2025-08-28, 12:30
Medlem
zoombos avatar
Det skulle ju kunna vara så att batteriet i fjärren på något sätt förstärker det som RFID-taggen ger ifrån sig och det är därför det fungerar när man håller den väldigt nära men inte annars om batteriet är slut. Om man jämför med en vanlig nyckeltag eller kreditkort så är det ju bara när man är några cm från läsaren som den kan läsa av enheten.

På min förra bil räckte det med att passera bilen utanför så tändes innerbelysningen, det räckte alltså med att man var en halvmeter nära. Det skulle nog inte en RFID-enhet klara annars.

På många bilar har man som påpekats även en inbyggd plåtnyckel i fjärren som man kan pilla ut och i nödfall öppna och starta bilen med. Fick jag göra senast förra månaden då jag skulle hjälpa till att flytta en bil med keyless som hade stått ett år och var helt död.
Citera
2025-08-28, 12:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Nåja, skeleton key (plåtbiten) har jag på våra bilar med. Om det skulle behövas så låser man upp med den och sedan har man access till allt under huven etc.
Har man ström i bilen men ej i nyckeln så lägger man den på avsedd plats (immo via RFID/NFC) och startar som vanligt via vred eller knapp. Nyckel till tändning har jag inte haft på minst 15 år.

Spela in kommunikation mellan nyckel och bil kan man göra, men det hjälper såvitt jag vet inte om du inte har ytterligare hjälpmedel då immo inte går att klona på det sättet vad jag vet. Du måste få access via OBD eller liknande för att lura bilen att immo funderar korrekt.

BTW laddas inte 12V på de flesta elbilar bara vid körning eller möjligen vid pågående laddning ?

/Dick

Nja, inte bara utan även vid parkering men då måste högspänning kopplas på/av när 12-volten behöver laddas. Antagligen vill man inte ha högspänningen på mellan laddningarna.

Jag är lite oklar på keyless här. På en Tesla (kan) man ju låsa upp bilen genom att lägga kreditkortet mot B-stolpen. Sen måste man ha det kortet i bilen. Det tar alltså hand om dörrlås och startspärr med RFID.

Men sen har man även en key fob, fjärrkontroll, för att öppna dörrar och huvar. Men har den key fobben något med startspärren att göra?

Det råder mycket okunskap om detta på nätet. Här VWs variant. Två olika system.

Citat:
Keyless finns i två utföranden, Keyless Go (starta bilen nyckellöst, öppna/låsa med fjärrnyckeln) och Keyless Access (starta bilen, öppna/låsa nyckellöst). Keyless Access är tillval.

https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ilen-Passat-16
Senast redigerad av PeterNoster 2025-08-28 kl. 13:05.
Citera
2025-08-28, 13:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det skulle ju kunna vara så att batteriet i fjärren på något sätt förstärker det som RFID-taggen ger ifrån sig och det är därför det fungerar när man håller den väldigt nära men inte annars om batteriet är slut. Om man jämför med en vanlig nyckeltag eller kreditkort så är det ju bara när man är några cm från läsaren som den kan läsa av enheten.

På min förra bil räckte det med att passera bilen utanför så tändes innerbelysningen, det räckte alltså med att man var en halvmeter nära. Det skulle nog inte en RFID-enhet klara annars.

På många bilar har man som påpekats även en inbyggd plåtnyckel i fjärren som man kan pilla ut och i nödfall öppna och starta bilen med. Fick jag göra senast förra månaden då jag skulle hjälpa till att flytta en bil med keyless som hade stått ett år och var helt död.

Räckvidden på RFID ska inte underskattas. Det används t.ex vid motorvägstullar. Enligt vad jag googlat så ligger det mellan 10 cm och 10 meter.

Citat:
Det finns två typer av RFID, passiv och aktiv. De aktiva har batterier och har räckvidd på flera 100 meter medan de passiva klarar 10 cm till 10 meter med den inducerade energin.

Då kan man ju ställa sig frågan igen. Varför använda ett batteri när räckvidden via induktion är 10 meter.
På hur långt avstånd känner bilen igen att du närmar dig?
Senast redigerad av PeterNoster 2025-08-28 kl. 13:25.
Citera
2025-08-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nja, inte bara utan även vid parkering men då måste högspänning kopplas på/av när 12-volten behöver laddas. Antagligen vill man inte ha högspänningen på mellan laddningarna.

Jag är lite oklar på keyless här. På en Tesla (kan) man ju låsa upp bilen genom att lägga kreditkortet mot B-stolpen. Sen måste man ha det kortet i bilen. Det tar alltså hand om dörrlås och startspärr med RFID.

Men sen har man även en key fob, fjärrkontroll, för att öppna dörrar och huvar. Men har den key fobben något med startspärren att göra?

Keyfob är frivillig (extra tillbehör på Model 3 och Y).

Man kan låsa upp och starta en Tesla på flera sätt:
1. Med rfid kort (mot dörrstolpen för att låsa/låsa upp och på ett plats burkhållarna för att starta)
2. Med en keyfob i närheten av bilen. Är batteriet slut kan keyfoben användas på samma sätt som rfidkortet)
3. Med en mobiltelefon i närheten av bilen med Tesla appen och installerad mobilbyckel
4. På distans med en mobil med Tesla appen (detta kan man stänga av i bilens menyer)
Citera
2025-08-28, 13:26
Medlem
Citat:
Nja, nu tog jag elbil som exempel på vad som kan hända om startbatteriet laddats ur för att det fanns exempel på det. Det gäller ju även startbatteriet i en avgasbil. Är det urladdat så kommer du ju inte ens in i bilen och du kan inte ladda det heller.

Elbilen har ju en liten fördel om laddningen av startbatteriet fungerar som det ska eftersom det laddas från det stora batteriet. På avgasbilen måste du ju starta bilen för att ladda batteriet och det kan du ju inte om det är urladdat. Det blir ju moment 22.

Lösningen på ID.3 problemet varn att han fick köpa en kickstarter på en mack och använda den så att laddningen kommer igång.

På en avgasbil med Keyless så gör man antagligen samma sak men kommer man åt bilbatteriet om man inte kan öppna bilen. Har läst att man får ladda startbatteriet via dragkrokskontakten om man har någon.

Jag stoppar in en kodad metallbit i dörrlåset och vrider om plåtbiten.
Öppnar dörren och stoppar plåtbiten i tändningslåset och vrider om och bilen startar. Inga batterier i nyckeln överhuvudtaget. Min immobiliser är en knappsats på konsolen.
Igår kväll kom jag in i bilen som hade stått en månad med en enkel plåtbit. Startade gjorde den ju inte men jag kom in i bilen, kunde öppna motorhuven och koppla in kickstarten.

Sååå sköööönt.

Är det säkert? Nu läser man ju att det går att spela in kommunikationen och göra en kopia av nyckeln.
Rena marknadsgycklet.

Även till min Passat 2018 finns det en fysisk nyckel gömd i keyless-klumpen, att använda om batteriet är kasst i nyckeln.
Citera
2025-08-28, 13:27
Medlem
zoombos avatar
Man har nog av säkerhetsskäl använt en RFID-teknik som bara fungerar någon halvmeter eller så. Annars skulle folk med kriminella avsikter kunna läsa av folks nycklar fast de ligger typ inne i huset.

Man brukar rekommendera att man förvarar nycklar i plåtburkar hemma och kreditkort i RFID-säkra plåtfodral av just denna anledning.

Läsare till dörrar på hus brukar däremot vara kinkiga, man måste mer eller mindre hålla taggen mot läsaren för att den ska kunna avläsas.
Citera
2025-08-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Läsare till dörrar på hus brukar däremot vara kinkiga, man måste mer eller mindre hålla taggen mot läsaren för att den ska kunna avläsas.

Ja, vore ju dumt om dörren låstes upp om någon med tagg befann sig i närheten.
Citera
2025-08-28, 14:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Keyfob är frivillig (extra tillbehör på Model 3 och Y).

Man kan låsa upp och starta en Tesla på flera sätt:
1. Med rfid kort (mot dörrstolpen för att låsa/låsa upp och på ett plats burkhållarna för att starta)
2. Med en keyfob i närheten av bilen. Är batteriet slut kan keyfoben användas på samma sätt som rfidkortet)
3. Med en mobiltelefon i närheten av bilen med Tesla appen och installerad mobilbyckel
4. På distans med en mobil med Tesla appen (detta kan man stänga av i bilens menyer)

2. Var ju högst intressant. Man behöver alltså inta ha batteri i key fob för att både öppna och köra. Det var någon kapten i tråden som var ganska bestämd på det. Nu finns det säkert andra typer av detta i andra bilar.

Då kan vi kanske få svar som kan leda till att TS får svar på sin fråga också. Vad sitter det för batterier i Teslas key fob? Laddbara eller CR2032?

En annan grej. Om man lämnar bilen och tar med sig RFID-kortet så låser Tesla dörrarna automatiskt eller...?

Vad jag sett på videor måste man gå ganska långt från bilen innan den låser. Hur långt?
Senast redigerad av PeterNoster 2025-08-28 kl. 14:21.
Citera
2025-08-28, 14:27
Medlem
Citat:
Kreditkort använder NFC.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur...munikation-nfc

Det liknar RFID. Samma princip.

Chipet i kortet/RFID-brickan få sin ström från ett magnetfält utskickat av kortläsaren/dörrlåset.
Chipet sänder info tillbaks till kortläsaren/dörrlåset.

Det finns två typer av RFID, passiv och aktiv. De aktiva har batterier och har räckvidd på flera 100 meter medan de passiva klarar 10 cm till 10 meter med den inducerade energin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radio-...Identification

Har man en mekanisk bilnyckel så behövs inga batterier för immobilisern. Däremot för fjärrlåset.
Vore intressant att prova om man kan starta bilen utan batterierna i nyckeln.
Kan inte prova själv eftersom någon sabbat mitt tändningslås.

På min Peugeot kan man starta bilen fast batteriet är slut. Iallafall så pass slut att inte dörröppningen fungerar.
Citera
2025-08-28, 14:28
Moderator
Citat:
2. Var ju högst intressant. Man behöver alltså inta ha batteri i key fob för att både öppna och köra. Det var någon kapten i tråden som var ganska bestämd på det. Nu finns det säkert andra typer av detta i andra bilar.

Då kan vi kanske få svar som kan leda till att TS får svar på sin fråga också. Vad sitter det för batterier i Teslas key fob? Laddbara eller CR2032?

En annan grej. Om man lämnar bilen och tar med sig RFID-kortet så låser Tesla dörrarna automatiskt eller...?

Vad jag sett på videor måste man gå ganska långt från bilen innan den låser. Hur långt?
Nej, den låser inte automatiskt när man använder kortet, då måste man lägga på det på stolpen. Keyfob och telefonnyckel låser bilen när man lämnar den. Det går på avstånd och tid, mer än nån meter från bilen så låser den efter ca 10-15 sekunder.

Köra med keyfob utan batteri funkar alltså på samma sätt som kortet, att den måste befinna sig på rätt ställe i bilen. Precis som alla andra bilar, andra bilar låser dock inte upp om batteriet är tomt, då måste man pilla fram nödnyckeln och låsa upp med den för att sen placera nyckeln med RFID på rätt ställe. Dvs. nära RFID-läsaren i bilen.
Citera
2025-08-28, 14:33
Medlem
Citat:

Det är ett vanligt CR-någonting batteri.
Nej, RFID-kortet har inte automatiskt låsning. Bara mobilbyckel och keyfob (med fungerande batteri) har automatisk låsning. Man får gå i storleksordningen 10 meter innan den låser.

Nyare Teslor stöder någon ny Bluetooth funktion som kan positionera nyckeln mycket noggrannare och då får man en del extra funktioner som att den kan öppna bakluckan om man är med nyckeln precis vid den och gör någon gest. Vet inte om detta påverkar autolåsningen med.
Citera
2025-08-28, 14:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
På min Peugeot kan man starta bilen fast batteriet är slut. Iallafall så pass slut att inte dörröppningen fungerar.

Hur kan du starta bilen om du inte kan öppna dörrarna. Blev lite konstigt där. Vilket batteri? Bilens eller nyckelns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in