2025-08-26, 10:01
Medlem
Jag skaffade för ett tag sen en Mercedes som har en OM651 dieselmotor som jag använder som pendlingsbil. Fungerar hur bra som helst och går verkligen snålt.

Jag har dock noterat att den har ett pysande ljud på höger sidan av motorn. Låter precis som det är läck från någon slang, eller att en packning är trasig. Har googlat en del och det verkar som denna motor kan ha en del problem med vakuumsystemet, men att det då ofta ger felkoder. Några sådana har jag inte och bilen går som den ska.

Har försökt lokalisera ljudet genom att ta bort lite kåpor, känna och dra i lite slangar etc..men blir inte klokare.

Någon som har lite koll på dessa motorer här inne? Behöver lite tips och idéer.

Det här är en väldigt vanlig motor då alla 4-cylindriga dieselmotorer från Mercedes mellan 2008-2018 har denna motor om jag förstått det hela rätt.
Citera
2025-08-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Jag skaffade för ett tag sen en Mercedes som har en OM651 dieselmotor som jag använder som pendlingsbil. Fungerar hur bra som helst och går verkligen snålt.

Jag har dock noterat att den har ett pysande ljud på höger sidan av motorn. Låter precis som det är läck från någon slang, eller att en packning är trasig. Har googlat en del och det verkar som denna motor kan ha en del problem med vakuumsystemet, men att det då ofta ger felkoder. Några sådana har jag inte och bilen går som den ska.

Har försökt lokalisera ljudet genom att ta bort lite kåpor, känna och dra i lite slangar etc..men blir inte klokare.

Någon som har lite koll på dessa motorer här inne? Behöver lite tips och idéer.

Det här är en väldigt vanlig motor då alla 4-cylindriga dieselmotorer från Mercedes mellan 2008-2018 har denna motor om jag förstått det hela rätt.

Några saker du kan kolla:

Vakuumslangar / vakuumpump
Borde vara på högersidan av motorn. om du har små läckage där så är det inte säkert att det blir några felkoder.

Insug
Kolla om du har läckage vid insugsröret. Om Oringarna inte är täta där så blir det ett sånt där pysljud som du beskriver. samma även här, om läckan är liten så är det inte säkert att du får några felkoder och bilen kommer att gå bra tills läckaget blir större. Googlar man så sägs detta vara ett ganska vanligt problem på dessa motorer.

Kolla Intercooler-slangar
Citera
2025-08-26, 11:23
Medlem
eldrattans avatar
Försök gärna imitera och illustrera pysljudet i text här i tråden. Så utförligt som möjligt.

Efter du gjort det kan du gå loss med startgas på lite slangar i motorn. Ökar tomgången när du sprayar någonstans så är du nära ett genombrott.

Edit: Eller det kanske inte fungerar på en diesel förresten?
Senast redigerad av eldrattan 2025-08-26 kl. 11:26.
Citera
2025-08-26, 17:24
Medlem
bo-jerrys avatar
Det kan inte va turbon som pyser?
Citera
2025-08-28, 10:33
Medlem
Jag vill helst inte spruta en massa startgas runt om på motorn, och sen som du säger kanske inte det fungerar lika väl på en diesel?

Att försöka imitera ljudet är alltid svårt i skriftform. Men skulle säga att det är de klassiska tjuvluftsljudet, inte pipande på något sätt. Min sambo gjorde en ganska bra jämförelse. Man gör som en "pussmun" med läpparna och sen drar in luft så blir de ett ganska likt ljud :-)
Citera
2025-08-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Det kan inte va turbon som pyser?

Nja, har väldigt svårt att tro det är från turbon. Ljudet låter som det kommer mycket närmare/längre upp.
Citera
2025-08-28, 15:31
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Nja, har väldigt svårt att tro det är från turbon. Ljudet låter som det kommer mycket närmare/längre upp.
Använd startas och spraya på motorn när den är igång. Du lär få ett annorlunda ljud när gasen träffar läckan och då hittar du lättare till läckaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in