Citat:
Ursprungligen postat av
Dick109
Nåja, skeleton key (plåtbiten) har jag på våra bilar med. Om det skulle behövas så låser man upp med den och sedan har man access till allt under huven etc.
Har man ström i bilen men ej i nyckeln så lägger man den på avsedd plats (immo via RFID/NFC) och startar som vanligt via vred eller knapp. Nyckel till tändning har jag inte haft på minst 15 år.
Spela in kommunikation mellan nyckel och bil kan man göra, men det hjälper såvitt jag vet inte om du inte har ytterligare hjälpmedel då immo inte går att klona på det sättet vad jag vet. Du måste få access via OBD eller liknande för att lura bilen att immo funderar korrekt.
BTW laddas inte 12V på de flesta elbilar bara vid körning eller möjligen vid pågående laddning ?
/Dick
Nja, inte bara utan även vid parkering men då måste högspänning kopplas på/av när 12-volten behöver laddas. Antagligen vill man inte ha högspänningen på mellan laddningarna.
Jag är lite oklar på keyless här. På en Tesla (kan) man ju låsa upp bilen genom att lägga kreditkortet mot B-stolpen. Sen måste man ha det kortet i bilen. Det tar alltså hand om dörrlås och startspärr med RFID.
Men sen har man även en key fob, fjärrkontroll, för att öppna dörrar och huvar. Men har den key fobben något med startspärren att göra?
Det råder mycket okunskap om detta på nätet. Här VWs variant. Två olika system.
Citat:
Keyless finns i två utföranden, Keyless Go (starta bilen nyckellöst, öppna/låsa med fjärrnyckeln) och Keyless Access (starta bilen, öppna/låsa nyckellöst). Keyless Access är tillval.
https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ilen-Passat-16