2025-08-26, 20:33
Medlem
Gick på det i tre fyra år. Fyra tabletter om dagen.Jag blev glömsk och svag i kroppen. Jag har läst att näringsupptaget minskar och att cirkulationen i kroppen blir svagare. Jag kände precis så och tänkte att va f. jag måste prova utan piller. Deta har gåttt fyra månader och både magen och kroppen och framförallt min hjärna känns som på den gamla goda tiden. Jag tror många borde göra detsamma även om många pillertrillare skulle starkt avråda från detta beteende.Några snälla eller elaka synpunkter på detta?
Citera
2025-08-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Gick på det i tre fyra år. Fyra tabletter om dagen.Jag blev glömsk och svag i kroppen. Jag har läst att näringsupptaget minskar och att cirkulationen i kroppen blir svagare. Jag kände precis så och tänkte att va f. jag måste prova utan piller. Deta har gåttt fyra månader och både magen och kroppen och framförallt min hjärna känns som på den gamla goda tiden. Jag tror många borde göra detsamma även om många pillertrillare skulle starkt avråda från detta beteende.Några snälla eller elaka synpunkter på detta?

Ja, att stå på PPI (esomeprazol/omeprazol/losec m.m.) i onödan är inte värt.... särskilt om biverkningarna blir sådär höga.. Men jag hoppas du vet att du kan ta bort dom.. iaf checkat av med läkaren. Blödningen i magen är inte heller att leka med.

Det finns kanske alternativ? Om du måste stå på något liknande.

Blodtrycksmedicin går också att byta ut mot ev mindre biverkningarna.. och du bör värdera tillsammans med vården vad du har för tryck och vad du kan förvänta dig. Hjärt/kärlsjukdom är inte heller kul.

Men allt är en avvägning
Citera
2025-08-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja, att stå på PPI (esomeprazol/omeprazol/losec m.m.) i onödan är inte värt.... särskilt om biverkningarna blir sådär höga.. Men jag hoppas du vet att du kan ta bort dom.. iaf checkat av med läkaren. Blödningen i magen är inte heller att leka med.

Det finns kanske alternativ? Om du måste stå på något liknande.

Blodtrycksmedicin går också att byta ut mot ev mindre biverkningarna.. och du bör värdera tillsammans med vården vad du har för tryck och vad du kan förvänta dig. Hjärt/kärlsjukdom är inte heller kul.

Men allt är en avvägning
Jag har väl gjort vad alla borde göra. Ändra kosthållningen,två promenader om dagen samt minskat alkoholintag.Det som retar mig mest är ändå blodtrycksmedicinernas inverkan på hjärnan. Tack för fint svar iaf.
Citera
2025-08-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag har väl gjort vad alla borde göra. Ändra kosthållningen,två promenader om dagen samt minskat alkoholintag.Det som retar mig mest är ändå blodtrycksmedicinernas inverkan på hjärnan. Tack för fint svar iaf.

Låter ju bra, bra jobbat! Bäst vore om många kunde göra liknande resa.

Förstår.. men kan du kolla blodtrycket hemma? Sålänge de ligger inom rimliga gränser.. Bra om man iaf kan ha lite koll som sagt då o då.

Edit: Ja mediciner i all ära.. livsnödvändigt många gånger men kanske inte till vilket pris som helst om man mår skit av dom - det beror på!. Men det jag tycker missas i vården många gånger (av olika skäl) är att erbjuda möjlighet att byta dom som inte fungerar, Samtidigt vill man inte skrämma folk att riskera fokusera på biverkningarna då blir det lätt Nocebo problematik.

Vi är lite olika och svarar olika på mediciner. Olika hårt av olika orsaker. Ibland är det dos styrt, ibland äre preparat som kanske behövs bytas m.m.
Senast redigerad av rawjudge 2025-08-26 kl. 22:10.
Citera
2025-08-26, 22:07
Medlem
Har inte något problem med mitt blodtryck men kan ge er tips till er som har. Jag brukar laborerar lite med kosten och upptäckte att 1/4 glas rödvin om dagen i två veckor sänkte mitt blodtryck rejält, hamnade på 96/67, reflekterade över att erektionen blev mycket sämre och fick höra att det fanns något som kallas för vinballe, vilket är kopplat till lågt blodtryck pga (vin)drickande. Slutade omedelbart med detta experiment för att återgå till mer normalt blodtryck.

Googlar man vinballe verkar alla sökresultat vara kopplade till en rejäl fylla men i mitt fall var det ingen fylla som låg bakom utan något jag upplevde flera dagar i streck.

Prova själv (endast små mängder) och se vad som händer med blodtrycket redan efter någon vecka.
Citera
2025-08-26, 22:15
Medlem
zombie-nations avatar
Hur inverkar just blodtryckssänkande? Vilken sort?

PPI kan jag inte själv ta men av andra anledningar, är det riktigt dåligt tar jag Pepcid (icke PPI), annars kör jag Rennie eller om mildare, bikarbonat eller mandeldryck. PPI är centralt verkande och kan ställa till problem som inte ens har med näringsupptag att göra.

Även Rennie påverkar näringsupptag, men inte lika mycket (och den enda tuggtablett som inte interagerar med mina mediciner), bikarbonat bara i lågdos och när det behövs. Mandeldryck behöver man inte vara rädd för.

Klarar man inte ut sitt blodtryck kan man byta medicin. Betablockerare finns nästan ingen indikation för för just blodtryck, centralt verkande kan vara ett problem, vissa är känsliga för ACE/ARB.
Citera
2025-08-26, 23:46
Medlem
Bbobis avatar
Upptagningsförmågan av b12 och järn mm minskar när man tar esomeprazol under lång tid vilket kan göra att man känner sig trött.

En sak som fungerat för mig personligen när jag tagit esomeprazol är att även ta loperamide för att sakta ner tarmrörelserna och ge systemet mer tid att absorbera näring från mat.

Men du menar väl inte på allvar att du tog PPIs varje dag under 4 års tid utan uppehåll?
Citera
2025-08-27, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Upptagningsförmågan av b12 och järn mm minskar när man tar esomeprazol under lång tid vilket kan göra att man känner sig trött.

En sak som fungerat för mig personligen när jag tagit esomeprazol är att även ta loperamide för att sakta ner tarmrörelserna och ge systemet mer tid att absorbera näring från mat.

Men du menar väl inte på allvar att du tog PPIs varje dag under 4 års tid utan uppehåll?
Jag fick magtabletterna via en privtläkare och Blodtrycksmedicinen efter båda Scapisundersöknngarna som jag deltagit i.
Citera
2025-09-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AJ75
Har inte något problem med mitt blodtryck men kan ge er tips till er som har. Jag brukar laborerar lite med kosten och upptäckte att 1/4 glas rödvin om dagen i två veckor sänkte mitt blodtryck rejält, hamnade på 96/67, reflekterade över att erektionen blev mycket sämre och fick höra att det fanns något som kallas för vinballe, vilket är kopplat till lågt blodtryck pga (vin)drickande. Slutade omedelbart med detta experiment för att återgå till mer normalt blodtryck.

Googlar man vinballe verkar alla sökresultat vara kopplade till en rejäl fylla men i mitt fall var det ingen fylla som låg bakom utan något jag upplevde flera dagar i streck.

Prova själv (endast små mängder) och se vad som händer med blodtrycket redan efter någon vecka.

Ja, Alkohol sänker kortvarigt blodtrycket x timmar. Men det är en instabil och osäker effekt. Som dessutom beror på hur mycket du dricker dagligen. Effekten blir sämre ju mer alkohol du dricker generellt. Så egentligen blire bara kvar dåliga effekter av alkoholen när du inte uppnår blodtryckssänkande effekten om man är intresserad av den. Därför man har tabletter som är mer stabila och där man vet hur länge dom varar.. Mer effektivt och mer kontrollerbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in