2025-08-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Svinkallt på vintern? Hur tänker du då? Dom varmaste lägenheterna/boende är dom som bor högst upp, för gissa vad. Värmen stiger uppåt.

Det är inte luft och termik det pratas om. (Mest i trapphuset då kanske)

Värmesystemet är som varmast närmast undercentralen, som oftast ligger i källaren.

Och värmesystemet samlar på sig luft, som lägger sig överst i systemet, dvs vindsvåningen. Där tappar man värme.

Men ett väl-isolerat tak, gör mycket.

Har knatat in i vindslägenheter med skiffer-golv (jättesnyggt), men där alla i familjen gick runt med raggsockor.

Med det sagt, tror jag alla någon gång vill bo i en vindslägenhet, och unik-heten gör att dom är lätta att hitta köpare till. Oavsett.
Senast redigerad av Ihantala 2025-08-27 kl. 15:18.
Citera
2025-08-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.

Hur f... kan nån bo i fyrkant väggar tak och golv i lgh ??? Jätte tråkigt...
Citera
2025-08-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Kan inte annat än instämma. Helt obegripligt hur folk frivilligt kan vilja gå runt och kröka nacken i sitt hem. Ofta är det små pyttefönster som man måste sätta näsan mot rutan för att kunna se ut också. Vindar är precis som du säger förrådsutrymme!

Du tänker helt galet. Där du eventuellt får kröka huvudet är utanför planritningen och bara bonus utrymme. Takhöjden är ju dessutom oftast betydligt högre i en vindsvåning än en vanlig lägenhet.
Citera
2025-08-27, 16:15
Medlem
Beror väl en del på takvinkeln också. Men skönt att slippa trampande ovanifrån, prat som ofta hörs från lägenheter vägg i vägg, samt spolande i rör.
Citera
2025-08-27, 16:23
Medlem
Kan bara tala för mig själv var väl "nyrik" och hade aldrig bott i lgh innan och föreställde att de hade varit mysigare med bättre utsikt och större balkong, + ingen som stör ovanför. Man tröttna ganska snabbt och sommaren var kanska bökig då det var väldigt varmt, jag gillar när det är kyligt, nu tycker jag det är mysigt när det regnar och kanske det enda jag saknar från att bo på en takvåning/vindsvåning men kan tänka mig att många hade upplevt de som betydligt mer störande än en granne ovanför.
Citera
2025-08-27, 16:36
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
.Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Det beror ju helt på hur det är byggt och om ventilation finns och fungerar.

Kan ju exempelvis vara välisolerat tak, då är det ju svalare där på sommaren än i en lägenhet längre med då det är färre fönster särskilt solen skiner in.

Är det dessutom någon slags luftvärmepump eller liknande i lägenheten så finns det ju inga problem med värmen.

Beror helt på byggnadsår, hyresvärd m.m.
Citera
2025-08-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det beror ju helt på hur det är byggt och om ventilation finns och fungerar.

Kan ju exempelvis vara välisolerat tak, då är det ju svalare där på sommaren än i en lägenhet längre med då det är färre fönster särskilt solen skiner in.

Är det dessutom någon slags luftvärmepump eller liknande i lägenheten så finns det ju inga problem med värmen.

Beror helt på byggnadsår, hyresvärd m.m.
Jag har bott i ett hus byggt på 50-talet på vinden och det var stekhett på sommaren, man kunde känna hur det strålade värme från innertaket.

Tror det skall mycket till för att det inte skall vara varmt där...
Citera
2025-08-27, 16:58
Medlem
Fråga hur många av dem gillade boken Karlsson på taket.
Citera
2025-08-27, 17:15
Medlem
En vindsvåning var min högsta dröm långt upp i åren. Det eller en gigantisk gammal industrilokal. Kan fortfarande se tjusningen även om de är två diametralt motsatta alternativ.
Sneda väggar tycker jag fortfarande är urcharmigt, har ändå aldrig något jag vill hänga på väggarna kass på heminredning som jag är.
Så för mig är det då alls inte obegripligt.
Citera
2025-08-27, 17:30
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Vem fan tänker på brandrisken när man köper bostad?

Det borde väl alla göra, det kan ju handla om livet.
Citera
2025-08-27, 17:46
Medlem
Citat:
Var nyligen hemma hos en bekant som nyligen köpt en vindsvåning. Jag log, nickade och höll med när han framhöll hur fantastiskt det var med vindsvåning. Men i realiteten är det ett budgetboende. Sneda väggar där man inte kan hänga kont. Svårinrett av samma skäl. Massor av yta som inte kan användas. Svinkallt på vintern och bastuvärme på sommaren.
Tydligen betalar man premiumpris för vindsvåningar. Begriper inte varför. Borde vara tvärtom. Det finns ju en anledning till att när huset byggdes för över hundra år sedan så var det förråd på vinden.

Jag ser det istället som en bonus, du får mer yta än vad som står i försäljningsannonsen då där ytorna där du inte kan stå ses som biareor, men som du troligtvis kan göra annat med. Du behöver t.ex. inte kunna stå där du ställer en soffa.
Citera
2025-08-27, 17:51
Medlem
om du ska bo i ett hus med grannar så är ju regeln att ju högre upp du bor ju fler grannar kan du störa. du går hårt i golvet, du stänger dörren så det låter, du spelar musik så högt. det är sällan du stör grannarna ovanpå dig. ljud går nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in