återkoppling och feedback om elektriska kretsar och i princip inget annat.

Eftersom den bredare betydelsen så tydligt anspelar på den ursprungliga användningen borde termen återkoppling vara väldigt intuitiv, precis som feedback är om man kan engelska.

Jag var visst ute och cyklade och läste inte mycket mer än titeln och lite inlägg.

Tänkte på feedback som när man får feedback från någon annan ang. något man gjort, typ en presentation eller dylikt.

🙃
Citera
2025-08-28, 05:40
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det är så vanligt förekommande så jag tycker man kan säga det är ett så kallat låneord och tillhör svenskan numera. Precis som ordet mail, visst man kan säga epost också men mail så vanligt att man numera kan säga det låneord.

Feedback bör införas i nästa revidering av SAOL.
Citera
2025-08-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akterseglarn
Mitt sätt att lära sig på, då härmar jag först informationen jag vill lära mig. Senn när jag tror jag har gjort det första steget tillräckligt, i det andra steget, återkallar jag informationen och rättar felen med omedelbar feedback. Men vad kallar man feedback på svenska? Några förslag?

Många här säger feedback. Nu är ju feedback underförstått en återkoppling från någon annan, typ din handledare.

Medan det verkar som att du själv gör det i din arbetsprocess. Självrättelse. Självkorrigering.
Egen analys. Processarbete...

Jmf processkrivning.
Citera
2025-08-28, 09:01
Medlem
Återverkan är naturligtvis det enda rätta svaret.

Anglo-saxiska låne-ord som feedback och ny-moderna påfund som återkoppling och annat fluff bör man hålla sig ifrån.

/ Notera det i protokollet 28 augusti 2025 Kl.09:01(CEST)
Citera
2025-08-28, 09:25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Feedback bör införas i nästa revidering av SAOL.
Ordet finns redan i SAOL:

https://svenska.se/saol/?id=0654612&pz=7
Citera
2025-08-28, 13:21
Medlem
Tidvinds avatar
Trevligt att se att det finns ungdomar som lägger energi på att lära sig språket istället för att använda svensgelska.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in