Citat:
Ursprungligen postat av
Haas84
Jag skaffade för ett tag sen en Mercedes som har en OM651 dieselmotor som jag använder som pendlingsbil. Fungerar hur bra som helst och går verkligen snålt.
Jag har dock noterat att den har ett pysande ljud på höger sidan av motorn. Låter precis som det är läck från någon slang, eller att en packning är trasig. Har googlat en del och det verkar som denna motor kan ha en del problem med vakuumsystemet, men att det då ofta ger felkoder. Några sådana har jag inte och bilen går som den ska.
Har försökt lokalisera ljudet genom att ta bort lite kåpor, känna och dra i lite slangar etc..men blir inte klokare.
Någon som har lite koll på dessa motorer här inne? Behöver lite tips och idéer.
Det här är en väldigt vanlig motor då alla 4-cylindriga dieselmotorer från Mercedes mellan 2008-2018 har denna motor om jag förstått det hela rätt.
Några saker du kan kolla:
Vakuumslangar / vakuumpump
Borde vara på högersidan av motorn. om du har små läckage där så är det inte säkert att det blir några felkoder.
Insug
Kolla om du har läckage vid insugsröret. Om Oringarna inte är täta där så blir det ett sånt där pysljud som du beskriver. samma även här, om läckan är liten så är det inte säkert att du får några felkoder och bilen kommer att gå bra tills läckaget blir större. Googlar man så sägs detta vara ett ganska vanligt problem på dessa motorer.
Kolla Intercooler-slangar