2025-08-27, 17:27
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Nu finns förslag att tefonsälj ska förbjudas.
Telesäljare gnäller förstås. Men sättet att sälja har missbrukats grovt.
Bra om det blir förbud.

Jag håller med till 100%. Det är en smutsig bransch där både kunder och framför allt anställda blir blåsta och utnyttjade.
Citera
2025-08-27, 17:30
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Är det verkligen tillåtet att ni använder mitt telefonnummer som ni fått från kund A ringer och försöker sälja in kund B?

Jag kan även lägga till att NIX-telefonspärr inte respekterades för fem öre
Citera
2025-08-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Men sen räckte tiden inte till.

Vad gjorde du när du inte sysslade med att ringa?
Citera
2025-08-27, 18:17
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Vad gjorde du när du inte sysslade med att ringa?

En del tid gick till att anställningsintervjuer/rekrytering. Vid hade stor personalomsättning. En del tid gick till morgonmöten, hetsa och peppa personalen osv.

Sen sysslade jag med att rädda order när kunder krånglade. I första hand skötte säljarna sina egna kundtjänstärenden, men titt som tätt kom det extra krångliga kunder.

Vi respekterade inte ångerrätten pga produktens natur och för att vi sålde till företag. Dvs ingen ångerrätt, vilket tidvis skapade mycket konflikter med kunder.
Citera
2025-08-27, 18:28
Medlem
Har också suttit som telefon-nasare, och där började alla topp-säljare bråka och istället bildade de varsin, konkurrerande firma. Roliga gubbar, som säljer utav helvete, till varje pris. VDn satt själv å kall-ringde dagligen, och sålde hur bra som helst. Medan han pratade med kunderna gjorde han obscena gester som att luftrunka, grimasera, osv. Roligt att bevittna.

Höll du också på så? Hade du någon "säljcoach" som antingen var en snygg brud du ville knulla eller 40+ man som trodde sig få en befodran?
Citera
2025-08-27, 18:47
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Har också suttit som telefon-nasare, och där började alla topp-säljare bråka och istället bildade de varsin, konkurrerande firma. Roliga gubbar, som säljer utav helvete, till varje pris. VDn satt själv å kall-ringde dagligen, och sålde hur bra som helst. Medan han pratade med kunderna gjorde han obscena gester som att luftrunka, grimasera, osv. Roligt att bevittna.

Höll du också på så? Hade du någon "säljcoach" som antingen var en snygg brud du ville knulla eller 40+ man som trodde sig få en befodran?

Vi hade också en ”utbrytare” som öppnade ett eget bolag med någon av sina polare. Tyvärr tror jag aldrig det tog någon riktigt fart.

Annars var det lite som du beskriver det. Mycket skämt och jargong. En av dom bättre säljarna brukade briljera inför dom andra genom att ringa på högtalartelefonen i konferensrummet (detta var kanske runt 2010 &#128517. Han presenterade sig för kunderna dom Hermann Göring och Christer Pettersson osv. Sålde hur bra som helst trots det.

Vi hade försäljningschef, men en ung kille. Ingen på företaget var över 30 och de flesta var mellan 19-22. Men go stämning, tjejer anställdes naturligtvis enbart efter utseende
Citera
2025-08-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Vi hade också en ”utbrytare” som öppnade ett eget bolag med någon av sina polare. Tyvärr tror jag aldrig det tog någon riktigt fart.

Annars var det lite som du beskriver det. Mycket skämt och jargong. En av dom bättre säljarna brukade briljera inför dom andra genom att ringa på högtalartelefonen i konferensrummet (detta var kanske runt 2010 &#128517. Han presenterade sig för kunderna dom Hermann Göring och Christer Pettersson osv. Sålde hur bra som helst trots det.

Vi hade försäljningschef, men en ung kille. Ingen på företaget var över 30 och de flesta var mellan 19-22. Men go stämning, tjejer anställdes naturligtvis enbart efter utseende

Ja, okej, ja det låter exakt som ett TM-bolag det. Jo det är bra stämning så länge man säljer, men det blir även public shaming om man säljer dåligt, och LAS å sånt är inte så noga på dessa firmor, haha!

Jo fan, vi körde ofta med lalliga namn, å gjorde ofta till rösterna osv vid samtal, och det sjuka var ju att desto mer man svamlade desto bättre gick affärerna.

Vi hade ju en suput också som hällde sprit i kaffet, i tron om att ingen märker, men cheferna brydde sig inte så länge hon sålde. En gång kom hon fem timmar försent, för hon hade suttit i arresten pga bråk med sin karl. Hon hade inte nyktrat till när hon dök upp, men hon jobbade på som vanligt å fick vara kvar länge till eftersom hon levererade.
Citera
2025-08-27, 18:56
Medlem
Vad drog ett sådant företag in på en månad ungefär?
Citera
2025-08-27, 19:00
Medlem
Vad tjänade dina anställda? Både nyanställda och mer erfarna. Var lönen fast, provisionsbaserad eller både och?
Citera
2025-08-27, 19:08
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja, okej, ja det låter exakt som ett TM-bolag det. Jo det är bra stämning så länge man säljer, men det blir även public shaming om man säljer dåligt, och LAS å sånt är inte så noga på dessa firmor, haha!

Jo fan, vi körde ofta med lalliga namn, å gjorde ofta till rösterna osv vid samtal, och det sjuka var ju att desto mer man svamlade desto bättre gick affärerna.

Vi hade ju en suput också som hällde sprit i kaffet, i tron om att ingen märker, men cheferna brydde sig inte så länge hon sålde. En gång kom hon fem timmar försent, för hon hade suttit i arresten pga bråk med sin karl. Hon hade inte nyktrat till när hon dök upp, men hon jobbade på som vanligt å fick vara kvar länge till eftersom hon levererade.

Jag tror knappt att jag visste vad LAS var på den tiden, utan vi bara körde på. Vi hade ofta lite säljtävlingar som morot. Det kunde vara lite allt möjligt, allt från en låda öl till en laptop.

Det jobbade två killar där som hatade varande djupt. En gång fick dom en säljtävling, dock med ett mycket svårt säljmål, där den som tog det först skulle få sparka den andra. Då jävlar blev det fart 😂 Men målet var för högt att så båda blev kvar

Sen söps det ganska mycket, men dock efter arbetstid. Men kontoret blev nästan som en liten fritidsgård/förfest lokal för unga vuxna på fredag eftermiddag.

Men kul att hon fick vara kvar, kanske var det spriten i kaffet som gjorde munlädret
Citera
2025-08-27, 19:15
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Vad drog ett sådant företag in på en månad ungefär?

Vi omsatte som mest ca 18mkr/år, på storhetstiden kring 2011-ish. Sen dalade försäljningen ner till kanske 10mkr runt 2018, när jag sålde min del.

Jag tror att det berodde på att folk helt enkelt blev svårare att få tag på. Färre och färre svarade på okända nummer.
Citera
2025-08-27, 19:22
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Vad tjänade dina anställda? Både nyanställda och mer erfarna. Var lönen fast, provisionsbaserad eller både och?

Vi hade en provision och en grej vi kallade garantilön. Garantilönen var 15000, men sen tror jag att den höjdes till typ 18000 vid något tillfälle.

Dom som var duktiga tjänade ganska bra, speciellt för att vara unga. Att folk fick löner på 40tkr och mer var inte ovanligt. Det var mycket pengar på 00-talet.

Men sen var det många som sålde så dåligt att vi gick back på den där garantilönen. Då blev det tyvärr alltid sparken.

Vissa låg också och sålde precis på gränsen. Dom gillade nog stämningen men ville inte jobba ihjäl sig liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in