2025-08-27, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Antar att folk ställer priset och det reducerade antalet grannar (kanske jobbar natt) i relation till värme/kyla och eventuell avsaknad av balkong och anser att det tidigare är viktigare. Som nattarbetare hade jag varit öppen till en källarvåning om det betydde att det var tyst dagtid - för folk har verkligen tappat det och tror att de bor i fristående villor på landet fast de har grannar.

Kan inte mer än hålla med dig, vet inte hur ofta jag har hört bekanta säga att man "får spela hur högt man vill fram till klockan 22" som att det vore lag.

Vindsvåning är oftast mindre lyhört och du störs sällan samt väldigt mycket mer enskilt boende oftast du delar inte ventilation med någon för du är oftast sist på linjen och det känns som om alla jag har varit hemma hos i vindsvåning lever ett lugnare liv mer ostört och jag skulle absolut vara öppen för en vindsvåning. Tror dom flesta tycker det är rätt jobbigt att hänga tavlor osv på väggarna egentligen har man något att skylla på, dessutom så finns det raka väggar i mitten av lägenheten oftast kök plus vardagsrum om man nu måste hänga upp saker på väggarna. Ser egentligen bara fördelar med vindsvåning men bor sedan några år tillbaka enbart i hus för jag har tröttnat på att ha grannar. Speciellt white trash med några ungar eller ännu värre muslimer.
Senast redigerad av Topflax 2025-08-27 kl. 13:19.
Citera
2025-08-27, 13:28
Medlem
Bor för tillfället i en och det är väldigt trevligt. Snedtaken vid 2 fönster som man kan slå i om man pular med någonting under och att vattnet tar evigheter på sig att bli kallt är dom enda minus jag kan komma på. En av Sveriges attraktivaste adresser med fantastisk utsikt kan bidra till att det är så trevligt också.
Senast redigerad av NegerJaegarn 2025-08-27 kl. 13:43.
Citera
2025-08-27, 13:45
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Massa gnäll

Högt läge med bra utsikt, fina terrasser/balkong, tyst och mindre trafikbuller, öppna och bra planlösningar, inget golvstampande från grannar ovanför.
Citera
2025-08-27, 14:06
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Titta t.ex. på den här, får så extremt klaustrofobisk känsla bara av att se bilderna, snedtak som gör att man behöver sitta med lutande huvud i varenda soffa känns det som. Ställer man sig upp på vänstra sidan när man vaknar från sängen slår man i huvudet. Känns som att bo i en koja för barn.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-43-21480231

Sen skriver de "generös takhöjd" dessutom
15 miljoner, är den på extrapris?
Citera
2025-08-27, 14:07
Medlem
Värsta jag sett var ett nybyggt hus,villa, egen design, där det s k master bedroom hade snedtak så nära kuddsidan, att försökte du tvärresa dig upp när väckarklockan ringer, då slår du i taket 3 dm upp. Såg helt sjukt ut. Begärda priset var väl 5 miljoner för en 10 år sen.
Citera
2025-08-27, 14:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
15 miljoner, är den på extrapris?

De räknar nog med att den går upp en del kan jag tro.
Citera
2025-08-27, 14:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det låter extremt dyrt, de gånger jag har sett vindsvåningar som är mycket dyrare än andra lägenheter i samma område har de haft takterrass eller dylikt.

Naturligtvis är det en smaksak men jag tyckte väldigt mycket om att bara vara själv på mitt våningsplan och att hissen inte gick till någon annan lägenhet. Sedan är det i min mening lite roligare med en vindsvåning än en vanlig lägenhet. Det blir mer av en utmaning att möblera och se till att nyttja ytan och lägenheten blir så att säga en del av inredningen om det finns synliga takbjälkar och liknande.

Ja, det är i regel stor terrass och bra utsikt från denna, vilket ju tillför en stor exklusivitetskänsla till läggan och då driver upp priset.
Citera
2025-08-27, 14:11
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
De räknar nog med att den går upp en del kan jag tro.
Ja det tror jag med, det vinnande budet kommer nog ligga på närmare 20 miljoner när allt är klart.
Helt vansinnigt, enligt mig.
Citera
2025-08-27, 14:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ägde och bodde i en vindsvåning för många år sedan, mycket trevligt. Lite mer charmigt än en vanlig lägenhet, visst är det inte lika mycket ytor för konst men på den tiden hade jag inte speciellt mycket ändå. Sedan hade min lägenhet full ståhöjd på ena sidan och sluttande tak på andra, kanske hade varit värre om det var snedtak på båda sidorna.

Ytan som man inte kan använda som vanligt på grund av låg takhöjd får man ju så att säga på köpet eftersom den inte räknas med i kvadratmetrarna för lägenheten, så min lägenhet på 100 kvadrat hade kanske 30 extra kvadratmeter som gick utmärkt att använda för låga möbler, byråer, soffor och dylikt.

Vad gäller kyla upplevde jag inte det som något problem, som regel så stiger ju värme uppåt så golven var rejält uppvärmda av lägenheterna under och taket var rejält isolerat. Det kunde bli varmt på sommaren ibland men jag hade rejält med fönster åt båda hållen så det var enkelt att få tvärdrag.

En håll käften post.
Som går övriga spårlöst förbi...

Men de 30 extra kvadratmeter blev säkert inte helt gratis. Antar att kvm priset blev högre?
Citera
2025-08-27, 14:17
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Själv vindsvåning, stor mutstock x 2 högt i tak, mkt balkar MEN skitsvårt att få till det, behövs lite snurr innan landning men ja, inte lika enkelt som fyrkantiga raka rum och tak, charmigt jadå praktiskt njae... Varmt på vintern, varmt på sommaren (ah dom dagarna de e varmt) men ac, mörkläggning, jävla bök med takfönster hela tiden det suger.

Delade meningar faktiskt, men när hösten nalkas o man får lite eld, ljus (självklart säkrat) ja då är det rätt mysigt trots allt.
Citera
2025-08-27, 14:18
Medlem
Charmen med vindsvåning gets old ganska snabbt.

Mysigt men väldigt opraktiskt.

Citat:
Ägde och bodde i en vindsvåning för många år sedan, mycket trevligt. Lite mer charmigt än en vanlig lägenhet, visst är det inte lika mycket ytor för konst men på den tiden hade jag inte speciellt mycket ändå. Sedan hade min lägenhet full ståhöjd på ena sidan och sluttande tak på andra, kanske hade varit värre om det var snedtak på båda sidorna.

Ytan som man inte kan använda som vanligt på grund av låg takhöjd får man ju så att säga på köpet eftersom den inte räknas med i kvadratmetrarna för lägenheten, så min lägenhet på 100 kvadrat hade kanske 30 extra kvadratmeter som gick utmärkt att använda för låga möbler, byråer, soffor och dylikt.

Vad gäller kyla upplevde jag inte det som något problem, som regel så stiger ju värme uppåt så golven var rejält uppvärmda av lägenheterna under och taket var rejält isolerat. Det kunde bli varmt på sommaren ibland men jag hade rejält med fönster åt båda hållen så det var enkelt att få tvärdrag.
Citera
2025-08-27, 14:19
Medlem
Citat:
Titta t.ex. på den här, får så extremt klaustrofobisk känsla bara av att se bilderna, snedtak som gör att man behöver sitta med lutande huvud i varenda soffa känns det som. Ställer man sig upp på vänstra sidan när man vaknar från sängen slår man i huvudet. Känns som att bo i en koja för barn.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-43-21480231

Sen skriver de "generös takhöjd" dessutom

Är ju mer klaustrofobiskt i en liten fyrkantig låda med lågt i tak. Den där har ju fin rymd med högt i tak och du sitter säkert gott i sofforna utan att tänka på huvudet. Har du varit inne i lägenheten ens? Eller någon annan liknande för den delen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in