2025-08-26, 19:23
Avslutad
Satt med ett IQ-test där jag alltid brukar få 130 +- tre poäng. Mensa Norge. När jag försökte med samma test nu ett år senare fick jag ett resultat på 136. Men det som var intressant var att jag var helt drängfull när jag gjorde testet. Alltså 1,5 promille+. Det var också en uppgift jag aldrig lyckats med tidigare som jag helt plötsligt fick någon uppenbarelse om hur man ska lösa. Det är som att alkoholen låste upp någon ny dimension i mitt huvud som aldrig funnits tidigare. Man tänker ju att alkoholen ska få en att bli trögare i skallen, men jag upplevde motsatta effekten när jag tog det här testet och blev uppriktigt förvånad över att se mitt resultat förbättras.

Läste lite om fenomenet:

Can alcohol make men smarter? Study suggests yes

Citat:
In the study, originally published online in an earlier 2012 issue of Consciousness and Cognition, Wiley and her team tested 40 social drinkers. Half of the subjects were told to watch an animated movie while being given snacks and enough vodka cranberry drinks to give them a blood alcohol level of 0.075, just below the legal limit of 0.08. The other group had to watch the same movie without any treats.

Then, everyone was asked to finish problem-solving brain teasers. Tests included seeing a group of words and finding a fourth word that would fit with the previous words. One question asked what word works with peach, arm and tar. Another asked which word matched with blue, cottage and Swiss. (If you're stumped, the answers are at the bottom of the story.)

Astonishingly, those in the drinking group averaged nine correct questions to the six answers correct by the non-drinking group. It also took drunk men 11.5 seconds to answer a question, whereas non-drunk men needed 15.2 seconds to think. Both groups had comparable results on a similar exam before the alcohol consumption began.

It's important to note that their level of alcohol consumption was below the legal limit, and it worked on creative problems but not on working memory problems. According to Wiley, alcohol improves creative memory by decreasing working memory, which is the ability to remember one thing while you're thinking of something else.

Har ni också upplevt samma effekt att ni blir smartare efter ni har druckit och kan lösa problem som tidigare inte var möjligt?
Senast redigerad av BoneUtroparen 2025-08-26 kl. 19:26.
Citera
2025-08-26, 19:29
Medlem
Hur mycket hade du druckit innan du startade den här tråden?
Citera
2025-08-26, 19:33
Medlem
Belavias avatar
Alkoholen gör dig dummare, generellt sätt. Men om du är en person med blockeringar, stress eller ångest kan du "bli smartare" med alkohol tillfälligt, eftersom du då får ett litet fönster mot tillvaron utan blockeringar. Du får ett lugn och välbefinnande som stimulerar kreativiteten. Därav varför du "blir smartare"

Men om du jobbar med dig själv, och reducerar stress och blockeringar i nyktert tillstånd så kommer du märka att du är skarpare som nykter än vad du är när du är påverkad av (för mycket) alkohol.
Citera
2025-08-26, 19:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Har ni också upplevt samma effekt att ni blir smartare efter ni har druckit och kan lösa problem som tidigare inte var möjligt?

Det är helt enkelt ett tecken på att du är pre-diabetiker. Om du känner att du tänker bättre med alkohol eller är på något sätt piggare än vanligt och har mindre hjärndimma och dylikt när du dricker så har din hjärna börjat lära sig att pumpa glykogen.
Citera
2025-08-26, 19:40
Medlem
Storstark68s avatar
Jag blir tack å lov gladare och får mer energi av alkohol men har sett andra som blir tvärtom. Att ha dåligt ölsinne måste vara totalt värdelöst och leder till 100-tals mer eller mindre grova dumheter. IQ har inget med alkohol att göra däremot blir många för tidigt dementa.
Citera
2025-08-26, 19:41
Avslutad
Som alkis, nej man blir inte smartare! Det blir dock lättare att göra de val man ville göra som nykter men inte vågar pga hämningar eller för att man övertänker allt.

I vissa fall kan det leda till något bättre vilket det gjort i mitt fall så som att göra sig av med vänner som inte tillför något eller skapar problem, rannsaka sig själv och processa trauman eller insikter.
Citera
2025-08-26, 19:42
Medlem
Citat:
Satt med ett IQ-test där jag alltid brukar få 130 +- tre poäng. Mensa Norge. När jag försökte med samma test nu ett år senare fick jag ett resultat på 136. Men det som var intressant var att jag var helt drängfull när jag gjorde testet. Alltså 1,5 promille+. Det var också en uppgift jag aldrig lyckats med tidigare som jag helt plötsligt fick någon uppenbarelse om hur man ska lösa. Det är som att alkoholen låste upp någon ny dimension i mitt huvud som aldrig funnits tidigare. Man tänker ju att alkoholen ska få en att bli trögare i skallen, men jag upplevde motsatta effekten när jag tog det här testet och blev uppriktigt förvånad över att se mitt resultat förbättras.

Läste lite om fenomenet:

Jag vet att jag inte blir smartare av alkohol och det blir inte du heller!
Citera
2025-08-26, 20:05
Medlem
Citat:

Läste lite om fenomenet:

I långa loppet blir du troligen dummare…
Citera
2025-08-26, 20:44
Medlem
Jag blev fruktansvärt dum i huvet av alkohol. Det var därför jag slutade dricka.
Citera
2025-08-26, 20:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Satt med ett IQ-test där jag alltid brukar få ...
Vad är det för test du "satt med" (igen, och mätte tid etc hurdå), låter inte som korrekt testförhållande. Sen när du nyktrat till kan du se att artikeln diskuterar ett associeringstest, så är inte mensatester uppbyggda.
Citera
2025-08-26, 22:57
Medlem
LostinDarknesss avatar
Fuck You din dumma jävla Ts! Nej!alkohol gör dig inte smartare. Men jag förstår vad du vill försöka komma till. Tyvärr kan jag inte erkänna det i det här fasicst landet. Men det är tillfälligt. Du blir WOW effektiv på alkohol. Men samtidigt så blir du inte detsamma på cannabis vilket är.. Du blir mera försiktigare. Samt kreativ, kan träna på riktigt än att leka hotfull som på alkohol... och du kan meditera, fokusera, skapa, planera samt få rutiner på cannabis. Medas alkohol så blir du först glad, sedan tappar kontrollen... rakt av... dvs ( vill slåss) till glad, orealistisk, klarar inte skriva... tror du vara gudomligt stark... och du nervärderar andra.. Nej. Du är en loser. Men visst vill du slåss Så bevisa vad du klarar... mot staten.. go all in fore it!
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-08-26 kl. 23:03.
Citera
2025-08-26, 23:35
Medlem
runkstrumpas avatar
Jag är för tillfället halvt om halvt höggradigt, berusad.
Nej, man blir inte smart. Tvärt om
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in