2025-08-27, 12:03
Avslutad
Om jag köper och säljer saker i mitt närområde typ hämtar en bil vore trevligt för 20 papp och kanske får säljer den sedan för 25-30k enkla pengar kanske fixar den om behövs samt letar annat som motorcyklar och whatever kom med idéer att sälja vad tror ni om idén?
Citera
2025-08-27, 12:17
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oklararen
Om jag köper och säljer saker i mitt närområde typ hämtar en bil vore trevligt för 20 papp och kanske får säljer den sedan för 25-30k enkla pengar kanske fixar den om behövs samt letar annat som motorcyklar och whatever kom med idéer att sälja vad tror ni om idén?
Knappast ny idé. Folk har hållit på med det sedan Gula tidningens glada dagar.
Citera
2025-08-27, 12:30
Medlem
Är du väldigt insatt i nått särskilt så är det klart du kan hitta en edge som du kan tjäna pengar på. Men att bara famla på måfå kostar nog mer tid och energi än du får ut av det.
Citera
2025-08-27, 12:53
Medlem
Citat:

Aldrig tänkt på att man göra så, helt banbrytande idé!
Citera
2025-08-27, 13:25
Medlem
Clownfysiks avatar
Det blir allt svårare att göra pengar så som du tänker ts. I takt med att världen blev uppkopplad och alla onlinebaserade marknader och auktionsplatser kom till så går det väldigt många kännare på varje marknad. Ett bättre sätt tror jag vore att du åker runt på loppisar och liknande och handlar enstaka fina grejor som du vet är värt mycket mer än vad säljaren vill ha. Sen kränger du själv dessa online. Det kräver dock att du är insatt i vad gamla saker kostar, vad folk vill ha, och samlarbuisness rent allmänt. Det är inget man blir över en natt.

En annan variant är att köpa dödsbon. Det kunde man göra mycket pengar på förr, men det är säkert svårare med det idag också.
Citera
2025-08-27, 13:32
Medlem
Citat:
Om jag köper och säljer saker i mitt närområde typ hämtar en bil vore trevligt för 20 papp och kanske får säljer den sedan för 25-30k enkla pengar
Dryg prisklass att operera i. Mycket "sista pris kompis" innan det faktiskt dyker upp en svensk tjej som behöver en billig bil och köper den utan att vare sig pruta eller mordhota dig...
Citera
2025-08-27, 13:32
Medlem
Citat:

inte så enkla pengar som du tror. ditt exempel ovan renderar ju ca 2500kr-5000kr i skatt. så du får snällt räkna på tiden det tog dig och se vad det blev per timme. kanske hade varit en bättre ide att ta ett helgskift på donken....
Citera
2025-08-27, 14:45
Medlem
Studsbolls avatar
Gillar du babbeluringar som tjoar "sistapåris, bruhrr" i din telefon dygnet runt? För det är så man får babbeluringar i sin telefon.
Citera
2025-08-27, 14:45
Medlem
Citat:

Blocket är tjuvar och för en kontrollstat.
bojkotta allt som har med shibstedt,aftonbladet att göra.

Deras annonser för bilar och motorcyklar är helvetes dyra eftersom de haft monopol så länge vilket höjt priserna för bilar.

Därför de försöker göra reklam i varje tv-reklam för att lura kunderna att gå till blocket för att försöka tvinga säljarna att använda deras skräpsajt.

Använd marketplace på fb istället.
Finns massor med bilar där.

skicka inte pengar i förväg bara.
blocket är nedlusat med skojare som håller på med detta så det finns på i princip alla andra annonssajter också.
Senast redigerad av Blatteman 2025-08-27 kl. 14:48.
Citera
2025-08-27, 15:07
Medlem
RiverStyxs avatar
Snöskotrar eller skidutrustning funkar nog bäst. Kanske camping grejer. Något inte blattarna sysslar med.

Annars är du på en köp/sälj marknad med en massa araber uppfödda med bazaar-mentalitet som alla dessutom har konkurrensfördelen att de är fullt ut bidragsförsörjda redan och bara håller på och handlar för att tjäna extrapengar.
Citera
2025-08-27, 15:17
Medlem
Ja det är bara prova, men gör eget företag har jag hört så så slipper du betala momsen kanske 25%.
Då har du ju redan tjänat åtta tusen när du säljer till samma pris.
Men lyssna inte på mig för jag kan inget om det här .men gör om gör rätt
Citera
2025-08-27, 18:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Det är ju exakt det som alla araber och Hassan och company håller på med.

När du har annonserat en handfull bilar i eget namn på Blocket så kommer dina annonser plötsligt att nekas godkännande med hänvisning till att du inte annonserar som privatperson. Blocket kommer att hävda att du är bilhandlare och att du ska betala för företagsannonser och abonnemang vilket kostar ganska rejält mycket mer än att annonsera som privatperson.

Annonsera på Facebook marketplace funkar fram till dess att din bank nyfiket börjar intressera sig för dina transaktioner.

Det är hopplöst svårt att tjäna några pengar i det långa loppet som privatperson på att "flippa" billiga skitbilar och ännu svårare som bilhandlare då man plötsligt hamnar i ljuset av konsumentköplagen.
Senast redigerad av ormbiten 2025-08-27 kl. 19:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in